Británia prichádza so zásadnou zmenou v podpore elektromobility. Záujemci už viac nedostanú zľavu na nákup nového elektrického auta, no krajina v podpore elektromobility nekončí. Ako informuje Electrek, financie teraz poputujú na rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

Dotácie budú, no nie pre fyzické osoby

Krajina začala ponúkať dotácie na nákup elektromobilov už v roku 2011 a na ich začiatku si mohli záujemci svoje nové auto zlacniť až o 2 500 libier, no časom sa grant znížil na 1 500 libier a cena vozidla zároveň nesmela presahovať sumu 32 000 libier. Aktuálne sa v Británii predáva 24 takýchto modelov.

SIEMENS

Aj to pomohlo zvýšiť počet predaných elektromobilov v roku 2011 z 1 000 na súčasných vyše 100 000 za prvých päť mesiacov 2022. Briti však už prejavujú prirodzený záujem o ekologické autá a aj to je jeden z dôvodov, prečo vláda ruší dotáciu na ich nákup.

Miesto toho podporí rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ktorá je nemenej dôležitá na to, aby ľudia dobrovoľne kupovali elektrifikované vozidlá. Aj naďalej však bude finančne podporovať nákup elektrických taxíkov, dodávok, nákladných áut či dokonca motocyklov. Ako uvádza tamojšie Ministerstvo dopravy, na nákup týchto vozidiel prerozdelí 300 miliónov libier (350 miliónov eur).

Aktuálne je zhruba polovica nových predaných áut elektrifikovaných. To znamená, že ide o čistý elektromobil alebo plug-in hybrid. Doposiaľ vláda do podpory elektrifikácie „naliala“ 1,4 miliardy libier, čo je asi 1,63 miliardy eur. Celkový balík na podporu však predstavuje až 2,5 miliardy libier (2,91 miliardy eur).

O takýchto nabíjačkách môžeme len snívať

Na rozvoj nabíjacej infraštruktúry tak zostáva ešte poriadny obnos peňazí. Ako sme uviedli v tomto článku, tá by mala vzrásť do roku 2030 až 10-násobne. Do roku 2030 chce mať Británia minimálne 300 000 nabíjacích staníc.

O masívnom rozširovaní nabíjacej infraštruktúry v Británii informovala vláda na svojom webe gov.uk. Celý projekt zo štátneho rozpočtu ukrojí zhruba 1,6 miliárd libier (1,92 miliárd eur).

Electric Vehicle Institute / Unsplash - Dcbel

Prostriedky pritom pôjdu na rozvoj pomalších staníc v rezidenčných oblastiach a viac ako 1 miliarda eur poputuje na rozvoj rýchlonabíjacích bodov, ktorých pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest vyrastie minimálne 6 000.

Slováci zatiaľ môžu len snívať

Na Slovensku je žiaľ budovanie infraštruktúry zatiaľ výhradne v rukách súkromných spoločností, ktoré navyše zo strany štátu a samospráv nedostávajú takmer žiadnu, alebo iba mizernú podporu.

O podpore rozvoja nabíjacej infraštruktúry sme sa rozprávali aj s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa nejaká podpora zo strany štátu dostáva aj k nim, odpovedal pre FonTech.sk nasledovne:

Musím povedať, že je to taký boj, ktorý zvádzame sami napriek tomu, že robíme niečo, čo prispieva k všeobecnému rozvoju. Ani tie dotácie pre ľudí však neboli správne nastavené.

Napríklad prvá dotácia, tá bola príliš vysoká, no celkový rozpočet bol príliš nízky. Vláda totiž bola presvedčená, že po elektrických autách je tak malý dopyt, že musia dať veľmi vysokú dotáciu, aby si elektrické auto vôbec niekto kúpil. Prax však za tri minúty ukázala, že je všetko inak. Ľudia tie elektrické autá chceli a ani nepotrebovali tak vysokú dotáciu.

Ministerstvu to vlastne ani nemožno vyčítať, bolo to prvé kolo a dopadlo tak, ako dopadlo. Problémom však je, že to nie je systematické. Za dva mesiace mala nastúpiť nová dotácia, ktorá by bola inak nastavená, dotácia by bola nižšia a celkový objem vyšší. Prvým kolom to totiž zhaslo, bol to taký výstrel, hodilo sa medzi ľudí pár stotisíc eur a nemyslelo sa na krok dva alebo tri.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP