Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nedávno sme mali tú česť zoznámiť sa so športovým plug-in hybridným kombi Cupra Leon, ktorý sme v našej recenzii právom vychválili. Leon je však odvodený od rovnomenného auta so znakom Seatu, no Cupra priniesla aj svoj prvý vlastný model, ktorým je SUV/crossover Formentor.

Nemecké technológie a motor v kombinácii so španielskym temperamentom, ktorý autu dodali tamojší dizajnéri, funguje naozaj dobre a pri jazde v zatiaľ najvýkonnejšom Formentore zaplesá srdce každého motoristu. No ani Formentor sa nezaobišiel bez menších nedostatkov, ktoré sú však adekvátne k jeho cenovke.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo sme si najviac zamilovali na prvom vlastnom športovom aute od Cupry
  • Ako jazdí zatiaľ najvýkonnejší Formentor
  • Čo považujeme za jeho najväčší nedostatok
  • Aké sú spotreby pri  pokojnejšej a pri športovej jazde
  • Za čo by sme si pri 310-koňovom Formentore priplatili ako prvé
  • Prečo je zvuková stránka jedna z tých slabších
  • Aké je jeho zrýchlenie z 0 na 100 km/h
  • Čo nás nadchlo a naopak sklamalo v interiéri

Loading...

Loading…

Nasledujúce riadky sú o 310-koňovom Formentore, ktorý má pod kapotou spomínaný 4-valcový preplňovaný benzínový motor s objemom 2 litrov. Ten sa dá nakonfigurovať iba pri Cupre Formentor v edícii Veloz, ktorá okrem iného ponúka aj plug-in hybrid.

Michal Varga/FonTech

Benzínový dvojliter TSI s turbom je však zatiaľ najvýkonnejší a poskytuje krútiaci moment rovných 400 Nm. O radenie sa stará 7-stupňová DSG prevodovka, voči ktorej mám zopár výhrad a mierne zabíja potenciál auta, no k tomu až neskôr.

Zobraziť celú galériu (46)
Michal Varga/FonTech

Vyššie spomenutý mix parametrov má za následok, že Formentor v zatiaľ najvýkonnejšej verzii zrýchli z 0 na 100 km/h za úctyhodných 4,9 sekundy. Ako to vyzerá v praxi? Nejak takto.

Za relatívne dobrým zrýchlením určite stojí aj pohon všetkých štyroch kolies 4Drive. Vďaka nemu sme si mohli s Formentorom dovoliť aj skutočne ostrú športovú jazdu v zákrutách, elektronika veľmi pekne držala auto na ceste, nepocítili sme žiadnu nedotáčavosť či pretáčavosť. Samozrejme, po vypnutí stabilizačných systémov mal Formentor tendenciu a „chuť“ začať sa pretáčať, no tu by sme sa zastavili pri spomínanej DSG prevodovke, ktorá podľa nás čiastočne zabíja potenciál auta.

Michal Varga/FonTech

V manuálnom režime, kedy sme si mohli prevodové stupne preraďovať pádlami pod volantom, prišiel na rad starý-známy problém s neschopnosťou udržiavať si zvolený prevodový stupeň. Tým pádom Formentor stráca možnosť na akékoľvek zábavnejšie driftovanie, no na jeho obranu treba priznať, že prednosti Formentora sa prejavia v zákrutách a nie pri šmýkaní sa niekde na parkovisku.

Michal Varga/FonTech

Nesmieme zabudnúť na jeden veľmi dôležitý príplatkový prvok, ktorý je pri tomto aute takpovediac nevyhnutnosťou. Sú to špičkové predné brzdy Brembo, ktoré stoja viac ako 2000 €, no ak by som si mal do Formentora prikúpiť len jednu príplatkovú vec, boli by to práve tieto brzdy. Škoda ale, že v rýdzo športovej verzii sa tento komponent nenachádza už v základe.

Michal Varga/FonTech

Vodič má na výber niekoľko jazdných režimov, okrem komfortného tu nájde režim Offroad, Sport, Cupra a individuálny. Adaptívny podvozok DCC významne reaguje na jednotlivé režimy a auto tak môže byť v jeden moment „tvrdé“ ako skala, no inokedy mäkké a komfortné aj pre dlhé cestovanie.

Michal Varga/FonTech

Väčšinu času sme jazdili v režime Cupra, prípadne v tom individuálnom, kde sme si jednotlivé nastavenia auta vedeli navoliť podľa seba.

Michal Varga/FonTech

Okrem umelého zvuku z reprákov, ktorý znie, ako by sme mali pod kapotou objemný osemvalec, čo miestami pôsobí až vtipne, sa do kabíny výrazne prenáša aj piskľavý zvuk turba, ktorý je naopak lákadlom pre uši. Zvukový prejav dotvárajú aj štyri reálne koncovky výfukov, zvuk z nich nie je nijako agresívny, no pri studenom štarte si Formentor pekne „zabrumká“ aj zo zadnej časti auta. V segmente športových áut však ide o jeden z tých mdlejších prejavov a určite by sme uvítali niečo „agresívnejšie“.

Ak by niekomu ale ten umelý reprákový zvuk vo vnútri auta vyslovene prekážal, v individuálnom režime sa dá vypnúť, v takomto prípade je však auto relatívne tiché a v kabíne takmer vôbec neznie tak, akoby šlo o športový crossover.

Michal Varga/FonTech

Štýlu jazdy je následne priamo úmerná aj spotreba. V komfortnom režime, s ľahkou nohou na plyne a zapnutým asistentom jazdy na diaľnici, ktorý mimochodom funguje skvelo, na čo sme už ale v koncerne VW zvyknutí, sme dokázali zajazdiť za 7,8 l/100 km. V meste, stále v komfortnom režime a pri pokojnej jazde, sa spotreba šplhá k 9 až 10 l/100 km.

Michal Varga/FonTech

310-koňový Formentor ale nie je tým autom, ktoré si kupuješ kvôli úžasne nízkej spotrebe. Ak naplno roztočíš preplňovaný benzínový dvojliter, tvoja spotreba sa dokáže hravo vyšplhať až k 18-20 l/100 km. V našom prípade sa dlhodobá spotreba pohybovala na úrovni 12 až 13 l/100 km. 310-koňového Formentora tak zrejme budeš tankovať častejšie a pocíti to aj tvoja peňaženka.

Exteriérový dizajn komentovať nebudeme, z fotografií a videa si naň môže urobiť názor každý sám. Z našej strany ide rozhodne o jeden z najkrajších crossoverov vo svojej kategórii. Farba, línie, disky kolies či agresívne predné a prepojené zadné LED svetlá, všetko to spolu dokonale hrá a vytvára dojem ostrého a veľmi športového auta.

Michal Varga/FonTech

Keďže sme už v minulosti mali tú česť s plug-in hybridnou Cuprou Leon, interiér Formentora nás ničím novým neprekvapil. Respektíve takmer ničím. Najzásadnejšou zmenou medzi týmito dvomi vozidlami je jednoznačne volant.

Michal Varga/FonTech

Ak by niekomu nebolo jasné už pri pohľade na exteriér auta, že ide o ostrý športový crossover, interiér, respektíve volant, mu to už musí dať jasne najavo. Priamo na „kormidle“ sa totiž nachádza štartovacie tlačidlo, ktoré je umiestnené na pravej strane volantu. Naľavo je zasa tlačidlo na prepínanie jazdných režimov.

Michal Varga/FonTech

V stredovom tuneli, kde by sme pri iných autách poväčšine hľadali tlačidlo na štart motora, sa nachádza fyzické tlačilo na vypnutie trakčných systémov, ktoré sa dajú buďto obmedziť jednoduchým stlačením, alebo úplne deaktivovať dlhším podržaním. Aby bolo možné aktivovať funkciu Launch Control, trakciu stačí obmedziť stlačením tlačidla.

Michal Varga/FonTech

Inak je interiér veľmi „čistý“ a podobný tomu z Cupry Leon. Pred vodičom je teda veľký 10,25″ virtuálny kokpit s množstvom zobrazení, od športových, až po jednoduchšie. Nechýba ani zobrazenie mapy či úplná kustomizácia segmentov na ľavej a pravej strane virtuálnych budíkov.

Michal Varga/FonTech

Dominantným prvkom v stredovej časti je obrovský 12″ displej infotainmentu, cez ktorý sa, žiaľ, už ovláda aj klimatizácia či vyhrievanie sedadiel. Reakcie na dotyk sú svižné, nepostrehol som žiadne záseky. Ani v tomto prípade však trojica dotykových plôch pod displejom na ovládanie teploty a hlasitosti nie je podsvietená, čo môže byť problematické najmä v noci. Ak už sú teda prvky v interiéri dotykové, mali by byť podľa nášho názoru aspoň podsvietené pre ich lepšie nahmatanie.

Michal Varga/FonTech

Čo sa týka konektivity, v testovanom modeli sme mali Apple CarPlay aj Android Auto, ktoré je v dnešnej dobe už takpovediac klasikou. To ale bolo iba „káblové“ a nie bezdrôtové.

Michal Varga/FonTech

Slová chvály si ale zaslúžia športové sedadlá. Extrémne pohodlné na dlhé cestovanie, no pri ostrej jazde nás ich bočné vedenie držalo pevne na mieste.

Michal Varga/FonTech

Interiér dopĺňajú bronzové detaily vo farbe Cupry. Touto farbou je vyzdobený volant, výduchy klimatizácie či prešívanie prístrojovej dosky. Celé to efektne dotváralo ambientné osvetlenie, ktoré je plne nastaviteľné, individuálne sa dá navoliť farba línií a taktiež farba plôch.

Michal Varga/FonTech

Podobne ako v Cupre Leon, aj náladové osvetlenie vo Formentore disponuje funkčnými vlastnosťami, signalizovať dokáže vozidlo v mŕtvom uhle alebo zle zatvorené dvere. Milovníci kvalitného audia rozhodne uvítajú prítomnosť zvukovej sústavy od Beats Audio, samozrejme za príplatok.

Michal Varga/FonTech

Po technologickej stránke disponuje Formentor dobre známym a skvele fungujúcim prediktívnym tempomatom, ktorý nielenže upravuje rýchlosť na základe auta idúceho pred ním, ale aj na základe dopravných značiek či mapových podkladov z navigácie. V kombinácii s funkciou Travel Assist, ktorá na diaľnici zvládne udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu, je diaľničné cestovanie veľmi pohodlné, no za to môže Formentor vďačiť predovšetkým koncernovým technológiám.

Veľká galéria záberov o Formentore: 

Zhrnutie

Z nášho pohľadu je Cupra Formentor skvelé a zábavné auto, no stále pri ňom vnímame pár nedostatkov. Dokážeme mu ich ale prepáčiť, pretože vzhľadom na cenu toho ponúka naozaj dosť.

Aká je teda cena? Formentor Veloz so zatiaľ najvýkonnejším motorom štartuje na sume niečo málo cez 47 000 €. S príplatkovou výbavou sa cena testovaného modelu vyšplhala cez hranicu 50 000 €. Či je to veľa, alebo málo, necháme na posúdenie každého zvlášť.

V tomto prípade ale skutočne treba brať do úvahy, za čo si zákazník platí- je to relatívne vysoký výkon, značná dávka zábavy a v neposlednom rade štýl, ktorým športový crossover zo Španielska srší pri každom uhle pohľadu.

Ak by si chcel byť trocha viac „eko“, Formentor si môžeš kúpiť aj v plug-in hybridnej motorizácii. Tá ponúka koncernovú klasiku v podobe benzínovej 1,4-ky a elektromotora s kombinovaným výkonom sústavy 110 kW (245 koní). Jej cena začína na 36 790 €, respektíve 43 150 € pri ešte športovejšej edícii Veloz. V Leone táto konfigurácia „šlapala“ veľmi dobre, no ak chceš rýdzo športového Formentora, najvýkonnejší dvojliter je nateraz tá jediná a správna voľba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú