CEO koncernu Stellantis prichádza s kontroverznými vyhláseniami s oceľovou pravidelnosťou. Tým posledným si poriadny vyšliapol na automobilku Tesla – podľa jeho slov ju do pár rokov v USA dobehnú, informoval portál InsideEVs.

„Nechcem znieť arogantne, ale som presvedčený, že do pár rokov dobehneme Teslu a bude to veľmi zdravý súboj, čo bude mimochodom veľmi dobré pre samotného spotrebiteľa,“ vyhlásil Tavares počas Q&A televíznej šou Mobility TV World, o čom informoval aj portál Reuters.

Na tom by nebolo nič nezvyčajné, prakticky každá automobilka má ambície dobehnúť a neskôr aj predbehnúť Teslu v predajoch elektromobilov, no v prípade koncernu Stellantis má toto vyhlásenie niekoľko zádrhelov.

RAM/YouTube

Tým prvým je, že Tavares chce Teslu dobehnúť na americkom trhu. Koncern Stellantis tu však zatiaľ nepredáva ani jeden elektromobil.

Napredovať musí extrémne rýchlo

Elektrickú ofenzívu v USA začne tento francúzsko-taliansko-americký konglomerát až budúci rok modelom RAM ProMaster a ďalšie tri by mali nasledovať v tom istom roku.

Nepôjde však o žiadne „lacné“ kúsky, nakoľko túto trojicu bude dopĺňať menší crossover od Jeepu a dvojica modelov od Masserati. Tie by sa pritom mali dostať aj k nám do Európy.

V roku 2024 prinesie Stellantis na americký trh aj elektrický pickup od RAM spolu s „muscle car“ od automobilky Dodge. To ale stále bude iba začiatok, pričom konkurencia už dávno s predajom elektromobilov v USA začala a taká Tesla je na trhu s elektromobilmi už celú dekádu.

Segment pickupov je zas v USA extrémne špecifický a dominuje mu Ford.

Dodge

Len minulý rok Tesla vyrobila takmer 1 milión elektromobilov a postačili jej na to iba dve továrne. Už onedlho americká automobilka spustí výrobu aj v továrni Giga Berlín a Texas, vďaka čomu môže svoju produkciu ešte zdvojnásobiť.

Stellantis to bude mať veľmi ťažké, no v jednom s Tavaresom musíme súhlasiť. Zdravá a plnohodnotná konkurencia je určite prínosná, najmä pre spotrebiteľov.

S nástupom elektromobility to nevidí ružovo

CEO koncernu, do ktorého patria automobilky ako Peugeot, Opel či Citroën, to s nástupom elektromobility nevidí ružovo. Koncom minulého roka vyhlásil, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 % v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel.

„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.

Tavares tiež poznamenal, že všetky automobilky tento prechod zrejme neprežijú a niektoré skrachujú. „Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne, a kto zlyhá,“ poznamenal.

Dodatočné náklady nemôžu preniesť na zákazníka

Ak by elektrické autá stáli o 50 % viac, stredná trieda by na ne jednoducho nemala. Tavares však prezradil niekoľko krokov, ktorými chce vyššie výrobné náklady eliminovať.

Tým prvým je zvýšenie produktivity o 10 % ročne namiesto pôvodných plánov, kedy chceli produktivitu zvyšovať o 2-3 %. Spoločnosť taktiež mení model predaja, bude mať väčšiu kontrolu nad samotnými dealermi a prevezme aj niektoré ich úlohy. Tým sa prevedie aj časť ziskov na samotnú automobilku.

TASR

Na záver chce Stellantis previesť vyššie náklady na samotných dodávateľov. Až 85 % hodnoty auta totiž tvoria vonkajšie komponenty. Všetky tieto kroky majú mať za cieľ, že predajné ceny elektromobilov oproti cenám spaľovákom nenarastú vôbec, alebo len minimálne.

Stellantis totiž musí udržať ceny nových áut na takej úrovni, aby si ich mohla bez problémov dovoliť aj stredná trieda. Nedávno však boli jeho vyjadrenia odlišné.

Tavares ešte v máji minulého roka na konferencii Financial Times vyhlásil, že elektromobily nebudú nikdy tak lacné ako spaľováky a že si ich bežní ľudia nikdy nebudú môcť dovoliť.

Kvôli tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá možno zostane úplne bez auta. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú