Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilový priemysel sa neustále posúva vpred a rozvíja. Nie všetky novinky, ktoré sa nakoniec dostanú do produktov, sú však pokrokové aj pre zákazníkov a niektoré slúžia len na to, aby z majiteľa vytiahli viac peňazí. Ako upozorňuje portál Autoforum.cz, s kontroverzným systémom dodatočných platieb môže čoskoro prísť aj obľúbená Škoda.

Spravilo to aj BMW

V tlačovej správe k novej verzii elektrického SUV Enyaq, ktorého predstavenia sa pred niekoľkými dňami zúčastnil aj FonTech.sk, Škoda priniesla dôležitú informáciu. Vozidlo totiž bude mať možnosť neustáleho pripojenia na internet, čo na jednej strane umožňuje pravidelne aktualizovať softvér rôznych riadiacich jednotiek a auto tak neustále zlepšovať, avšak zároveň vzniká priestor na ďalšie poplatky.

Takýto prístup veľkých firiem sa stáva normou vo viacerých oblastiach, nielen v tej automobilovej, avšak práve tu to zrejme najďalej dotiahla bavorská automobilka BMW. Tá totiž začala dodávať modely v rovnakých technických parametroch a s rovnakou výbavou, avšak s tým, že niektoré funkcie fungovali na báze predplatného – aj keď boli na aute namontované, bez predplatného ich nebolo možné používať.

Škoda

Nie je vylúčené, že bude v rámci ochrany zákazníka a životného prostredia v budúcnosti takýto prístup zakázaný. BMW si tak za niektoré prvky účtovalo mesačný poplatok, avšak kvôli extrémnej kritike s tým prestalo – i keď nie úplne, našťastie však bez mesačného poplatku. Škoda teraz uvažuje nad podobným prístupom, i keď zatiaľ nie je jasné, ktorých funkcií sa dotkne a do akej miery.

BMW porážku priznalo

Aj keď Škoda ešte len nad takýmito poplatkami uvažuje, BMW už svoju porážku tento rok priznalo. Mesačný poplatok za vyhrievané sedadlá tak zmizol. Inak tomu má byť so softvérovou výbavou, pri ktorej model predplatného zostane aj naďalej.

Vyriešia to hackeri?

Skúsenosti s podobným prístupom má aj americká Tesla, ktorá umožňuje odomknutie vyššieho výkonu za poplatok vo výške niekoľkých tisíc eur. Vozidlo má pritom stále rovnaký hardvér a výkon je obmedzený len softvérovo, pričom je otázne, ako veľmi férová a morálna táto taktika je – to je však otázka pre regulačné úrady, ktoré sa ňou môžu v budúcnosti zaoberať.

Zákazníkom však život uľahčujú neautorizované servisy, ktoré dokázali odhaliť technológiu obmedzujúcu výkon v týchto elektromobiloch a jeho odomknutie ponúkajú oveľa lacnejšie. Kým je však auto v záruke, takýto zásah sa neodporúča.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú