Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kvalitné historické filmové spracovania nie sú zrovna to, čím by sa filmový rok 2021 mohol pýšiť. Aj preto je pre nás útechou záplava historických seriálov, ktoré sa ku nám privalia budúci rok. Fanúšikov historických snímok tento rok mohol čiastočne potešiť aspoň slávny režisér Ridley Scott, vracajúci sa k svojmu obľúbenému žánru a prinášajúc do kín dobovú drámu Posledný súboj s hviezdnym obsadením.

Veľkolepé eposy s fantastickou výpravou a monumentálnymi bitkami je to, čo si každý fanúšik vybaví pri pomyslení na jeho režijnú kariéru. Mohlo by sa zdať, že s pribúdajúcim vekom sa historické rekonštrukcie a ich prepisy na filmové plátna viac nebudú objavovať v jeho repertoári, no opak je pravdou a veteránsky nezmar okrem najnovšej historickej novinky pracuje aj na pokračovaní legendárneho Gladiátora.

Na čom si užiješ skvelý filmový a seriálový zážitok s TOP zvukom?

Kúp si TV Philips Performance spolu so soundbarom alebo bezdrôtovým reproduktorom a po registrácii môžeš získať späť až 50 % ceny soundbaru alebo reproduktoru.

POZRI SI CELÚ–>PONUKU<–

Súboj na život a na smrť

Ridley Scott vo svojej novej snímke tentokrát vymení krvavé gladiátorské hry za súboj v aréne, kde mužská česť a rytierska ctižiadostivosť znamená viac ako čokoľvek iné. Pri spracovaní knižnej predlohy od Erica Jagera sa navyše mohol oprieť o scenár od Bena Afflecka a Matta Damona, ktorým posledná scenáristická spolupráca v roku 1997 vyniesla sošku Oscara za film Dobrý Will Hunting.

Dej ich dobovej novinky je zasadený do 14. storočia a ako už názov snímky naznačuje, jeho hlavným jadrom je súboj cti na život a na smrť. Francúzsky rytier menom Jean de Carrouges (Matt Damon) vyzve na súboj niekdajšieho priateľa Jacquesa Le Grisa (Adam Driver), aby si zachoval svoje dobré meno a získal spravodlivosť pre svoju manželku Marguerite (Jodie Comer), ktorá obvinila Le Grisa zo znásilnenia.

Príbeh podľa knižnej predlohy je síce priamočiary a Ridley Scott by ho napríklad v Kráľovstve nebeskom dokázal vtesnať do pár scén, v jeho najnovšej historickej dráme mu však vystaval dramaturgickú skladbu cez viac než dve a pol hodiny.

Rutinný prístup vyrozprávania príbehu vymenil za originálny tarantinovský štýl a pozadie vzťahov narastajúceho konfliktu dvoch hlavných postáv a samotné znásilnenie sú podané v troch samostatných kapitolách a každá vám ukáže „skutočnosť“ z inej perspektívy, podľa toho, čími očami príbeh sledujete.

Ridley Scott sa vracia na počiatok svojej kariéry

Ridley Scott úvodnými scénami svojej novinky diváka naláka a nahlodá s tým, že sa pôjde o ďalší historický epos s krvou zanesenou pod nechtami a obrovskými armádami cválajúcimi v nánosoch bahna, nehovoriac o jeho všadeprítomnom vizuálnom rukopise s poletujúcim snehom a chladnými filtrami, ktoré evokujú ďalší vydarený zárez do historickej tvorby.

Už teraz však s určitosťou môžeme povedať, že jeho aktuálna snímka je jeho najkomornejšou historickou drámou a pripomenie jeho debut The Duellists o spore a boji dvoch mužov napoleonskej armády.

Posledný súboj rovnako ponúka úchvatný pohľad do stredovekého Francúzska, no tí, čo budú očakávať jeho modernejšie veľkolepé súboje armád budú sklamaní a filmu by sa mali vyhnúť veľkým oblúkom. Naopak, na svoje si prídu milovníci historických drám, ktorých dej sa odohráva prevažne za hradbami a uprostred komnát.

Prelínaní dramatickej línie s vojnovými konfliktmi je teda minimum a ich krátke útržky sú dôležité len pre vývoj a charakteristiku postavy Carrougesa. Strhaná vizáž a „jágrovský“ účes dokonale vystihujú jeho osobnosť – negramotný, no odvážny bojovník a vazal oddaný francúzskemu kráľovi, zároveň však v srdci nesúci mučiaci pocit krivdy a chýbajúce spoločenské uznanie.

Matt Damon síce trpí nedostatkom úloh v historických filmoch, no pod režijnou taktovkou Ridleyho Scotta je perfektne drsný a vojnami poznačený rytier, ktorého jazvy na tvári len dokresľujú jeho chladný a v určitých rovinách bezcitný charakter. Ostrým kontrastom voči nemu a jeho postave je Jacques Le Gris v podaní Adama Drivera.

Vzostup jeho hereckej kariéry je badateľný aj v stvárnení jeho postavy ctižiadostivého oportunistu, ktorého viac ako boj zaujímajú sexuálne opojenia a spoločenské výhody, ktoré preňho vyplývajú z narastajúcej priazni zo strany manipulatívneho a morálne zhnitého grófa Pierra d´Alençona (Ben Affleck).

Jeho blonďavý vzhľad síce môže pôsobiť neprirodzene až komicky, no paradoxne Affleckove bezcitné podanie grófa s britským akcentom dáva za pravdu všetkým, ktorí jeho kariéru po rôznych alkoholických a filmových pádoch ešte nezavrhli.

TMDB.org

Všetci traja protagonisti reprezentujú stredoveký a nekompromisný svet systémového patriarchátu plného mužského ega posadnutého reputáciou. Ich zveličené verzie príbehu v jednotlivých kapitolách plných lichotivej slávy na svoje osoby neraz diváka pobavia a ten sa následne pomaly a účelovo stráca v nedôveryhodnosti voči mužským aktérom.

Ridley Scott vytvoril krutý stredoveký svet, kde nie je priestor pre dvornú lásku, cnosti či romantické ideály. Všetko je to umocnené dokonalým vizuálom a všadeprítomnými náboženskými a dobovými zvykmi, ktorými sa režisér snaží diváka vtiahnuť do filmu a čo najviac vykresliť atmosféru doby.

Ženský svet ako ostrý kontrast toho mužského

Čo možno vytknúť filmu Posledný súboj je jeho scenáristická skladba, keď finálny súboj dvoch hlavných postáv je načrtnutý už v úvode a divákovi tak ostáva kostra príbehu, ktorá len odhaľuje pozadie tohto konfliktu, aby vedel od začiatku, kam to smeruje. Divákovo odhalenie navyše netrvá dlho a pravdu môže vycítiť už v prvej kapitole, kedy prílišný hrdinský rámec jednej z postáv je signál, kam sa celý príbeh bude uberať.

Tým sa zmysel snahy vykresliť príbeh z rôznych uhlov pohľadu stráca a v zásade je film len akousi sondou a optikou historickej drámy a ťažkých podmienok, v ktorých museli ženy existovať. Prínosom filmu je však určite podanie danej látky zo ženskej perspektívy a jeho prepojenie k súčasným spoločenským udalostiam, kedy sa čoraz viac hovorí o odvahe mlčiacich žien hovoriť o znásilnení za akúkoľvek cenu.

TMDB.org

Práve takúto hrdinku v príbehu stvárňuje herečka Jodie Comer v úlohe Marguerite. Manželka rytiera Jeana totiž rýchlo zisťuje, že úprimnosť nie je cnosť, ktorú si tento svet váži a svojím odvážnym konaním riskuje svoj život na smrť upálením. Jej charakter krotkej ženy sužovanej strachom sa prostredníctvom zmysluplných pohľadov britskej herečky a plačúcich očí z nezávideniahodnej situácie prenesie aj na diváka.

Práve jej udalosti ženú gradáciu a očakávania vpred do grandiózneho finále, ktoré po bojovej stránke prekoná aj posledný arénový súboj z Gladiátora. Ridley Scott tak okrem perfektne a detailne vykreslenej drsnej doby na pozadí anglicko-francúzskej vojny ukáže, že aj v pokročilom veku má stále cit pre obratnosť v bojovej choreografii.

Silný spoločenský odkaz pod rúškom kvalitnej dobovej drámy

Posledný súboj je film s moderným kontextom, no zároveň nenarúša historickú realitu. Ridley Scott servíruje kvalitnú historickú drámu, ktorá by mohla fungovať ako klasická televízna dobová telenovela, keby jej udalosti nepresahovali spoločenský rozmer. Pre mainstreamového diváka môže byť takáto téma ťažko uchopiteľná, obzvlášť ak sú očakávania spojené s ďalším prírastkom do kategórie veľkolepých eposov plných hrdinstva a pátosu.

TMDB.org

Čoho sa však divák dočká je spoločenský odkaz ako dôverný rukopis režisérskej ruky Ridley Scotta. Od politických, cez vojnové, až po náboženské motívy tentokrát vysiela svetu signál k postaveniu žien a ich strachu prehovoriť v mužskom svete. Udalosti navyše precízne prerozpráva prostredníctvom kvalitných dialógov a perfektne vykreslených postáv, ktorých podstata a charakter sa vždy mení uhľom pohľadu.

Aj keď snímka nemá priestor pre výraznejšie dejové obraty, pre milovníkov kvalitných drám stále môžu byť viac než dve a pol hodiny príjemne stráveným časom, plného kvalitných dialógov a charakterov, navyše s vygradovaným finále v poslednom súboji, ktorý však nikdy neskončil a premieta sa aj do súčasnej doby.

HODNOTENIE

7.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú