Malo ísť o bezprecedentný rok vo svete streamovacích služieb, skončilo to len ďalšími sľubmi a sklamaním fanúšikov filmu a seriálov. Disney+ ani HBO Max zmenili svoje plány a ani jedna platforma sa tento rok do nášho regiónu nedostane.

HBO Max príde začiatkom 2021, Disney svoj príchod pre zmenu odložil ešte o dlhšie a momentálne v súvislosti s debutom Disney Plus hovorí až o budúcoročných letných mesiacoch. Medzičasom však svoje plány s predstavením vlastnej služby aj v našom regióne oznámil ďalší veľký hráč – SkyShowtime, ktorý avizuje viac než 10-tisíc hodín atraktívneho obsahu.

Budúci rok preto aj na Slovensku vypukne skutočný boj o predplatiteľa, so zástupom nových i existujúcich platforiem sa však ponúka aj otázka, ako bude takýto boj vyzerať a čím sa budú chcieť spoločnosti navzájom odlíšiť. V nezávideniahodnej pozícii sa rovnako ocitli aj televízie aj kiná, ktoré sú nútené reagovať na čoraz silnejší tlaku zo strany streamovacích služieb.

FonTech/úprava redakcie

Dokážu vôbec televízie a kiná popri streamovacích platformách prežiť? Ktorá zo služieb sa u nás stane masovou voľbou a prečo niektorí hráči vyjdú skrátka? Aké trendy budeme sledovať v budúcnosti? O týchto i mnohých ďalších témach sme sa porozprávali s českým žurnalistom Lukášom Polákom.

Kto je Lukáš Polák? 

Lukáš Polák v rokoch 2007 až 2016 pôsobil v redakčnom serveri DigiZone.cz, pri digitalizácii pozemného TV vysielania tak bol prakticky od začiatku prechodu z analógu na DVB-T. Od februára 2016 český žurnalista sleduje všetok obsah portálu Digitálne rádio, ktoré prevádzkuje Český rozhlas. V minulosti spolupracoval napríklad s redakciami Technet.cz, Forbes alebo MediaGuru.

Už od školských čias sa venuje rozhlasovému a televíznemu vysielaniu. 20 rokov je tiež súčasťou Československého DX klubu, ktorého členovia sa zaoberajú diaľkovým príjmom vĺn na všetkých pásmach. V rámci svojej profesie sa venuje aktuálnym novinkám, ktoré prináša nielen digitálne vysielanie, ale aj celý odbor označovaný ako broadcasting.

V Českom rozhlase pomáha aj s radom ďalších aktivít súvisiacich s technickou časťou vysielania. Je členom pracovných skupín, pod ktoré spadá problematika digitalizácie rádia. V rámci Dní s digitálnym rádiom usporadúvaných na pôde Českého rozhlasu v Prahe funguje ako propagátor technológie a expert pre bežných návštevníkov.

V rozhovore sa ďalej dozvieš:

  • Skutočný dôvod, prečo Disney+ a HBO Max odložili príchod na Slovensko
  • Čím sa budú platformy snažiť osloviť tuzemských predplatiteľov
  • V čom má Voyo oproti ostatným výhodu a prečo túto platformu nemožno podceňovať
  • Aké trendy budeme sledovať v najbližších rokoch
  • Prečo sú klasické televízie v ohrození a ako na konkurenciu reagujú
  • Aké zmeny zasiahnu premiéry veľkofilmov a kinopriemysel ako taký

Začnime asi najaktuálnejšou témou, ktorou je odložený štart Disney+ a HBO Max v našom regióne. Prečo platformy predstavenie odložili? Skutočne ešte nie sú na štart pripravené alebo je za tým niečo viac?

Na začiatku poviem niečo, čím si priazeň čitateľov asi príliš nezískam, ale je to bohužiaľ fakt, s ktorým už som sa aj ja osobne ako novinár musel pred pár rokmi zmieriť. Pre globálnych hráčov, a platí to pochopiteľne aj v prípade spoločností, ako je Disney alebo HBO, sme veľmi malé trhy.

Určite neprehliadni
Disney+ prichádza na Slovensko. Toto je všetko, čo o novej službe potrebuješ vedieť

Odloženie spustenia oboch služieb o niekoľko mesiacov, v prípade Disney+ prakticky o rok, je síce pre miestneho diváka nepríjemným zistením, avšak z pohľadu týchto spoločností nejde o žiadne fatálne zlyhanie. Na druhú stranu si možno asi ťažko predstaviť, že by rovnaká situácia nastala napríklad v krajinách, ako sú Spojené štáty, Veľká Británia alebo napríklad Nemecko.

Na otázku, prečo k odloženiu štartu došlo, sa môžeme pohodlne spoľahnúť na oficiálne vyjadrenie. V prípade HBO, ktoré je už na Slovensku aj v Českej republike zastúpené videotékou HBO GO, je to snaha o získanie stabilnej pozície najmä v krajinách Latinskej Ameriky, u Disney+ potom postupná expanzia, ktorú v prípade nášho regiónu budú predchádzať ázijské trhy. Samozrejme sa môžeme prípadne zamyslieť aj nad ďalšími dôvodmi, ktoré k odkladu spustenia oboch služieb na našich trhoch viedli, ale pochopiteľne už by išlo iba o obyčajné špekulácie.

Unsplash (úprava redakcie)

Budúci rok už v Európe bude zabehnutých 6 veľkých streamovacích služieb (Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+, Apple TV+, SkyShowtime). Je takýto stav z dlhodobého hľadiska vôbec udržateľný?

Aby konkrétna streamovacia služba uspela, bude extrémne dôležitá komunikácia smerom k divákovi, možnému budúcemu predplatiteľovi. Daná služba musí mať ale nielen dobre zvládnutý tento prvok, ale aj regionálne špecifiká. Čo funguje v Spojených štátoch, nutne nemusí fungovať na európskeho diváka a naopak.

Netflix už je úspešne zabehnutou streamovacou službou, Disney+ má pre zmenu výhodu silných značiek, ako je Marvel, Pixar alebo Star Wars. Osobne teda tipujem, že najväčší súboj prebehne práve medzi týmito dvoma hráčmi.

Hoci ešte nepoznáme konkrétnu podobu, ako blesk z čistého neba zasiahla digitálny svet správa o novej službe SkyShowcase, ktorú spomínate. Predpokladám, že aj ponuka tejto služby by mohla byť oproti pôvodne avizovanej platforme Paramount+ veľmi zaujímavá.

Čím sa platformy budú snažiť osloviť predplatiteľov na menších trhoch ako je Slovensko alebo Česká republika?

Pomôžu zmluvy s operátormi platenej televízie. Ako ideálny príklad by som uviedol Vodafone, ktorý na našom trhu už do svojho set-top boxu integroval videotéky Netflix a Amazon a pripravený je aj na štart HBO MAX, ktoré zatiaľ zastúpilo HBO GO. Práve HBO GO je medzi operátormi platenej televízie veľmi dobre etablovanou značkou a ponúkajú ho k predplatnému lineárnych kanálov, prípadne samostatne.

HBO je ideálnym príkladom globálneho hráča, ktorému sa podarilo na českom trhu dobre etablovať. Z produkcie lokálnej verzie pripomeňme tituly, ako je Horiaci ker, Bez vedomia, Pustina, Terapia, Až po uši a niektoré ďalšie.

Netflix má s výnimkou HBO GO oproti konkurencii výhodu v tom, že tu pôsobí už päť rokov a za tú dobu na miestneho nováčika urobil slušný kus cesty. V jeho prípade sme sa ale miestnej produkcie ešte nedočkali, hoci je náš región pre zahraničné štáby inak veľmi obľúbený.

Čítal si už? 
Prečo nedokáže Netflix nakrútiť dobrý film? Pretože nechce a nemusí

Disney+ má zo streamovacích služieb, ktoré sa chystajú do Česka a na Slovensko, rozhodne veľký potenciál, a to práve kvôli známym značkám, ktoré môžeme v jeho portfóliu nájsť. Očakával by som, že služby typu Apple TV+ alebo Amazon Prime Video, napriek tomu, že sú už lokalizované do češtiny, budú na našom trhu pokuľhávať.

Majú pri veľkých hráčoch šancu uspieť aj menšie lokálne platformy ako napríklad Voyo od Markízy?

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú