Táto krajina ruší dotácie na nákup elektromobilov. Prednosť dostane niečo úplne iné
Británia prichádza so zásadnou zmenou v podpore elektromobility. Záujemci už viac nedostanú zľavu na nákup nového elektrického auta, no krajina v podpore elektromobility nekončí. Ako informuje Electrek, financie teraz poputujú na rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
Dotácie budú, no nie pre fyzické osoby
Krajina začala ponúkať dotácie na nákup elektromobilov už v roku 2011 a na ich začiatku si mohli záujemci svoje nové auto zlacniť až o 2 500 libier, no časom sa grant znížil na 1 500 libier a cena vozidla zároveň nesmela presahovať sumu 32 000 libier. Aktuálne sa v Británii predáva 24 takýchto modelov.
Aj to pomohlo zvýšiť počet predaných elektromobilov v roku 2011 z 1 000 na súčasných vyše 100 000 za prvých päť mesiacov 2022. Briti však už prejavujú prirodzený záujem o ekologické autá a aj to je jeden z dôvodov, prečo vláda ruší dotáciu na ich nákup.
Miesto toho podporí rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ktorá je nemenej dôležitá na to, aby ľudia dobrovoľne kupovali elektrifikované vozidlá. Aj naďalej však bude finančne podporovať nákup elektrických taxíkov, dodávok, nákladných áut či dokonca motocyklov. Ako uvádza tamojšie Ministerstvo dopravy, na nákup týchto vozidiel prerozdelí 300 miliónov libier (350 miliónov eur).
Aktuálne je zhruba polovica nových predaných áut elektrifikovaných. To znamená, že ide o čistý elektromobil alebo plug-in hybrid. Doposiaľ vláda do podpory elektrifikácie „naliala“ 1,4 miliardy libier, čo je asi 1,63 miliardy eur. Celkový balík na podporu však predstavuje až 2,5 miliardy libier (2,91 miliardy eur).
O takýchto nabíjačkách môžeme len snívať
Na rozvoj nabíjacej infraštruktúry tak zostáva ešte poriadny obnos peňazí. Ako sme uviedli v tomto článku, tá by mala vzrásť do roku 2030 až 10-násobne. Do roku 2030 chce mať Británia minimálne 300 000 nabíjacích staníc.
O masívnom rozširovaní nabíjacej infraštruktúry v Británii informovala vláda na svojom webe gov.uk. Celý projekt zo štátneho rozpočtu ukrojí zhruba 1,6 miliárd libier (1,92 miliárd eur).
Prostriedky pritom pôjdu na rozvoj pomalších staníc v rezidenčných oblastiach a viac ako 1 miliarda eur poputuje na rozvoj rýchlonabíjacích bodov, ktorých pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest vyrastie minimálne 6 000.
Slováci zatiaľ môžu len snívať
Na Slovensku je žiaľ budovanie infraštruktúry zatiaľ výhradne v rukách súkromných spoločností, ktoré navyše zo strany štátu a samospráv nedostávajú takmer žiadnu, alebo iba mizernú podporu.
O podpore rozvoja nabíjacej infraštruktúry sme sa rozprávali aj s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa nejaká podpora zo strany štátu dostáva aj k nim, odpovedal pre FonTech.sk nasledovne:
Musím povedať, že je to taký boj, ktorý zvádzame sami napriek tomu, že robíme niečo, čo prispieva k všeobecnému rozvoju. Ani tie dotácie pre ľudí však neboli správne nastavené.
Napríklad prvá dotácia, tá bola príliš vysoká, no celkový rozpočet bol príliš nízky. Vláda totiž bola presvedčená, že po elektrických autách je tak malý dopyt, že musia dať veľmi vysokú dotáciu, aby si elektrické auto vôbec niekto kúpil. Prax však za tri minúty ukázala, že je všetko inak. Ľudia tie elektrické autá chceli a ani nepotrebovali tak vysokú dotáciu.
Ministerstvu to vlastne ani nemožno vyčítať, bolo to prvé kolo a dopadlo tak, ako dopadlo. Problémom však je, že to nie je systematické. Za dva mesiace mala nastúpiť nová dotácia, ktorá by bola inak nastavená, dotácia by bola nižšia a celkový objem vyšší. Prvým kolom to totiž zhaslo, bol to taký výstrel, hodilo sa medzi ľudí pár stotisíc eur a nemyslelo sa na krok dva alebo tri.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trnavskí stredoškoláci postavili vlastný elektromobil. S 1 kWh prejdú cez pol Slovenska
Obľúbený Hyundai IONIQ príde v ďalšej generácii. Aerodynamické tvary výrazne predĺžia dojazd
ZAUJÍMAVÉ Slováci majú problém s dobitím elektromobilov. Jedny z najrozšírenejších nabíjačiek hlásia problémy
Prehnali to? Rok 2035 na zákaz spaľovákov nemusí byť reálny. EÚ vydala vyhlásenie
Českí hasiči zasahovali. Jeden z najlacnejších elektromobilov začal horieť priamo v garáži
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Putin sa môže zmocniť najväčších ložísk lítia na svete. Rozhodnutie leží na pleciach Bolívie
O prepychu mohla len snívať, dnes je najbohatšou Slovenkou. Z krajčírky sa stala vdova s miliónmi
Rusko sa vyhráža odvetou. Za zhabaný majetok sa pomstia
Sú hanbou slovenského parlamentu. Poslanci prezradili, za ktorých kolegov sa najviac hanbia
Ukrajinci vyzbierali na nové Bayraktare desiatky miliónov. Spoločnosť však ich peniaze nechce
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Konečne náhrada za lítium-iónové batérie? Revolučná novinka sľubuje rovnaký výkon za polovicu ceny
- Postaví do pozoru už aj Slovákov. Elektrický nástupca Passatu je oficiálne predstavený
- Českí hasiči zasahovali. Jeden z najlacnejších elektromobilov začal horieť priamo v garáži
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Postaví do pozoru už aj Slovákov. Elektrický nástupca Passatu je oficiálne predstavený
- Konečne náhrada za lítium-iónové batérie? Revolučná novinka sľubuje rovnaký výkon za polovicu ceny
- Ojazdených elektromobilov na Slovensku pribúda. Ich ceny však stúpajú do závratných výšok
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
- Postaví do pozoru už aj Slovákov. Elektrický nástupca Passatu je oficiálne predstavený
- KAUZA: Zvolávačka Tesly je oveľa väčšia, problémy majú ďalšie státisíce áut
Ochutený zahrievaný tabak si už nezafajčíš. EÚ ho úplne zakáže
Takmer na nulu. Vývoz čipov do Ruska po sankciách klesol o 90 %, záchrana z Číny nepríde
AKTUÁLNE: Slovenský operátor hlási úspech. 5G sieťou kompletne pokryl jedno z najväčších miest
Remišová ponúka vysvetlenie svojej kauzy. Uveria jej Slováci?
Populárna aplikácia Airbnb mení pravidlá. Chce pomáhať dobrým susedským vzťahom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Putin sa môže zmocniť najväčších ložísk lítia na svete. Rozhodnutie leží na pleciach Bolívie
O prepychu mohla len snívať, dnes je najbohatšou Slovenkou. Z krajčírky sa stala vdova s miliónmi
Rusko sa vyhráža odvetou. Za zhabaný majetok sa pomstia
Sú hanbou slovenského parlamentu. Poslanci prezradili, za ktorých kolegov sa najviac hanbia
Ukrajinci vyzbierali na nové Bayraktare desiatky miliónov. Spoločnosť však ich peniaze nechce
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené