Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zrod úplne novej značky Cupra spôsobil pred štyrmi rokmi doslova šok. Skúšať brutálne zmeny v segmente osobných áut, kde množstvo zákazníkov nedá dopustiť tradície? Kde je problém nielen s prijímaním elektromobility, ale aj prechodom na turbomotory alebo zavádzaním oveľa jednoduchších technológií a asistentov?

Teraz sa Cupra vrátila tam, kde to v roku 2018 celé začalo. Na historický pretekársky okruh Terramar neďaleko Barcelony – presne tu bola v tom čase celá značka Cupra odhalená a v roku 2022 jej šéfovia ukázali, s čím chcú na konkurenciu zaútočiť v najbližších rokoch.

Roky 2024 až 2025 a tri úplne nové modely – na čele elektromobilom Urban Rebel

Novú ofenzívu logicky musia ťahať nové modely. Cupra v Terramare predstavila hneď tri, z ktorých najviac zaujme parádna Cupra UrbanRebel.

Cupra

Malé mrštné vozidlo je vďaka rozmerom a koncepcii, ako už názov napovedá, navrhnuté skôr do mesta (Urban). Koniec-koncov, má presne 4,03 metra. Prívlastok „Rebel“ zas sedí k ostro strihnutému dizajnu, ktorý je mimoriadne podobný štúdii predstavenej ešte v roku 2021, no najmä jeho dynamickým parametrom.

Elektromotor s výkonom  166 kW (226 koní) UrbanRebel rozbehne z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, pričom dojazd verzie s najväčšími batériami má byť na úrovni 440 km.

Fontech

Mestský elektrický automobil bude využívať známu modulárnu platformu MEB od materského Volkswagenu v novej modifikácii MEB-Small. Tá sľubuje „cenovo dostupné elektromobily“ za ceny od 20-tisíc eur a je typická pohonom výhradne predných kolies. Reálna dostupnosť modelu Cupra UrbanRebel je naplánovaná na rok 2025. Odhadujeme, že odklad jeho príchodu spôsobilo práve čakanie na dokončenie MEB-Small, alebo skôr na všeobecný pokles cien batérií na trhu, ktorý by výrobu mestského vozidla za rozumné peniaze vôbec umožnil.

Fontech

Osviežené modely, ktoré si obľúbili aj Slováci

Pozitívnou správou je aj mierny facelift súčasných modelov Cupra Formentor a Cupra Leon, ktorý sa týka hlavne prednej masky a nových svetlometov. Ani tieto zmeny sa však na trh nedostanú skôr ako v roku 2024 a Cupra aj na spomínaný austrálsky trh vstupuje so súčasnou podobou Formentora. Ten si už v minulosti poriadne preklepol aj FonTech v podrobnom teste.

[twenty20 img1=“331591″ img2=“331593″ offset=“0.5″ hover=“true“]

Takto vyzerá Cupra Formentor teraz, pozri si aký dizajnový jazyk zvolí automobilka na ďalšie roky

Väčší elektromobil Cupra Tavascan ako športové SUV coupé

Prichádzajúce prvé elektrické SUV Cupry s karosériou typu SUV-coupé sa od štúdie z roku 2019 taktiež líši len nepatrne. Výrobca tvrdí, že niektoré prvky dizajnu Cupry Tavascan sú inšpirované elektrickým pretekovým špeciálom súťažiacim v pomerne novom seriáli Extreme E. To len dokazuje extrémnu orientáciu značky na motoršport, vrátane toho elektrického v šampionáte ETCR, ale aj virtuálneho v rámci e-športov.

Ako vnímaš značku CUPRA na Slovensku?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

Tavascan má prispieť „ku globalizácii značky“, keďže Cupra zároveň s predstavením nových modelov oznámila aj vstup na austrálsky trh. Tavascan sa začne predávať o rok skôr, v roku 2024. Vzhľadom na väčšiu platformu MEB môže ponúknuť rovno dvojicu elektromotorov a tým pádom aj pohon všetkých štyroch kolies, podobne ako jeho súrodeneci Volkswagen ID.5, respektíve Škoda Enyaq Coupé. Batéria Tavascanu s kapacitou 77 kWh by mala vystačiť na 450 km dojazd.

Všetky tri novopredstavené modely Terramar (hore), Tavascan a Urban Rebel

Vďaka Terramaru spaľováky ešte nekončia

Poslednou z noviniek je Cupra Terramar, ktorá, ako úplne posledný model značky, dostane klasický spaľovací motor. Cupra totiž chce byť plne elektrická od roku 2030. Značka však už dnes zaznamenala úspech aj s technológiou plug-in hybrid, preto tieto technológie musia byť aj v DNA možno posledného jej spaľovacieho modelu. Od roku 2030 totiž bude aj Cupra plne elektrická.

Voliteľné batérie a elektromotory dokážu SUV Terramar ako plug-in hybridu ponúknuť až 100 km plne elektrického dojazdu úplne bez emisií.

Fontech

Jeho dizajn kombinuje výrazné proporcie s pre značku typickými športovými a aerodynamicky tvarovanými doplnkami,. Emocionálne, športové a elektrifikované SUV nie je vyvinuté náhodou – súperiť totiž bude v najrýchlejšie rastucom segmente automobilov vôbec.

Plug-in hybridné agregáty bude Cupra označovať ako e-Hybrid, pričom zdôrazňuje ich výkon a športový charakter v kombinácii s vysokou efektivitou. Zaujímavosťou je, že Terramar budú vyrábať len pár kilometrov od slovenských hraníc – v závode Audi Hungaria v maďarskom Győri. Tam bude z linky schádzať spolu so sesterským Audi Q3.

„Terramar je miestom, kde značka Cupra odštartovala svoju cestu do sveta. Naše nové športové SUV s hybridným pohonom perfektne kombinuje výrazné proporcie s dlhou, nápadnou kapotou motora a žraločím nosom, ktorý symbolizuje odhodlanosť a vôľu k víťazstvu,“ povedal Jorge Diez, šéfdizajnér značky a dodal:„Sústredili sme sa na pocit z jazdy a vytvorili sme koncepciu interiéru orientovaného na vodiča, ktorá s využitím najmodernejšej technológie vytvára jedinečný zážitok. Naše nové SUV dlhé 4,5 metra s DNA značky CUPRA je pripravené rozvíriť hladinu v segmente s najväčšou konkurenciou.“

 

Boj o nového zákazníka, znásobenie predajov a úplne nové elektromobily

Aké sú plány ďalej, jasne dokladajú dve jednoduché čísla. Od svojho vzniku v roku 2018 až doteraz Cupra zákazníkom dodala necelých 200-tisíc vozidiel. Ambiciózne plány však hovoria, že do roku 2025 sa bude predávať 500-tisíc vozidiel s týmto logom, ale pozor – každý rok.

To je obrovský nárast, na ktorý sa značka musí pripravovať už teraz. Suché ekonomické vyjadrenia hovoria o plánoch na zdvojnásobenie obratu ešte tento rok, tie konkrétnejšie o jasne viditeľných zmenách v celej predajnej sieti. Cupra plánuje globálne zdvojnásobiť počet bežných predajní, akých na Slovensku aktuálne máme rovných 10. Pribudnú však aj tzv. reprezentačné predajné salóny Cupra City Garage, ktoré pripomínajú skôr dizajnové kaviarne priamo v centrách miest.

Cupraoffical.de

FonTech si takúto Cupra Garage – viac menej náhodou – všimol napríklad v Mníchove na známom historickom námestí Odeonsplatz. Doslova v rovnakej budove má svoj prvý európsky showroom luxusná elektro-automobilka Lucid a cez ulicu zas nájdeš Mercedes Studio s jediným vystaveným modelom EQS.

Čo to znamená? Naozaj Cupra razí rovnakú stratégiou ako prémiové automobilky?

Oficiálne vyjadrenie hovorí jasne. Sme prémiovejší ako Volkswagen

Podľa Dr. Wernera Tietza, viceprezidenta pre výskum a vývoj, (ktorý, mimochodom, do Cupry prešiel cez pozície v koncernových súrodencoch Audi, Porsche a Bentley), sa Cupra chce poziciovať medzi Volkswagen a Audi.

Bude teda prémiovejšia ako aktuálny etalón Golf či elektrické ID.4. Oproti VW aj Audi je tu však ešte jeden zásadný rozdiel – zákazníci Cupry sú o 10 až 15 rokov mladší ako klienti týchto koncernových súrodencov, takže cieľové skupiny sa vraj prekrývajú len minimálne, ak vôbec.

Už dlhšie známy prvý elektromobil značky Cupra Born – Fontech

Portfólio vozidiel pritom dávno nezahŕňa ostrejšie strihnutú dvojku Cupra Ateca alebo Cupra Leon. Už SUV Cupra Formentor bolo prvým modelom od základu vyrobeným pre značku Cupra a na konci minulého roka zas prišiel premiérový elektromobil Cupra Born vychádzajúci z koncernového súrodenca VW ID.3.

Iné logo, karbónové dekory a ostro strihnutý bodykit tak zďaleka nie to jediné, čím sa značka odlišuje – práve naopak sama chce navrhovať vlastné exkluzívne modely a keď už, tak vyrábané na spoločných linkách práve s Audi.

Končí Seat, zostane len Cupra?

Náznaky sú jasné. Spomínaných 400- až 500-tisíc vozidiel ročne vlani predával celý Seat aj s dvojicou modelov Cupra Born plus Cupra Formentor a nemožno sa ubrániť dojmu, že marketing koncernu historicky známejšiu značku utláča do pozadia, práve v prospech Cupry. Manažment sa otázkam na túto tému nijako nevyhýba, no karty sú rozdané jasne: Z Cupry je dnes prémiovejší výrobca, s logicky vyššími cenami predávaných modelov.

Michal Varga/FonTech

Seat stále existuje, ale jeho ambíciou je predávať dostupnejšie autá za menej než 20-tisíc eur. Keďže svet tlačí na elektoromobilitu, no elektromobily dnes takto lacno vyrábať nevieme, zostáva v úzadí. Ak sa vraj situácia na trhu zmení a zažijeme napríklad prelom v nákladoch na výrobu batériových článkov, opäť čakaj predstavenie nejakého nového vozidla so španielskym „S“-kom v logu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú