Slováci nechápu. Dotácie na elektromobily znovu odložili, z pre nás typického dôvodu
V článku boli použité materiály SITA.
Na Slovensku stále nemáme jasný plán v súvislosti s dotáciami na elektromobily. V minulosti o ne Slováci prejavili obrovský záujem, keď sa, v zatiaľ poslednom kole, alokované prostriedky vyčerpali za menej než 4 minúty.
Odvtedy sme počuli len prázdne prísľuby toho, že dotácie sa vrátia. Tajomník dnes už bývalého ministra hospodárstva Richarda Sulíka Karol Galek na tlačovej besede, ktorú odvysielala aj TA3, konečne ozrejmil, v akom stave sa dotácie nachádzajú.
Už čakáme tretí rok
Slovensko je jednou z mála európskych krajín, ktorá aktuálne neposkytuje žiadne dotácie na nákup elektrického auta. Sulíkove ministerstvo malo skôr plán spraviť zo Slovenska vodíkovú veľmoc, tá však ide na úkor batériových elektromobilov, pričom posledné kolo dotácií na nákup elektrického auta sme tu mali ešte v roku 2019 a aj to skončilo úplným fiaskom.
O výzvu z roku 2019 bol enormný záujem. On-line registrácia sa začala v polovici decembra a celá šesťmiliónová suma bola rezervovaná za 3 minúty a 41 sekúnd.
Galek práve situáciu ozrejmil
Na pondelkovej tlačovej besede padla otázka ohľadom aktuálneho postoja vlády voči dotáciám na elektromobily. „Dotácie na elektroautá boli pozastavené,“ zneli jeho prvé slová.
V minulosti sa na dotácie využil recyklačný fond v hodnote 5 miliónov eur, ďalej informoval Galek. Tento fond už dnes nie je k dispozícii, čo znamená, že na tento účel nie sú priamo alokované žiadne financie. „Jediným zdrojom by bol štátny rozpočet, pokiaľ by sme chceli ísť do ďalšej takejto schémy.“
Taktiež povedal, že MH SR túto tému otvorilo už viackrát, pretože veria, že alternatívna mobilita má budúcnosť, „Určite aj kvôli znižovaniu emisií,“ pokračoval. Podľa neho ide o niečo, čo Slovensko bude musieť prijať.
„Nateraz, kým nemáme zdroje, nemôžeme hovoriť o žiadnych výzvach alebo o konkrétnych podporách,“ uzavrel svoju odpoveď.

Podobná situácia nastáva aj v iných krajinách EÚ
O znížení dotácii v Nemecku sme informovali v samostatnom článku len nedávno. Dôvod je však presne opačný ako u nás. Tamojšia vláda je názoru, že vodiči v Nemecku by si už dnes kúpili elektromobil aj bez vysokej dotácie, a tak „zľavu“ na nákup elektromobilu výrazne zredukuje.
Británia taktiež prichádza so zásadnou zmenou v dotáciách. Záujemci už viac nedostanú zľavu na nákup nového elektrického auta, no krajina v podpore elektromobility nekončí. Ako sme informovali nedávno, alokované financie poputujú na rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
O podpore rozvoja nabíjacej infraštruktúry na Slovensku sme sa rozprávali aj s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa nejaká podpora zo strany štátu dostáva aj k nim, odpovedal pre FonTech.sk nasledovne:
„Musím povedať, že je to taký boj, ktorý zvádzame sami napriek tomu, že robíme niečo, čo prispieva k všeobecnému rozvoju. Ani tie dotácie pre ľudí však neboli správne nastavené.
Napríklad prvá dotácia, tá bola príliš vysoká, no celkový rozpočet bol príliš nízky. Vláda totiž bola presvedčená, že po elektrických autách je tak malý dopyt, že musia dať veľmi vysokú dotáciu, aby si elektrické auto vôbec niekto kúpil. Prax však za tri minúty ukázala, že je všetko inak. Ľudia tie elektrické autá chceli a ani nepotrebovali tak vysokú dotáciu.
Ministerstvu to vlastne ani nemožno vyčítať, bolo to prvé kolo a dopadlo tak, ako dopadlo. Problémom však je, že to nie je systematické. Za dva mesiace mala nastúpiť nová dotácia, ktorá by bola inak nastavená, dotácia by bola nižšia a celkový objem vyšší. Prvým kolom to totiž zhaslo, bol to taký výstrel, hodilo sa medzi ľudí pár stotisíc eur a nemyslelo sa na krok dva alebo tri.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Elon Musk zase vyhral. Kontroverzná technológia Tesly prichádza do Európy
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko testuje zbrane, ktoré menia pravidlá hry. Odborník varuje pred tajnými vojenskými systémami (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

