Mnohí automobiloví nadšenci zdieľajú názor, že do miest najviac pasujú práve elektrické autá, ktoré naopak nemajú svoje miesto pri dlhých trasách. Až takto jednostranný názor v dnešnej (veľmi polarizovanej dobe) nezdieľame, no ako môžeš elektromobil plnohodnotne využiť aj pri trase dlhej stovky kilometrov, dokážeš v meste jazdiť úsporne, efektívne a ekologicky s vozidlom, do ktorého stále tankuješ benzín.

Najnovšie hovoríme o vylepšenom Renault Clio, ktorý sme vyskúšali na prvých jazdách v okolí Bruselu. Hybridná motorizácia so systémom E-TECH podľa automobilky zabezpečí, že auto dokáže v meste jazdiť čisto na elektrinu až 80 % času. To je na obyčajný hybrid bez možnosti nabíjania zo siete skutočne ambiciózna hodnota, no Renault ju dosiahol premyslenou kombináciou pohonov.

Clio ostáva aj v modelovom ročníku 2024 tradičným automobilom, no značka model prezentuje predovšetkým ako dynamické, technologicky vyspelé a najmä pre mladú cieľovú skupinu atraktívne mestské vozidlo. Tak čo, bude lepšie ako ikonická Fabia?

Nízky počet prevodových stupňov s vysokou efektivitou

Automobilka sa rozhodla, že sa s hybridnou technológiou E-TECH vráti niekoľko rokov späť vo vývoji automobilov a znovu prinesie prevodovku s nízkym počtom prevodových stupňov. Ak sa bavíme o hybridoch, každý si zväčšie ihneď predstaví Toyotu s desiatkami rokov zdokonalovaným pohonom, no Renault poriadne zabral a výsledok vzbudzuje rešpekt.

Samotnú pohonnú jednotku tvorí 1,6-litrový benzínový štvorvalec bez turba. Výkon spaľovacej jednotky je 96 koní, no dopĺňa ju až dvojica elektromotorov, respektíve ide o 48-koňový elektromotor a 20-koňový štartér-generátor. Kombinovaný výkon celej sústavy činí 140 koní.

Na prvý pohľad sa môže zdať celá táto pohonná jednotka komplikovaná, no tu to ani zďaleka nekončí. O riadenie sa totiž stará nová multimódová automatická prevodovka. Inými slovami, pre elektromotor sú k dispozícii dva prevodové stupne, spaľovací motor ich využíva štyri.

V praxi pri pokojnej jazde prácu tejto technicky zaujímavej prevodovky nijak nepocítiš, prevodové stupne si auto radí veľmi hladko, no pri zošliapnutí plynového pedálu až na podlahu je to už horšie. Veľmi dobré je aktívne používať aj režim B, ktorý po pustení plynového pedála rekuperuje a v meste v nízkych rýchlostiach ide o nepostrádateľného priateľa. Škoda len, že si nedokážem nastaviť intenzitu rekuprácie.

Prevodové stupne však kvôli nízkemu počtu musia byť natiahnuté a motor sa vytáča do naozaj vysokých otáčok, čo má za následok takzvaný „vysávačový efekt“. Popravde to ale malému mestskému autu nijak neprekáža a tento fakt sme skôr kritizovali pri väčšej Arkane, ktorá má rovnakú techniku.

Inak povedané, s Cliom väčšinou jazdíš po meste, nižšími rýchlosťami a nepretekáš sa s inými autami na okreskách. Do mesta pritom ide o takmer dokonalú motorizáciu, nakoľko elektromotor sa do pohonu zapája aj pri rýchlostiach okolo 90 km/h. Podarilo sa nám dokonca zapnúť elektromotor a jazdiť v EV režime aj pri rýchlosti okolo 115 km/h.

Závideniahodná spotreba

Keď už je reč o elektromotore, k dispozícii je aj režim čisto elektrickej jazdy. Batéria má totiž kapacitu iba 1,2 kWh, a tak v čisto elektrickom režime neprejdeš ani 10 km za predpokladu, že pri jeho zopnutí máš akumulátor plne nabitý.

Ten sa navyše nabíja iba pomocou rekuperácie, nedá sa dobíjať z elektrickej siete. K dispozícii je aj režim „šetrenia“ batérie, kedy systém nevyužíva elektrický pohon a akumulátor iba dobíja. V takomto prípade si dokáže vodič nabiť batériu až na 100 %, v meste je potom daňou vyššia spotreba a tých pár kilometrov elektrického dojazdu to nestojí. Netreba tiež zabúdať, že čisto elektrický režim jazdy si vieš vynútiť len do rýchlosti 50 km/h.

Manažment vo vozidle sám najlepšie vie, kedy využívať elektrický a kedy spaľovací motor, aby sa dosiahla čo najlepšia spotreba. No a tá je nasledovná. Na zhruba 170 km okruhu, ktorý zahŕňal okresky, mestá aj jazdu po diaľnici, sme s novým Cliom dosiahli spotrebu 4,8 l/100 km. Auto však bolo nové, motor nezabehnutý a v rámci prvých jázd sme skúšali aj dynamickejšiu prevádzku.

Spotreba by sa tak dala pokojne ešte znížiť, čoho dôkazom sú aj spotreby ostatných kolegov novinárov, ktorí sa na jazdách zúčastnili a s Cliom dokázali jazdiť aj za 4,2 l/100 km.

Solídny interiér kombinuje digitálne prvky s tými fyzickými

Čo sa týka interiéru, ten takisto prešiel zmenamy, aj keď na prvý pohľad nie až tak viditeľnými. V strede sa nachádza displej infotainmentu orientovaný na výšku a pod ním trojica klasických otočných ovládačov klimatizácie. Renault jednoducho vie, čo má mať v aute hardvérové ovládače a tie teda aj ponechal. Takisto aj volant disponuje fyzickými tlačidlami.

Všetky nové modely Clio bez ohľadu na výbavu už majú digitálny prístrojový štít. Displej disponuje vysokým rozlíšením a zaujímavou grafikou infotainmentu.

Zobraziť celú galériu (8)
VERSION ESPRIT ALPINE - BLEU IRON

Plusom je aj to, že sa na tomto displeji môže zobrazovať mapa, navigačné pokyny, ale aj obidve zobrazenia naraz. Veľmi ma však zamrzela absencia Android Automotive známy napríklad z elektrického Megane E-Tech, a tak tu máme staršiu generáciu systému Easy Link. Nie je zlý, no na “Android v aute” sa nechytá ani náhodou.

Výnimkou je však najvyšší stupeň výbavy s označením Alpine Esprit, ktorý po novom nahrádza rodinu modelov R.S. Line. Športovejší charakter sa vyznačuje prepracovanými detailmi exteriéru aj interiéru, nechýba množstvo písmen „A“, ktoré odkazujú na športovú divíziu Alpine.

 

Exteriér nabral na dynamike, športový charakter podčiarkuje výbava Alpine

Facelift aktuálnej generácie je už dobré známy, no modelový 2024 zachádza s dynamikou a športovosťou kriviek ešte o kúsok ďalej. Prednej maske absolútne dominuje nový svetelný podpis Full LED svetlometov a zmien sa nevyhla ani grafika zadných svetlometov.

Zvedavé pohľady ľudí vzbudzuje aj verzia výbavy Alpine v prekrásnej modrej farbe. Neraz nás pri fotení zastavili Belgičania a pýtali sa na novinky v tejto verzii Clia.

Modernizované Clio sa bude predávať nielen ako hybrid, ale aj s LPG a tiež naftovým motorom. A kto je predajnou konkurenciou? Jednoznačne podľa Renault slávna Škoda Fabia. Práve voči nej má Clio výhodu v ekologickom (hybridnom) druhu pohonu, ale aj prítomnosti LPG či v krajšom a dynamickejšom dizajne. Na oficiálne ceny si ešte budeme musieť chvíľu počkať.

 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú