Segment elektromobilov sa postupne rozrastá a automobilky prirodzene prinášajú ako prvé karosárske prevedenia, ktoré sú aktuálne trendy. Mercedes ale vyrukoval s veľkým rodinným EQV, ktoré môžeme radiť medzi rodinné vany, respektíve dokonca až osobné dodávky.

Keď sa povie elektromobil, väčšina ľudí si stále predstaví malé kompaktné auto, s dojazdom 200 až 300 km, vhodné predovšetkým do mestskej premávky. Kto ale aktívne sleduje segment elektromobility vie, že elektrické autá za posledné roky urobili veľký posun vpred a tie najlepšie z nich dojazdom atakujú hranicu 800 km. Spomenúť môžem napríklad nedávno predstavený Mercedes EQS, ktorý podľa WLTP metodiky zvládne prejsť na jedno nabitie až 770 km.

Dnes to ale bude o veľkom, priestrannom a hlavne 7-miestnom rodinnom vane EQV 300, ktoré má dojazd síce o niečo nižší, no po takmer 1000 km, ktoré som počas testu najazdil, si dovolím tvrdiť, že EQV nemusí slúžiť iba ako luxusný letiskový taxík.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aké sú technické špecifikácie prvej elektrickej dodávky od Mercedesu
  • Aká je spotreba na diaľnici, v meste a mimo obcí
  • Koľko trvá nabíjanie na verejnej rýchlonabíjačke a koľko doma
  • Ako sa s Mercedesom EQV jazdí na dlhých trasách
  • Čo považujem za zbytočné nedostatky
  • Čo je najsilnejšou zbraňou EQV
  • Aká je cena základného a testovaného modelu

Loading...

Loading…

O pohon prvej elektrickej dodávky od Mercedesu sa stará elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 362 Nm. Poháňaná je iba predná náprava, no aj pri relatívne slabšom výkone poskytuje EQV vďaka elektromotoru omnoho lepšiu jazdnú dynamiku, než „Véčko“ so spaľovákom.

Michal Varga/FonTech

Na testovanie sa mi do rúk dostalo EQV 300 vo verzii Long s celkovou dĺžkou 5,14 m a rázvorom 3,2 m. EQV je ale k dispozícii aj vo verzii Extra Long, ktorá je nielen dlhšia (5,37 m), ale má tiež väčší rázvor (3,43 m), takže jej manévrovateľnosť bude pochopiteľne o čosi horšia.

Michal Varga/FonTech

Aby som teda podčiarkol to, ako sa mi s veľkým EQV 300 jazdilo – vôbec som nemal pocit, že sedím v dodávke. Čo sa týka obratnosti, s autom som sa vedel bez problémov vrtieť aj na úzkych parkoviskách. Jediný moment, ktorý mi dával pocítiť, že sedväčšom aute, bol vyšší posed a prejazdy zákrutami, kedy sa EQV o čosi viac nakláňalo. Nebolo to však nič hrozné, ťažisko auta je totiž vďaka batériám v podlahe pomerne nízko.

Michal Varga/FonTech

Čoho som sa pri relatívne veľkej elektrickej dodávke obával najviac, bol dojazd a spotreba. EQV 300 je k dispozícii iba s jednou veľkosťou batérie, ktorá má využiteľnú kapacitu 90 kWh. Automobilka udáva priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 27 kWh/100 km a ak mám byť úprimný, nečakal som, že sa k tejto hodnote priblížim.

Michal Varga/FonTech

O to príjemnejšie som bol prekvapený, keď sa moja priemerná kombinovaná spotreba na trase dlhej 120 km zastavila na fantastických 26,8 kWh/100 km. Táto trasa zahŕňala jazdu po diaľnici (40 %), okresky (40 %) a mesto (20%).

Michal Varga/FonTech

Infotainment MBUX upravený špeciálne pre potreby elektromobilu mi dokonca pekne ukázal, že na samotnú jazdu sa spotrebovalo 88 % energie, z čoho 6 % spotrebovala klimatizácia a ďalších 6 % ostatné spotrebiče, ako napríklad elektricky otvárané dvere alebo audio.

Michal Varga/FonTech

Spotrebou ma teda EQV veľmi milo prekvapilo a aj pri diaľkovom cestovaní dokázalo, že tých 300 km na jedno nabitie zvládne prejsť bez najmenších problémov. Mestská spotreba sa rovnako pohybovala na úrovni okolo 26 kWh/100 km, kedy v tomto prípade palubný počítač pri plnom nabití ukazoval dojazd cez 350 km.

Michal Varga/FonTech

EQV som prevetral aj na diaľnici pri plnom diaľničnom tempe. Akonáhle som nastavil tempomat na 130 km/h, spotreba sa začala šplhať k 32 kWh/100 km. V takomto prípade by už  300 km na jedno nabitie bolo zrejme nereálnym cieľom, no EQV by sa k tejto hodnote blížil aj pri „plnej paľbe“.

Michal Varga/FonTech

Na druhej strane tú máme nie úplne najvýkonnejšie, no stále dostačujúce 110 kW DC nabíjanie. Z 18 % na 100 % to autu trvalo rovných 57 minút, pričom za tento čas bolo do batérie dodaných 75,8 kWh energie. Mercedes udáva, že EQV sa z 10 na 80 % nabije už do 45 minút – tento čas sa teda dá bez problémov dosiahnuť aj v realite.

Michal Varga/FonTech

Jednoduchá matematika hovorí, že za 10 minút na nabíjačke získaš zhruba 50 km dojazdu. Netreba zabúdať, že nabíjacia krivka ide od 80 % dole, čo v prípade EQV nie je až také drastické, ako pri niektorých konkurenčných elektromobiloch. Aj tu ale platí, že posledných pár percent kapacity už tlačí nabíjačka pomaly. Palubná AC nabíjačka má výkon iba 11 kW, no pri domácom nabíjaní z wallboxu to doplna zvládne pod 11 hodín.

Michal Varga/FonTech

Suma sumárum, spotreba a dojazd na tak veľké auto sú v prípade EQV na veľmi dobrej úrovni. Mnohí luxusnú elektrickú dodávku považujú iba za letiskový transfér, no ja osobne si toto auto viem predstaviť aj u rodiny s deťmi, ako vynikajúceho spoločníka počas dovoleniek. 

Michal Varga/FonTech

Kritiku ale zožne interiér. Nie so všetkým som bol totiž úplne spokojný a v aute s trojcípou hviezdou v znaku sa predsa len už prirodzene očakáva bezchybnosť. Koniec koncov auto, ktoré stojí v základe viac ako 70 000 €, by sa malo vyvarovať drobným a úplne zbytočným nedostatkom.

Začnem u priestoru vodiča, pred ktorým sa nachádza dvojica analógových budíkov s vertikálne orientovaným farebným displejom medzi nimi. EQV nemá najmodernejší virtuálny kokpit od Mercedesu, na druhej strane, klasické budíky v kombinácii s pomerne veľkým displejom v tomto prípade fungujú dobre a nepôsobia nijak zastaralo.

Michal Varga/FonTech

V strede prístrojovej dosky sa nachádza obrazovka infotainmentu MBUX. Ten aj v tomto prípade disponuje možnosťami hlasového ovládania, pomocou ktorého sa dá vo vozidle nastavovať teplota, spúšťať navigácia či začínať hovory. Systém funguje v češtine a dokáže rozoznať, či na neho hovorí šofér alebo spolujazdec. Skrz to vie aj upravovať teplotu nezávisle pre jedného či druhého.

Michal Varga/FonTech

Pod displejom nájdeme sériu hardvérových tlačidiel na ovládanie klimatizácie. Ďalej sa tu nachádza dobre známy touchpad, pomocou ktorého je rovnako možné ovládať infotainment vozidla. Volič prevodovky je v tomto prípade umiestnený za volantom na pravej páčke, kedy sa ovládanie stieračov presunulo na ľavú stranu.

Michal Varga/FonTech

Moja prvá výhrada voči EQV sa týka odkladacích priestorov v okolí prístrojovej dosky. Málo ich rozhodne nie je, no skôr by som to povedal tak, že sú „nevhodne rozmiestnené“ a úprimne, nedokázal som nájsť vhodné miesto na odloženie smartfónu. V testovanom modeli bol dokonca príplatkový stredový panel s integrovanou chladničkou. Vo vnútri sa tiež nachádzali USB-C konektory pre prepojenie smartfónu skrz Apple CarPlay a Android Auto (bezdrôtovo to nejde), no miesto, kam by sa dal pohodlne odložiť telefón, som tu jednoducho nenašiel.

Michal Varga/FonTech

V spojitosti so smartfónom, respektíve jeho nabíjaním, mám aj výhradu číslo dva. Cestujúci v druhom a treťom rade sedadiel nemajú k dispozícii žiadne USB konektory. Nachádzajú sa tu iba 12V zásuvky, pričom USB-A alebo USB-C tu budeš hľadať márne. Znovu je to iba detail, ktorý ale v aute s príplatkovou výbavou a cenou nad 100 000 € je opodstatnený.

Michal Varga/FonTech

Keď už som pri tých nedostatkoch, tak spomeniem ešte jednu „bezpečnostnú“ vlastnosť, ktorá mi ale poriadne liezla na nervy. Po naštartovaní auta som sa chcel na parkovisku posunúť iba o niekoľko metrov, no auto mi jednoducho nechcelo uvoľniť parkovaciu brzdu. Dôvodom bol nezapnutý bezpečnostný pás. Brzda sa síce dala odbrzdiť manuálne aj bez zapnutého pásu, no ide už o zbytočný úkon navyše, ktorý musím vykonať, aby som sa vôbec mohol pohnúť.

Michal Varga/FonTech

Tu ale moja kritika končí. Čo sa týka spracovania, kvality prevedenia a jednotlivých detailov, tu je Mercedes absolútna špička a naplno sa to prejavuje aj pri EQV. Pohodlie na predných sedadlách je na vysokej úrovni.

Michal Varga/FonTech

Okrem chladničky som mal v testovanom modeli aj držiak na nápoje, ktorý ich dokáže vychladiť alebo naopak udržať teplé. Druhý rad sedadiel disponoval dvoma miestami na sedenie so stredovým pultom, z ktorého sa dal na jednu či druhú stranu vytiahnuť pomerne veľký stolík. Vďaka tomuto riešeniu by som EQV pridal ešte jeden prívlastok – luxusná kancelária na kolesách.

Michal Varga/FonTech

Čo sa týka priestoru na sedenie, tu sa sťažovať nemôže nikto, dokonca ani cestujúci v treťom rade sedadiel, kam sa zmestia až traja. Ak by si ale chcel EQV pre 7-člennú rodinu a plánoval si s ním vyraziť na dovolenku, radšej siahni po dlhšej verzii. Do kufra sa síce čo-to vojde, no nie je to nič extra.

Michal Varga/FonTech

Testovaný model disponoval plne elektricky ovládateľnými zadnými dverami. Aj vďaka ich veľkosti však odporúčam pri nastupovaní do tretieho radu sedadlá v druhom rade sklopiť alebo aspoň posunúť. Nie je to nutné, no priestor na nástup pri vyklopených sedadlách nie je príliš veľký. Dvere sa dajú otvárať a zatvárať niekoľkými spôsobmi, pričom ja som si najviac užíval ich ovládanie z pozície vodiča, kedy som ich mohol otvoriť a zatvoriť tlačidlami na stredovej konzole.

Michal Varga/FonTech

Po technologickej stránke nie je EQV žiadne terno. Čo mi určite chýbalo, bol pokročilejší asistent jazdy na diaľnici. Ak Mercedes chce, aby s týmto autom ľudia jazdili aj väčšie vzdialenosti, táto funkcia by sa rozhodne hodila.

Mal som iba základný adaptívny tempomat a funkciu varovania pri vybočení z jazdného pruhu. Obe fungovali dobre, bez akýchkoľvek zaváhaní, ale to sa predsa od Mercedesu očakáva. Vypichnúť môžem ešte špičkové a samozrejme príplatkové audio Burmester.

Zhrnutie

Mercedes EQV ma naozaj oslovil a priznám sa, že ak by som hľadal priestranné rodinné auto, určite by do môjho hľadáčika spadal aj tento elektrický van. Potom by som sa však pozrel na jeho cenu a moje nadšenie pre by okamžite opadlo.

EQV v základnej a kratšej verzii štartuje na sume 74 000 €. To je poriadna pálka a ak by si chcel auto vo výbave, v akej som ho testoval ja, priprav si naň rovných 100 000 €. Áno, je to veľký Mercedes a áno, je elektrický, no tá cena je naozaj uletená.

Ak sa na EQV budem pozerať ako na veľké rodinné auto, okrem komfortu a priestoru nemá EQV „nič extra“, čo nenájdeš v nejakom väčšom, taktiež rodinnom a najmä lacnejšom SUV. Určite sa nájde klientela, ktorá po elektrickej verzii slávneho „Véčka“ siahne, no dovolím si tvrdiť, že limitujúcim faktorom bude v tomto prípade práve cena.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú