Jedna z najdôležitejších amerických rakiet lieta na ruských motoroch – ako vznikla a prečo ju nedokážu nahradiť?
Rada rakiet Atlas siaha hlboko do histórie a začína sa písať už koncom 40-tych rokov, len pár mesiacov po vojne, kedy potrebovali Spojené štáty vyvinúť interkontinentálnu raketu so schopnosťou niesť jadrovú hlavicu.
Raketa SM-65A Atlas vzlietla po prvý raz 11. júna 1957 a s dnešnou, oveľa modernejšou raketou Atlas V so schopnosťou vynášať tony materiálu na obežnú dráhu nemala spoločné takmer nič. Spustila však úspešný projekt, ktorý slúžil na strašenie Sovietskeho zväzu – nakoniec sa však sily spojili a potomkovia striel Atlas začali využívať sovietske raketové motory, píše TASS.
Priniesla nám WD-40
Než z medzikontinentálnych striel Atlas vznikli orbitálne rakety, obdarovali ľudstvo úplne iným druhom nesmierne užitočného vynálezu – penetračný olej WD-40. Ten v dnešnej dobe používa takmer každý, čo sa čo i len vzdialene stretáva s mechanikou a strojmi. V rámci raketového programu Atlas sa WD-40 používal ako protikorózna ochrana trupu, vysvetľuje WD-40.
Po rokoch vývoja a jednotlivých typov orbitálnych rakiet prišiel na svet Atlas V, ktorý vyvinula súkromná spoločnosť Lockheed Martin v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) Vzdušných síl USA.
Po prvý raz vzlietol 21. augusta 2002, pričom vyniesol do vesmíru komerčný komunikačný satelit Hot Bird 6 pre spoločnosť Eutelsat. Nasledovalo zopár rokov úspešnej operácie a raketa sa napokon dostala pod novú spoločnosť, United Launch Alliance, ktorá ju používa dodnes a ide o spoluprácu medzi Boeingom a Lockheed Martinom.
Využil legendárne ruské motory
Atlas V je ikonický v mnohých ohľadoch, tým najznámejším sú však pravdepodobne motory jeho prvého stupňa. Stroj totiž využíva staré sovietsko/ruské raketové motory RD-180, ktoré sú v zásade obrie motory RD-170 rozdelené na polovicu (a s upreným príslušenstvom, samozrejme).
RD-170 poháňali raketu Energia, ktorá mala do kozmu vynášať raketoplán Buran. Dodnes ide o najsilnejšie raketové motory, tak často sa však nespomínajú kvôli tomu, že majú štyri spaľovacie komory. Napriek tomu ide o jeden celok.
RD-180 má už len dve spaľovacie komory a preto dve dýzy, ktoré spod rakety Atlas V trčia, sú v skutočnosti len jeden motor. Atlas V nie je prvý, ktorý tieto motory využíva. Ako prvý to skúsil ešte Atlas III o dva roky skôr, ten však vykonal len 6 letov a veľmi rýchlo ho nahradil lepší a výkonnejší Atlas V.
Prečo práve ruské RD-180?
RD-180 ponúkli relatívne nízku cenu, okamžitú dostupnosť a navyše ohromnú spoľahlivosť – Atlas V nemal počas svojich 88 úspešných misií jediný vážny problém s prvým stupňom – k zlyhaniu došlo len raz a to na druhom stupni, avšak zákazník označil misiu napriek tomu za úspech, pretože samotný náklad následne nesprávnu obežnú dráhu vykompenzoval.
Tieto raketové motory vyvinul a zároveň vyrobil ruský raketový výrobca NPO Energomaš, ktorý stojí aj za známymi strojmi ako napríklad extrémne výkonné RD-191 pre nové rakety Angara alebo interkontinentálne balistické strely RS-28 Sarmat, ktoré mali podľa pôvodných plánov vojsť do služby už tento rok.
RD-180 spaľuje zmes, ktorú tvorí kvapalný kyslík a RP-1, všeobecne využívané raketové palivo. Celok dosahuje ťah 3 830 kN pri okolitom tlaku vo výške jednej atmosféry a váži úctyhodných 5 480 kg. K ich vývoju došlo medzi rokmi 1994 a 1999, informuje NPO Energomaš na svojej stránke.
Atlas V ide do dôchodku
Aj keď sa raketa Atlas V chystá do dôchodku a všetky jej lety sú už vypredané, ULA mala záložný plán. Atlas V má totiž nahradiť úplne nová raketa Vulcan, ktorá použije motory BE-4 americkej spoločnosti Blue Origin.
Problém však je, že tá s ich vývojom poriadne mešká a zatiaľ nič letuschopné nedodala. Záložný plán je opätovné naštartovanie výroby motorov RD-180 v Alabame a predĺženie prevádzky rakety Atlas V. Takéto riešenie je však nepravdepodobné. Celkovo USA nakúpili od Ruska 122 motorov RD-180 a ich vesmírnemu programu tak zarobili miliardy. O tento príjem však prišli a Putin navyše okliešťuje ich rozpočet.
Ako informuje portál The Verge, ULA oznámila koniec predaja letov na raketách Atlas V a plánujú vykonať len už zajednané misie, ktorých je celkovo ešte 28. Posledné misie dokončí Atlas V niekedy v polovici dekády, kedy už má byť Vulcan dávno v plnej prevádzke, rovnako ako Starship, SLS a podobne.
Legendárny druhý stupeň
Čo robí raketu Atlas V z technického hľadiska ešte zaujímavejším je jeho druhý stupeň, známy pod názvom Centaur. Ten letel po prvý raz ešte v roku 1962 a Spojené štáty sa ho držia dodnes.
Celkovo má za sebou okolo 250 orbitálnych letov a poháňa ho ešte legendárnejší raketový motor RL-10. Kým prvý stupeň spaľuje uhľovodíkové palivo podobné tomu leteckému, RL-10 spaľuje kvapalný vodík a kyslík. Centaur má viacero verzií – niektoré sú vybavené jedným, iné hneď dvoma takýmito agregátmi.
Avšak kým Atlas V ako taký navždy odchádza, Centaur sa do dôchodku nechystá. Využívali ho rakety ako Saturn I, Titan IV, Delta III a IV a má ho využiť dokonca aj moderný Vulcan. Centaur V, verzia pre Vulcan, má dosiahnuť špecifický impulz 453,8 s a ťah 106 kN.
Asymetrická raketa
Atlas V je špecifický aj svojimi prídavnými motormi na pevné palivo, ktoré sú na trupe pripevnené asymetricky – a to v ktorejkoľvek verzii. Stroj môže mať pri štarte najviac 5 takýchto motorov.
ULA ich nakupuje od Aerojet Rocketdyne a jediný takýto motor dosahuje ťah asi 1 663 kN, pričom využiť ich má využiť takisto aj Vulcan. Tie však vyvinú ťah až vo výške 2 026 kN, čím ešte väčšmi navýšia jeho kapacitu.
Je tak zrejmé, že Vulcan má so starým Atlasom V spoločné oveľa viac, než sa môže na prvý pohľad zdať. Napriek tomu ide o úplne odlišnú raketu s oveľa lepšími schopnosťami a predovšetkým má byť lacnejšia. Atlas V totiž začína, podľa ULA, na cene 109 miliónov amerických dolárov, čo je vhodné pre vládne zákazky, nie však na komerčné účely. Konkurenčný Falcon 9 spoločnosti SpaceX to zvládne za približne 50-60 miliónov – podľa toho, či ide o nový alebo už použitý stroj.
Do kozmu vyniesla ikony
Atlas V je zodpovedná za vynesenie veľmi známych a pre vedu nesmierne dôležitých satelitov a sond. Jedným z jeho nákladov je napríklad aj najnovší marťanský rover Perseverance, ktorý pristál na červenej planéte len pred niekoľkými mesiacmi a spolu s prvou mimozemskou helikoptérou vykonal niekoľko dôležitých objavov.
Raketa má na konte aj sondu Solar Orbiter (SolO), kozmickú loď Starliner, ktorá má obrovské problémy a hrozí, že nestihne ani svoj hlavný účel a dokonca aj ďalšiu marťanskú sondu InSight. Tá mala vŕtať do jeho povrchu, v tomto smere však zlyhala.
Okrem desiatok armádnych a vládnych satelitov si Atlas V na konto pripísal napríklad aj sondu OSIRIS-REx, ktorá odobrala vzorky z asteroidu, Mars Reconnaissance Orbiter, sondu New Horizons a množstvo ďalších. Čoskoro má do kozmu vyniesť aj ďalšiu dlho očakávanú a jedinečnú sondu Lucy, ktorá navštívi hneď niekoľko asteroidov a ponesie správu pre budúcich ľudí.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zem sa točí čoraz rýchlejšie, vedci našli kontroverzné riešenie. Zvažujú krok, aký ešte nikdy nespravili
Staroveký sen alchymikov sa stane realitou v 21. storočí. Firma chce vyrábať zlato z neuveriteľného prvku
Mimozemský život máme na dosah. Celý čas nám unikala podstatná vec
Sovietsky rýchlovlak predbehol dobu o 30 rokov. Bol lacnejší než diaľnice a lepší než lietadlo vďaka prekvapivému materiálu
Vedci vo vesmíre objavili záhadného „jednorožca“. To, čo spôsobuje, ich nechalo v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili, ako nezdravá strava ničí pečeň: Prišli na to, čo môže zabrániť vzniku rakoviny
Veľká odstávka známej banky: V tomto čase nezaplatíš online, k dispozícii nebude ani internet banking
Tragédia v Kuchyni: Pred domom našli vojaka bez známok života
Maďarsko zakázalo vstup známej kapele. Vystúpenie na najväčšom európskom hudobnom festivale v ohrození
Dôležité uvoľnenie pravidla o 100 ml tekutinách na letiskách: Komisia potvrdila zmenu pre celú EÚ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sovietsky rýchlovlak predbehol dobu o 30 rokov. Bol lacnejší než diaľnice a lepší než lietadlo vďaka prekvapivému materiálu
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Prekvapivé zistenia vedcov: Obľúbený nápoj Slovákov obsahuje neviditeľnú hrozbu, o ktorej sme doteraz netušili
- Vybabrali s Američanmi, teraz to schytajú Rusi. Česi poslali Ukrajine špičkovú vesmírnu „zbraň“
-
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
- Prekvapivé zistenia vedcov: Obľúbený nápoj Slovákov obsahuje neviditeľnú hrozbu, o ktorej sme doteraz netušili
- Vybabrali s Američanmi, teraz to schytajú Rusi. Česi poslali Ukrajine špičkovú vesmírnu „zbraň“
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Sovietsky rýchlovlak predbehol dobu o 30 rokov. Bol lacnejší než diaľnice a lepší než lietadlo vďaka prekvapivému materiálu
-
- Prekvapivé zistenia vedcov: Obľúbený nápoj Slovákov obsahuje neviditeľnú hrozbu, o ktorej sme doteraz netušili
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Ohromne zbohatnú a spasia Európu. Blízko Slovenska našli obrovské ložisko ropy a plynu
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP