Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zdanlivo bezchybný let miliardára Richard Bransona do vesmíru s ďalšími zamestnancami jeho spoločnosti Virgin Galactic skrýval nemalé problémy. Raketoplán sa údajne vychýlil zo svojej plánovanej trajektórie a na palube sa rozsvietil alarm, informuje portál SPACE.

Aktualizácia 11. septembra 2021:

Federálny letecký úrad začal podľa portálu Futurism vyšetrovať Bransonovu spoločnosť už 23. júla, ani nie dva týždne po jeho lete do „vesmíru“. Medializácie problému sme sa ale dočkali oveľa neskôr a to v septembri.

Raketoplány firmy Virgin Galactic následne uzemnili na dobu neurčitú a až do odvolania nemôžu lietať. Výherca súťaže o dve letenky preto práve nadšený, zrejme, nebude. Na druhej strane je lepšie si počkať, kým spoločnosť problémy vyrieši a neriskovať svoj život.

Virgin Galactic / Youtube Screenshot

Len deň po Bransonovom lete spoločnosť predala podiely v hodnote 500 miliónov dolárov a než sa problém s letom začal medializovať, samotný Branson predal ďalších 300 miliónov. Aj keď to znie neuveriteľne, Richard Branson v dobe predaja údajne o problémoch a vyšetrovaní nevedel.

Tak obrovský predaj podielov však nevzbudzuje práve dôveru vo vlastnú firmu a ostáva množstvo nezodpovedaných otázok. Branson to síce vedieť nemusel, spoločnosť si však mohla byť problémov s letom počas predaja vedomá. Ďalší let sa mal uskutočniť už koncom tohto mesiaca alebo začiatkom októbra, pravdepodobne si však firma ešte nejakú dobu počká.

Pôvodný článok:

Kde sa stala chyba?

Aj keď sa počas živého vysielania a aj dlho po ňom zdalo, že let Richard Bransona do „vesmíru“ (nad hranicu 80 km) prebehol hladko a bez akýchkoľvek problémov, opak je pravdou.

Asi minútu po tom, čo raketoplán VSS Unity naštartoval svoje vlastné motory, sa na palube rozsvietila žltá kontrolka. Tá pilotov upozorňovala, že sa stroj začína vychyľovať zo svojho stanoveného kurzu.

Virgin Galactic

Podľa dostupných údajov bol nos raketoplánu príliš nízko a v prípade pokračovanie v takomto smere piloti riskovali nebezpečné pristátie v púšti. Len niekoľko sekúnd pred zhasnutím motora sa však rozsvietila vážnejšia, červená kontrolka, píše The New Yorker.

Spoločnosť to popiera

Ako sa v minulosti vyjadril pilot spoločnosti Virgin Galactic, Mike Masucci, červená kontrolka musí pilotov vystrašiť a v prípade jej rozsvietenia je čas na paniku. Posádku totiž varuje, že sa vychýlila zo svojho vyhradeného vzdušného priestoru a riskuje núdzové pristátie alebo dokonca zrážku s iným lietadlom.

Podľa vyjadrení oficiálnych predstaviteľov pre The New Yorker sa nachádzal raketoplán VSS Unity mimo svoj vyhradený priestor po dobu 101 sekúnd, vyšetrovanie však ešte vždy prebieha. Virgin Galactic ale napriek tomu nepredstavoval hrozbu pre verejnosť.

Virgin Galactic

Spoločnosť sa voči informáciám v článku The New Yorker vyhradila a dodala, že bezpečnosť posádky je jej prvoradou prioritou, všetko je pod drobnohľadom a piloti sú špičkovo trénovaní.

Prečo nemajú autopilota?

Z bezpečnostného hľadiska nie je úplne jasné, prečo nie sú raketoplány Virgin Galactic vybavené autopilotom podobne, ako všetky rakety a v dnešnej dobe aj väčšina lietadiel. Kým pristávanie môže mať na starosti pilot, v prípade zložitého suborbitálneho letu je počítač rozhodne lepším riešením.

Ovládanie stroja VSS Unity funguje tak, že piloti sú prostredníctvom počítača informovaný o tom, ako majú letieť. Či sa teda v tomto smere pri budúcich verziách raketoplánu, ktoré firma pripravuje, udejú zmeny, je zatiaľ otázne.

Virgin Galactic

Keďže ale už jedného pilota kvôli zle načasovanému manévru stratili, je uváženie tohto riešenie na mieste. Ak sa totiž ich stroj ukáže ako nedostatočne bezpečný, môže stratiť záujemcov o neuveriteľne drahé lístky. V tom horšom prípade je jednou z možností aj zákaz prevádzky zo strany úradov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú