Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
V článku boli využité materiály TASR
Takmer celý svet a prakticky všetky automobilky v dnešnej dobe prechádzajú na elektromobilitu, či už vo forme vozidiel s veľkými batériami alebo s palivovými článkami na vodík. Existuje však palivo, po ktorom túži značná časť Slovenska a nikdy nedostalo poriadnu šancu, chýbala pritom len jedna zásadná vec.
Lacné a ekologické
Reč je o CNG, teda stlačenom zemnom plyne, ktorý má pri spaľovaní v klasických spaľovacích motorov veľké výhody v porovnaní s konvenčným palivom. A aj keď sa vyrába z fosílnych zdrojov, je možné ho produkovať aj obnoviteľným spôsobom, keďže sa skladá prevažne z metánu.
Podľa Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ) má na Slovensku plynová mobilita obrovský nevyužitý potenciál. Kúpu vozidla využívajúceho takéto palivo by totiž zvažovala až tretina Slovákov v prípade lepšej a rozšírenejšej infraštruktúry plniacich staníc CNG.
„Z výsledkov prieskumu vyplýva, že plynová mobilita síce na Slovensku nebude dominantným smerom, no má výrazne vyšší potenciál, ako je súčasný stav. Ide o podstatne ekologickejšiu alternatívu k pohonom na benzín a naftu,“ konštatoval výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský.
Čísla hovoria jasne
Ako informuje HDS, CNG znižuje spaľovaním vyprodukované emisie oxidu uhličitého o 90 – 97 %. Vzhľadom na vysoké číslo redukcie sa zrejme jedná o BioCNG, pre klasické CNG sú oveľa realistickejšie hodnoty udávané CTCN, podľa ktorých produkujú takéto autá o 5 – 10 % menej CO2 než pri spaľovaní benzínu. Vzhľadom na nízku úroveň hluku do 72 dB sú napríklad autobusy a komunálne zberové vozidlá vhodné aj na nočnú prevádzku.
Oveľa zaujímavejšie je to však v prípade bioplynu, teda ekologicky vyprodukovaného CNG, ktoré dokáže poskytnúť zníženie emisií nielen CO2 o 75 – 97 %, ale tiež emisií extrémne nebezpečných oxidov dusíka a pevných častíc, ktoré sú zodpovedné za množstvo pľúcnych a rakovinových ochorení.
Vozidlá na CNG dokážu jazdiť za 5,50 € na 100 km, čo predstavuje úspory až 60 % oproti benzínu, 40 % oproti nafte a 10 % oproti LPG, uvádza CNG Slovensko. Aj keď naďalej pomaly pribúdajú, na Slovensku je v súčasnosti verejne dostupných len 16 plniacich staníc na CNG a autá na plynový pohon tvoria len percento z celkovo registrovaných vozidiel, píše Slovgas.
Potrebuje vládnu podporu
Ak sa na pohon vozidiel využíva palivo BioCNG, BioLNG, táto alternatíva je udržateľná aj z pohľadu takmer nulových emisií skleníkových plynov, čím sa dostáva na úroveň elektromobility či vodíkovej mobility.
Expert na udržateľnú mobilitu Tomáš Lukáč upozornil, že na Slovensku, na rozdiel od Českej republiky, ide drvivá väčšina podpory z verejných zdrojov na budovanie nabíjačiek pre elektromobily. Takmer 30 % respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že CNG automobil by si obstaralo, ak by mohli získať podobnú dotáciu, aká sa ponúka pri elektromobiloch.
„Časť z nej by mala smerovať na podporu plynovej mobility, ktorá tiež môže prispieť k plneniu klimatických cieľov SR. Hustá sieť plynovodov v SR je výborný predpoklad na úspešné aplikovanie tohto prístupu aj u nás,“ uviedol Tomáš Lukáč, expert na udržateľnú mobilitu.
Prekoná aj elektromobilitu
Pri domácom nabíjaní je pri súčasných cenách elektrickej energie tento pohon najvýhodnejší. Elektromobil, ktorý nabíjame za cenu 20 až 30 centov za kWh prejde 100 km za zhruba 4,80 €, uvádza NGVA Europe. Akonáhle sa majiteľ elektromobilu vydá na dlhšiu trasu a je nútený nabíjať na verejných staniciach, cena sa vyrovná tomu benzínovým či naftovým autám, teda od 7,50 € do vyše 9 € za 100 km.
V porovnaní s elektrinou má CNG lepšie vyhliadky do budúcna, ceny elektriny totiž rastú a je otázne, či bude jazda elektromobilom finančne výhodnejšia aj o pár rokov neskôr. Je však nutné dodať, že cena elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov klesá a čoskoro má byť lacnejšia, než energia z fosílnych zdrojov.
CNG navyše môže využívať súčasnú sieť čerpacích staníc, kdežto pri elektromobiloch musíme budovať nové nabíjacie body. V elektromobilite je navyše Slovensko na chvoste EÚ a veľký úspech u nás nemá. Ako sme nedávno informovali v samostatnom článku, v ktorom sme porovnali dostupné palivá a pohony, CNG má síce zásadné výhody, nie je to však s jeho prevádzkou a zaobstarávaním tak ružové.
Má však aj nedostatky
Vozidlá vybavené týmto pohonom na stlačený zemný plyn však majú viacero nevýhod, s ktorými sa majitelia iných konvenčných pohonov nestretávajú. Jedným z najviditeľnejších je menší objem kufra, z ktorého si časť ukrojí nádrž na CNG.
Aj samotná nádrž je menšia ako pri benzínovom či dieselovom pohone, preto je potrebné častejšie tankovanie. Z toho dôvodu je nepostačujúca infraštruktúra ešte problematickejšia, ako sa na prvý pohľad môže zdať.
Navyše, v niektorých podzemných garážach môžu mať autá na CNG palivo zákaz parkovania, môže však ísť o výnimku. Striktný zákaz parkovania v podzemnom parkovisku totiž platí najmä pre vozidlá na LPG (kvapalný zemný plyn je ťažší ako vzduch a pri horení sa drží pri zemi, kdežto CNG pri horení stúpa nahor, je ľahší ako vzduch).
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
Pickup povýšili na novú úroveň. Nový Hummer má vyše 1 100 koní a ohromné zrýchlenie z 0 na 100 km/h
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
5 000 eur za nástup do práce: Firmy na Slovensku ponúkajú náborové bonusy ako z rozprávky
Petržalka reaguje na miliónový podvod: Audit za 300-tisíc eur a výmena vedenia
Pokuty až do výšky 3 000 eur: V dovolenkovom raji mnohých Slovákov nesmieš obrátiť ani kameň v mori
Poľsko hľadá výbušniny na dne mora: Na strategickom územím bola ruská tieňová loď
Predčasné dôchodky: Od júla 2025 budú vyššie, takéto sú podmienky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
Vedci odhalili baktériu, ktorá požiera nemocničné plasty. Je smrteľná a odolná
Zisk Lenova sa prepadol o 64 %. Tržby však prekvapivo rástli
Slovnaft dostane ropu z Kaspiku. Pomôže to aj cenám pohonných hmôt
Lietajúci pomocníci šetria čas aj peniaze. Energetici v Lemešanoch si ich nevedia vynachváliť
Egejské more sa zatriaslo. Silné zemetrasenie zasiahlo Krétu aj Santorini
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
5 000 eur za nástup do práce: Firmy na Slovensku ponúkajú náborové bonusy ako z rozprávky
Petržalka reaguje na miliónový podvod: Audit za 300-tisíc eur a výmena vedenia
Pokuty až do výšky 3 000 eur: V dovolenkovom raji mnohých Slovákov nesmieš obrátiť ani kameň v mori
Poľsko hľadá výbušniny na dne mora: Na strategickom územím bola ruská tieňová loď
Predčasné dôchodky: Od júla 2025 budú vyššie, takéto sú podmienky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené