Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Škoda, jedna z najobľúbenejších automobiliek Slovákov, práve počas svetovej premiéry predstavila nový Kodiaq. Ten prináša množstvo zaujímavých zmien, pričom kategória SUV Škody nedávno oslávil tri milióny vyrobených kusov. Nový Kodiach pritom ponúka celý rad úsporných pohonných jednotiek, medzi ktoré teraz patrí aj plug-in hybridná verzia s elektrickým dojazdom viac ako 100 km.

Redakcia FonTech.sk mala možnosť si novinku „ohmatať“ priamo na premiére a musíme uznať, že niečo takéto sme od Škody nečakali. Jednou vetou, čo sa dizajnu týka, je to jednoznačne najkrajší Kodiaq (v porovnaní s prvou generáciou pred a po facelifte), zároveň vôbec nemožno hovoriť o konzervatívnom dizajne, na pomery Škody sú naopak jeho krivky veľmi moderné a trúfalé, čo sa nesmierne podarilo.

Nový Kodiaq podľa exteriéru rozoznáš okamžite

V prvom rade, nové auto je omnoho väčšie a „baculatejšie“ než doterajší Kodiaq. Novinka ale výrazne narástla v proporciách nielen zvonku, ale aj vnútri. Zároveň však vyzerá dynamickejšie než predchodca a vôbec nemôžeme hovoriť o akejsi „oblej krabici“. O novej športovejšej povahe svedčí aj fakt, že na aute už nenájdeme chrómové prvky. Ako v interiéri, tak aj v exteriéry ich nahradil plast.

Medzi hlavné prvky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami. Oliver Stefani, šéfdizajnér spoločnosti Škoda Auto, hovorí: „Úplne nový Kodiaq je moderný a dynamický s nápadne osobitým vzhľadom. V súlade so zásadou, že forma nasleduje funkciu, sme implementovali prvé prvky nášho budúceho dizajnového jazyka Modern Solid. Dizajn zdôrazňuje praktickosť, ale vďaka dynamickému tvaru prináša aj lepšiu aerodynamiku.“

Nová generácia modelu Kodiaq sa vyznačuje výrazným vzhľadom a väčšími rozmermi, ktoré sľubujú ešte viac vnútorného priestoru. Môže sa pochváliť skulpturálne tvarovanou kapotou, hranatými podbehmi kolies a diskami s priemerom 17″ až 20″. Ďalšou dizajnovou zaujímavosťou je voliteľný D-stĺpik v jedinečnom odtieni Dark Chrome.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Na modeli Kodiaq debutujú predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie. Výrazný široký svetelný podpis na zadnej časti v tvare písmena C siaha ďaleko do stredu piatych dverí. V spodnej časti je červený pás spájajúci zadné svetlá. Celkový vzhľad umocňuje robustný zadný nárazník a dynamický dizajn dopĺňa nový nápis Škoda v strede piatych dverí.

Za tieto technické parametre sa vôbec hanbiť nemusí

Druhá generácia vozidla Škoda Kodiaq ponúka ešte širšiu paletu pohonných jednotiek, vrátane plug-in hybridného pohonu v novom modeli Kodiaq iV. Táto verzia má maximálny kombinovaný výkon 150 kW (204 k) a ponúka dojazd na elektrinu viac ako 100 km – tu ale dvíhame „varovný prst“, reálny dojazd sa dozvieme až z testov. Nabíjací port pre plug-in hybrid sa potom nachádza na vodičovej strane nad predným ľavým kolesom.

Okrem toho sú k dispozícii dva benzínové a dva naftové motory s výkonmi od 110 kW (150 k) do 150 kW (204 k). Základná benzínová verzia 1,5 TSI prináša do modelovej rady Kodiaq mild-hybridnú technológiu. Dve verzie sú dodávané s pohonom všetkých kol. Všetky nové modely Kodiaq sú štandardne vybavené automatickou prevodovkou DSG.

Dávid Igaz/FonTech.sk

V druhej generácii modelu Kodiaq ponúka Škoda Auto po prvýkrát u svojho veľkého SUV verziu s plug-in hybridným pohonom. Kombinácia motora 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotora zabezpečuje modelu Kodiaq iV maximálny systémový výkon 150 kW (204 k), ktorý je prenášaný na predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky DSG. Vysokonapäťová batéria s kapacitou 25,7 kWh zabezpečuje čisto elektrický dojazd viac ako 100 km a podporuje dobíjanie striedavým prúdom s dobíjacím výkonom 11 kW z wallboxov a dobíjacích miest. Ešte rýchlejšie je možné batériu dobíjať jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW na rýchlonabíjacích staniciach.

Screenshot/Škoda

Okrem modelu Kodiaq iV ponúka Škoda Auto dva moderné a úsporné benzínové a dva naftové motory. Všetky sú spárované so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Dve varianty motora 2,0 TDI majú výkon 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Technickou novinkou je základný benzínový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý predstavuje premiéru mild-hybridnej technológie v modeli Kodiaq. Oba hybridné motory pochádzajú z novej generácie motorov EA 211 evo2, pracujú v úspornom Millerovom cykle a používajú turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridnou technológiou je navyše vybavený najnovšou generáciou systému automatického odpájania valcov ACT+.

Výkonnejší benzínový motor 2,0 TSI dosahuje výkonu 150 kW (204 k). Naftový motor 2,0 TDI s výkonom 142 kW (193 k) a benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) sú dodávané s pohonom všetkých kol. Všetkých päť variant pohonných jednotiek spĺňa emisnú normu Euro 6e.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Dostane najnovší interiér Škoda

Nový Kodiaq dostane úplne nový interiér s virtuálnym kokpitom, head-up displejom a 13″ obrazovkou infotainmentu. Tu musíme predovšetkým vyzdvihnúť kvalitu materiálov. Nikde nie je tvrdý plast, všetko je mäkčené a nachádzame tiež brúsenú kožu či textilové materiály.

Volič prevodovky DSG má nové umiestnenie na stĺpiku riadenia. Jednoduchý dizajn stredovej konzoly teraz ponúka ešte viac priestoru pre cestujúcich. Multifunkčné ovládače (Smart Dials) ešte viac uľahčujú ovládanie funkcií vo vozidle.

Každý z otočných a stlačiteľných ovládačov poskytuje intuitívny a jednoduchý prístup k mnohým funkciám vozidla, zatiaľ čo digitálny displej na ovládačoch umožňuje rýchly komplexný prehľad. Okrem toho sa oba modely s novou generáciou stali ešte udržateľnejšími: Škoda teraz v modeloch Kodiaq a Superb používa poťahové látky zo 100 % recyklovaného polyesteru.

Dávid Igaz/FonTech.sk

„Interiéry značky Škoda pre nás znamenajú intuitívnosť, jednoduchosť ,orientáciu na zákazníka a inteligentné riešenia. Našou najnovšou inováciou sú multifunkčné ovládače (Smart Dials). Umožnili nám rozšíriť intuitívne ovládanie funkcií vozidla a spojiť to najlepšie z oboch svetov: manuálne ovládacie prvky a digitálne displeje. V nových interiéroch vozidiel Kodiaq a Superb sa objaví aj veľký voľne stojaci displej, volič prevodovky umiestnený na stĺpiku riadenia a stredová konzola s čistým vzhľadom. Vďaka týmto zmenám sa nám podarilo vytvoriť ešte priestrannejší a útulnejší interiér, ktorý je pútavý a praktický a zákazníkom zároveň ponúka skutočnú pridanú hodnotu,“ hovorí Peter Olah, vedúci dizajnu interiéru Škoda Auto.

Škoda

Škoda Auto individuálne prispôsobila interiér v oboch pripravovaných modeloch, napríklad volant, prístrojový štít, palubnú dosku alebo dekoračné lišty. Po prvýkrát je v oboch modeloch Škoda volič prevodovky umiestnený na stĺpiku riadenia, kde je ľahko prístupný. Stredová konzola má vďaka tomu jednoduchý a čistý vzhľad a vzniklo tak viac priestoru pre cestujúcich na predných sedadlách.

Ďalšími novinkami v novom Kodiaqu sú head-up displej, ktorý je teraz doplnený 10″ virtuálnym kokpitom, a rovnako tak centrálna obrazovka infotainmentu, ktorá je s uhlopriečkou 13″ väčšia ako kedykoľvek predtým. Ďalšiu premiéru majú multifunkčné ovládače (Smart Dials). Ide o otočné a stlačiteľné ovládače, ktoré šikovne kombinujú manuálne a digitálne ovládacie prvky pre ešte intuitívnejšie ovládanie.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Multifunkčný panel: tlačidlá s digitálnym displejom

Vďaka multifunkčnému panelu posúva česká automobilka osvedčenú kombináciu manuálnych a digitálnych ovládacích prvkov vo svojich vozidlách na novú úroveň a uvádza úplne nový koncept. Každý z troch otočných a stlačiteľných ovládačov pod obrazovkou infotainmentu má digitálny displej s aktívnou oblasťou s priemerom 32 milimetrov, ktorý umožňuje rýchly prístup k celému radu funkcií vozidla v závislosti od danej výbavy.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Dva vonkajšie multifunkčné ovládače určené pre vodiča a spolujazdca ovládajú teplotu v interiéri, vyhrievanie, ventiláciu sedadiel a na displeji zobrazujú aktuálne zvolenú funkciu. Prostredný ovládač umožňuje vodičovi ovládať až štyri rôzne funkcie, napríklad hlasitosť, intenzitu ventilátora, smer prúdenia vzduchu, Climatronic, jazdné režimy a zväčšenie alebo zmenšenie mapy navigácie. Stredný ovládač možno konfigurovať v menu infotainmentu a dlhým stlačením tlačidla sa prepína medzi jednotlivými funkciami.

Ešte väčší komfort vo vozidle poskytuje taktiež bezdrôtové nabíjanie smartfónu s výkonom až 15 W dokonca pre dva telefóny spolu s funkciou aktívneho chladenia. Okrem toho budú k dispozícii až štyri konektory USB-C s výkonom 45 W a 15 W konektor USB-C pri vnútornom spätnom zrkadle. Nový Kodiaq je navyše k dispozícii aj s Top ergonomickými sedadlami, ktoré ponúkajú funkciu pneumatickej masáže. Cestujúci na zadných sedadlách nájdu v stredovom tuneli novú odkladaciu schránku.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Kľúčovým slovom je bezpečnosť

Druhá generácia Kodiaqu ponúka najmodernejšie prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Cestujúcich chráni až deväť airbagov. Súčasťou štandardnej výbavy sú airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, dva hlavové airbagy a stredový airbag medzi prednými sedadlami. Bočné airbagy vzadu sú ponúkané na želanie spolu s vylepšenou proaktívnou ochranou cestujúcich a núdzovým asistentom. Akonáhle senzory zaznamenajú núdzové alebo panické brzdenie alebo hrozbu kolízie, vrátane nebezpečenstva nárazu zozadu, proaktívna ochrana cestujúcich automaticky zavrie otvorené okná alebo panoramatickú strechu, zapne varovné svetlá a napne bezpečnostné pásy predných sedadiel.

Núdzový asistent znižuje riziko nehody v prípade, že vodič už nie je schopný ovládať vozidlo, napríklad z dôvodu zdravotnej indispozície. Ak systém takúto situáciu zistí, prevezme riadenie v danom jazdnom pruhu, zapne varovné svetlá a začne brzdiť až do úplného zastavenia.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Súčasťou je na želanie dostupný Travel Asisst 2.5 (asistent pre jazdu v kolóne), ktorý spolu s prediktívnym adaptívnym tempomatom a adaptívnym vedením v jazdnom pruhu pri rýchlosti do 60 km/h rozjazdí, brzdí a otáča vozidlo tak, aby nasledovalo pohyb okolitých vozidiel v dopravnej zápche.

Nový systém parkovania na diaľku bude pre druhú generáciu modelu Kodiaq k dispozícii v roku 2024. Systém slúži k zaparkovaniu a vyparkovaniu vozidla do a z úzkej rady stojacich vozidiel, pričom vodič ovláda vozidlo na diaľku pomocou aplikácie v smartfóne. Vozidlo a smartfón spolu komunikujú prostredníctvom Bluetooth na vzdialenosť až päť metrov. Pohyb vozidla Kodiaq dopredu alebo dozadu v priamom smere je možné na diaľku ovládať pomocou smartfónu. Počas parkovania na diaľku dokáže systém rozpoznať blížiace sa objekty a chodcov a automaticky zabrániť kolízii s nimi.

Podrobili ho brutálnemu testovaniu

Florian Weymar, vedúci oddelenia riadenia kvality spoločnosti Škoda Auto, dodal: „Pred spustením sériovej výroby posudzujeme všetkých približne 7 000 komponentov. Naše prísne testovacie programy poskytujú presné údaje o odolnosti, životnosti a celkovej kvalite každého dielu. Z týchto extrémnych testov získavame poznatky o faktoroch, ako je tepelná odolnosť a dokonca aj stabilita lakov a povrchových úprav. Sme odhodlaní identifikovať a realizovať všetky potrebné úpravy.“

Dávid Igaz/FonTech.sk

Zatiaľ čo prvé virtuálne testy nového modelu sa začínajú zhruba štyri roky pred jeho debutom, reálne jazdy sa rozbehnú zhruba o dva roky neskôr. Dôkladne preveria celkovú kvalitu a odolnosť vozidla – od podvozku a karosérie až po pohonné a elektrické systémy, ktoré zabezpečujú výkon aj v tých najnáročnejších podmienkach. Okrem toho sa na špeciálnych skúšobných zariadeniach a v laboratóriu testujú mnohé jednotlivé komponenty a celé zostavy, ako napríklad nový systém DCC Pro alebo nové svetlomety TOP LED Matrix.

Nová generácia Kodiaq bola pred svetovou premiérou testovaná v najťažších poveternostných podmienkach. Vozidlo bolo vystavené teplotám až do -30 °C severne od polárneho kruhu, ako aj testom v horúčavách Španielska, Afriky a arizonskej púšte pri teplotách do 50 °C. Tieto testy odhalili aj detaily o tepelnom správaní nového plug-in hybridného pohonu.

Dávid Igaz/FonTech.sk

Na vysokohorskej ceste Grossglockner v rakúskych Alpách sa nový Kodiaq úspešne osvedčil aj ako ťažné vozidlo. Tieto testy na horských cestách so sklonom až 13 % poskytli cenné poznatky o účinnosti bŕzd i tepelnej regulácii. Keďže novinka je k dispozícii aj vo verzii PHEV s elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov, Škoda Auto iniciatívne posúdila aj rôzne možnosti nabíjania a infraštruktúru.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú