Revolúcia leteckého priemyslu? Briti vyvíjajú futuristické lietadlo s „eko-pohonom“ aj batériami
Britská spoločnosť Faradair pracuje na ultramodernom hybridnom lietadle poháňanom elektrinou a bio-palivom, ktoré má priniesť revolúciu do segmentu lietadiel s krátkym doletom. Ako píše portál The Guardian, britský premiér Boris Johnson chce, aby bolo lietadlo úplne bezemisné.
Britský letecký priemysel prekvital najmä v období 2. svetovej vojny. Základ stíhacieho letectva počas bitky o Britániu tvorili lietadlá zvučných názvov ako Spitfire či Hawker Hurricane, ktoré disponovali motormi od Rolls-Royce.
NEPREHLIADNI
Zlomové testy sú hotové, elektrické lietadlo od Rolls-Royce vzlietne už o pár týždňov
Britský Rolls sa v leteckom priemysle drží dodnes a svoje motory dodáva aj americkému Boeingu či európskemu Airbusu. Zašlú slávu britskému leteckému priemyslu chce navrátiť startup Faradair, ktorý pracuje na ekologickom a futuristicky vyzerajúcom lietadle Beha s krátkym doletom.
Takmer nulové emisie a rýchlosť 370 km/h
Ako píše portál DailyMail, lietadlo sa vyvíja na letisku Duxford, prvé komerčné lety spoločnosť plánuje už na rok 2026. Beha má na svoj pohon využívať kombináciu elektriny a spaľovacieho motora na biopalivo.
Pri vzlete a nízkych rýchlostiach by dokázalo lietadlo letieť výhradne na elektrinu, po dosiahnutí maximálnej rýchlosti sa prepne na pohon pomocou turbogenerátora poháňaného biopalivom. Generátor, spolu so solárnymi panelmi, dobije batérie, pretože elektrický pohon by bol znova využitý pri vzostupe lietadla.
Unikátny je aj jeho dizajn, ide totiž o trojkrídlovú konštrukciu krídel, pričom vrtuľa slúžiaca na pohon sa nachádza v zadnej časti. Trojkrídlo je navrhnuté, aby produkovalo vysoký vztlak, vďaka čomu dokáže Beha vzlietnuť a pristáť na dráhe o dĺžke 300 metrov. Unikátne riešený je aj interiér, prestavba z osobného lietadla pre 18 cestujúcich na nákladní lietadlo by v prípade potreby zabrala menej ako 15 minút.
Okrem nízkych prevádzkových nákladov a emisií bude Beha aj extrémne všestranné lietadlo. Elektrický pohon pri vzlete a pristávaní zabezpečí, že bude lietadlo tiché. Jediný zvuk, ktorý počuť, je iba od rotujúcej vrtule a z chladiaceho systému batérií. Pri vzlete by mal hluk dosahovať hladinu iba 70 dB, čo sa vyrovná hluku bežného vysávača.
NEPREHLIADNI
Slovenský AeroMobil vzlietol. Firma odhalila zábery z testov, predaj odštartuje o 2 roky
Vďaka tomu má mať Beha možnosť pristávať a vzlietať aj počas nočných hodín napríklad na letisku v Londýne, kde je zákaz prevádzky nočných letov kvôli vysokému hluku lietadiel. Do roku 2030 chce mať spoločnosť na oblohe aspoň 300 kusov unikátnych „trojpodlažníkov“.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP