Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slovensko je jednou z mála európskych krajín, ktorá aktuálne neposkytuje žiadnu dotáciu na nákup elektrického auta. Ako informoval Denník N, Ministerstvo hospodárstva však nevylučuje, že by sa dotácie mohli vrátiť podobne, ako tomu bolo pred pár rokmi.

Slovensko sa malo stať vodíkovou veľmocou, teda aspoň taký je plán, a preto u nás dostáva vodík ohromnú podporu. Tá však ide na úkor batériových elektromobilov, pričom posledné kolo dotácií na nákup elektrického auta sme tu mali ešte v roku 2019 a aj to skončilo úplným fiaskom.

Medzičasom minister hospodárstva niekoľkokrát prisľúbil a následne aj odvolal, že sa čoskoro dočkáme ďalšieho kola dotácií na nákup elektromobilov. Ako sme uviedli dávnejšie, vypracovanie nového akčného plánu by malo prebehnúť až koncom roka 2022 a jeho súčasťou budú všetky informácie ohľadom dotácií a tiež podmienky či časové ohraničenie na ich získanie, priblížil Adrián Krajňák z odboru priemyselného rozvoja ministerstva hospodárstva.

Je teda zrejmé, že slovenskí motoristi sa napokon dotácií dočkajú aj napriek tomu, že v súčasnosti ich Sulíkove ministerstvo skôr odmietalo. Peniaze na elektromobilitu by sa mali ušetriť z projektu Zelená domácnostiam.

Kapacity v projekte Zelená domácnostiam sú vyčerpané

Aktuálne prebiehajúci projekt Zelená domácnostiam poskytuje dotácie na nákup tepelných čerpadiel, fotovoltaiky či kotlov na biomasu. Podľa ministerstva sa však kapacity výrobcov a montážnikov v tomto odvetví dostávajú k svojmu stropu, to znamená, že ak by do projektu pridali ďalšie finančné prostriedky, zrejme by sa nevyužili.

Prostriedky zo zdrojov Európskej únie

Dotácie na elektromobily budú financované zo zdrojov Európskej únie. Na druhú stranu, Slovensko nedostane balík peňazí bez toho, aby vypracovalo nejaký plán.

Freepik / Pixabay

Takže práve čas a úsilie je to, čo aktuálne ministerstvo smeruje inam a nie na podporu elektromobility. Richard Sulík navyše nepovedal, že nové kolo dotácií s istotou príde v roku 2022, ale že sa ho dočkáme najskôr v roku 2022, takže sa prakticky ani nemôžeme hnevať, že až doposiaľ sme žiadnu podporu elektromobility od roku 2019 nevideli.

Európske krajiny idú príkladom

Dopyt po elektromobiloch v Rakúsku je vysoký, preto sa ministerstvo pre ochranu životného prostredia, energiu, mobilitu, inovácie a technológie rozhodlo navýšiť tohtoročný rozpočet na podporu kúpy elektrického vozidla. Ministerka Leonore Gewesslerová uviedla, že k doterajším 46 miliónom eur pribudne ďalších 55 miliónov eur.

Michal Varga/FonTech

Španielska vláda schválila plán stimulov vo výške 800 miliónov do roku 2023 na podporu predaja elektromobilov. Súkromní kupujúci by mali mať nárok na dotácie až do výšky 7000 eur na auto.

Úrady v malých mestách alebo firmy, ktoré nakúpia elektromobily pre svoje „flotily“, ako sú napríklad taxislužby, by mohli získať ešte väčší príspevok. Pri kúpe elektrických dodávok by mohla podpora od štátu dosiahnuť až 9000 eur.

Európska únia vodík prudko odmieta

Kým Richard Sulík má v oblasti alternatívnych pohonov jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, EÚ si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.

Vodík je síce v porovnaní s klasickým palivom čistejší, no jeho skladovanie je pomerne problematické a má oveľa nižšiu energetickú efektivitu, než elektromobily s veľkými batériami. Aj keď sa zameranie Európskej únie prikláňa viac k batériám, Sulíkov sen ešte úplne nekončí.

TASR - Lukáš Grinaj

Podľa nového nariadenia o infraštruktúre má totiž stáť čerpacia stanica na vodík na každých 150 km ciest transeurópskej dopravnej siete. Táto infraštruktúra má podľa európskej komisárky pre dopravu zabezpečiť potrebnú sieť pre plánovanú flotilu až 60-tisíc vodíkových nákladných automobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú