Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zavedenie mesačného predplatného za sprístupnenie komfortných funkcií vo vozilách BMW zrejme nie je najšťastnejší krok. Už teraz je totiž isté, že funkcie bude možné odomknúť aj bez súhlasu nemeckej prémiovej automobilky. Na tému upozornil portál PC Gamer.

Kontroverzný krok

Ako sme ťa informovali v samostatnom článku, BMW spustilo model mesačného predplatného na kórejskom trhu, kde si zákazníci môžu predplatiť napríklad vyhrievané sedadlá za 18 dolárov mesačne, 176 dolárov na rok alebo permanentne za jednorazový poplatok 415 dolárov.

Takýmto spôsobom je možné ďalej zakúpiť napríklad asistenta diaľkových svetiel, vyhrievanie volantu, pokročilého jazdného asistenta či bezdrôtové Apple CarPlay za 305 dolárov.

BMW/Screenshot

Problémom nie je samotná predstava predplatného, ale fakt, že nové autá majú všetku spomenutú výbavu namontovanú – pre zákazníka však nie je prístupná, kým za prvok nezaplatí zvlášť.

Model má dve roviny: pre automobilku je lacnejšie a rýchlejšie vyrábať všetky autá rovnaké (napr. v plnej výbave), než konfigurovať každý jeden kus na linke podľa priania individuálneho zákazníka. A, samozrejme, mesačné platby sú ďalší a oveľa stabilnejšie prichádzajúci príjem.

Zákazník však môže mať pocit, že nemeckej značke „platí za niečo, za čo už raz zaplatil“ pri preberaní vozidla, hoci to nemusí byť úplne pravda, ak výrobca úvodnú cenu príslušne zníži.

BMW z toho neuvidí ani cent

Ako ďalej na základe správy Motherboard upozorňuje portál TheDrive, skúsení „autičkári“ po celom svete už skúmajú všakovaké možnosti, ako tieto funkcie sprístupniť prostredníctvom existujúcich softvérových nástrojov. Na všetko im pritom stačí diagnostický kábel ENET a aplikácia E-sys od BMW.

BMW

Prostredníctvom týchto pomôcok a pár bližšie nešpecifikovaných krokov rôzne spoločnosti sprístupnia majiteľom BMW všetky potrebné funkcie na počkanie. Samozrejme, aj odomknutie funkcií neautorizovaným prístupom niečo stojí, je však stále cenovo výhodnejšie, a čo je podstatné, BMW z takéhoto pirátstva neuvidí ani „deravý groš“.

Otvorene o tomto probléme hovoril majiteľ spoločnosti Litchfield Motors zaoberajúcej sa predovšetkým chiptuningom. Iain Litchfield priznal, že jeho spoločnosť dokáže pomôcť aj „s ostatnými digitálnymi funkciami, vrátane platených vyhrievaných sedadiel“. Napríklad funkciu Apple CarPlay dokáže aktivovať už za 48 dolárov, čo oproti vyššie zmieňovaným 305 dolárom je naozaj smiešna suma, upozorňuje portál Wired.

Ďalej tiež Litchfield uvádza, že takýto typ podvodov nie je nový a automobilový priemysel má „dlhú históriu obmedzovania prístupu k niektorým funkciám“. Narážať môže napríklad na sprístupnenie digitálneho TV vysielania aj za jazdy, alebo iné. Treba tiež podotknúť, že BMW skúšalo predplatné s Apple CarPlay už v roku 2019.

V tej dobe BMW avizovalo, že majitelia nových vozidiel budú mať prvý rok službu síce zadarmo, potom si však ročne budú musieť platiť 80 dolárov. Uvedené platilo pre americký trh. Neskôr však BMW priznalo, že tento krok bola chyba.

BMW

Pôjde skutočne o porušenie záruky?

Taktiež je potrebné upozorniť, že BMW ani zďaleka nie je jedinou automobilkou, ktorá si účtuje ďalšie poplatky za hardvér, ktorým je auto už vybavené.

Za zmienku stojí napríklad ikonický výrobca športových vozidiel Caterham Cars, ktorý si svojho času účtoval niekoľko stoviek libier za vyhrievanie čelného skla. Trik bol v tom, že zákazník zaň zaplatil, aj keď si ho neobjednal. Na niečo podobné sa zreme chystá aj Tesla, minimálne so svojim autopilotom.

BMW

Ako ďalej upozorňuje portál TechDirt, BMW sa už v minulosti jasne vyjadrilo, že akýkoľvek podobný neautorizovaný zásah do vozidla je porušením záruky. Na druhú stranu, vyhrievané sedadla sa už v aute, za ktoré zákazník zaplatil, nachádzajú, vďaka čomu by sa spoločnosť mohla dostať do konfliktu (minimálne na americkom trhu) s pravidlom (Právo na opravu) Federálnej obchodnej komisie FTC, ktoré umožňuje majiteľom nechať si opravovať veci (nie len autá) v neautorizovaných servisoch, bez porušenia záruky.

Otázkou tiež zostáva, či BMW nebude schopné zákazníkovi, ktorý si nechal odomknúť niektoré funkcie bez vedomia spoločnosti, na diaľku opätovné zamknúť cez OTA aktualizáciu, prípadne, či mu funkcie nezruší pri servisnej prehliadke. To napokon nepochybne povedie k rôznym konfliktom, súdnym sporom a nedorozumeniam, na ktoré nakoniec aj tak doplatí najmä samotný zákazník.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú