Mladoboleslavská automobilka sa rozhodla pomôcť počas pandémie koronavírusu. Hoci dočasne zastavila výrobu automobilov, v jej ďalšom oddelení sa pracuje, avšak nie na produkcii komponentov do áut, ale tlači respirátorov pre zdravotníkov a záchranné zložky. Škoda využila špeciálne 3D tlačiarne, na ktorých bežne tlačí prototypy súčiastok, aby mohla vyrábať respirátory spĺňajúce aj najprísnejšie kritériá, informuje automobilka v tlačovej správe.

V aktuálnej situácii pomáhajú mnohé spoločnosti, inštitúcie aj školy pri výrobe zdravotníckych pomôcok, ktoré sú nevyhnutné pre zdravotníkov a záchranné zložky pri vykonávaní práce počas tejto krízy. Mnohí upravili svoju výrobu, aby mohli začať produkovať potrebné prostriedky, dezinfekčné výrobky a ochranné pomôcky, ktoré sú stále viac potrebné. Rovnakým smerom sa vybrala aj česká Škoda, ktorá aktuálne zmenila plán výroby na svojich 3D tlačiarňach.

ČVUT

Automobilka vlastní špeciálne 3D tlačiarne od HP, ktoré využívajú metódu tlače Multi Jet Fusion. Práve vďaka tomu môže vyrábať respirátory CIIRC RP95-3D, pričom pri tlači spoločnosť využila návrh od ČVUT (České vysoké učení technické) v Prahe.

Tlačené respirátory je možné opakovane využívať a dezinfikovať, aby mohli byť používané čo najdlhšie a filtre v nich vydržia aj celý týždeň používania. Pri 3D tlači je využívaný materiál PA-12, ktorý nie je porézny, vďaka čomu sa na ňom neudržia vírusy.

Škoda pomáha zdravotníkom a záchranným zložkám tlačou špeciálnych respirátorov

V oddelení s týmito tlačiarňami vyrába Škoda za bežných dní prototypy súčiastok pre budúce modely značky, no teraz prešla práve na respirátory. Celá zmena výroby a prechod na malosériovú produkciu pritom trvala len týždeň. Aktuálne dokáže automobilka touto technológiou vyrobiť 60 respirátorov denne. Proces výroby je pomerne zdĺhavý. Tlač jednej série trvá až 16 hodín, aby bola kvalita respirátorov čo najvyššia. Ich chladenie po tlači trvá zhruba rovnaký čas.

Michal Čížek/Škoda

Počas tlače pritom dochádza k spekaniu polyamidového prášku pomocou infražiarenia po vrstvách. Napriek zdĺhavému procesu a náročnej technológií ide podľa Martina Sovy aj Davida Vaňka zo spoločnosti Škoda o najefektívnejšiu 3D tlač.

Michal Čížek/Škoda

Nenechaj si ujsť
Česká univerzita vyvinula špeciálne rúška. Zachytia aj koronavírus

Našich 60 kompletov pre respirátory budeme denne dodávať, pokým to bude treba,“ hovorí David Vaněk, vedúci oddelenia stavby prototypov a modelov Škoda Auto.

Škodovka musela celý proces optimalizovať tak, aby boli vyrábané identické respirátory a zároveň bolo potrebné ich správne rozmiestniť, aby bola tlač čo najefektívnejšia. Týmto spôsobom sa podarilo firme začať vyrábať respirátory, ktoré spĺňajú aj prísnu certifikáciu.

Michal Čížek/Škoda

Práve kvôli náročným podmienkam, technológii a špeciálnej 3D tlačiarni nie je možné takto kvalitné respirátory tlačiť na domácich tlačiarňach. Okrem samotných respirátorov sú takýmto spôsobom v Škode vyrábané aj záslepky, výdychové filtre, redukcie pre pripevnenie filtrov či masky. Vyrobené zdravotnícke pomôcky sú následne odosielané do spoločnosti 3Dees, ktorá sa stará o finálnu kompletizáciu. Následne sú výrobky odosielané pre pracovníkov záchranných zložiek.

Lekári môžu využiť aj bezplatnú dopravu

Okrem toho sa Škoda rozhodla poskytnúť zdravotníkom bezplatný spôsob dopravy v rámci Prahy prostredníctvom elektrických skútrov v službe BeRider. Lekári a zdravotníci dostanú po registrácii a overení lekárskeho preukazu 100 voľných minút na jazdu do a z práce alebo za pacientmi.

Po vyčerpaní limitu im pribudne ďalších 100 minút automaticky a zadarmo, pokým bude kríza s koronavírusom pretrvávať. V službe sú rozširované aj zóny, kde môžu používatelia elektrické skútre odparkovať. BeRider však neponúkne bezplatné skútre každému, aby boli dostupné najmä pre tých, ktorí ich skutočne potrebujú pri svojej práci v zdravotníctve.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú