Informovali sme, že mimovládna organizácia Transparency International Slovensko zverejnila čiastočný zoznam žiadateľov o dotácie na elektromobily a plug-in hybridy. Dotácie, ktoré boli spustené v polovici decembra 2019 zožali zo strany verejnosti obrovský úspech, o čom svedčí aj čas za ktorý sa vyčerpali. Napriek tomu sa však objavilo množstvo pochybností.

Všetko to začalo najskôr tým, že spadol celý systém chcemelektromobil.sk, cez ktorý sa mohli žiadatelia registrovať. Podľa prvotných informácií malo ísť o hackerský útok, no neskôr sa ukázalo, že systém spadol z dôvodu obrovského návalu používateľov. Systém bol preto spustený o pár dní neskôr, no zaregistrovať sa podarilo len tým najrýchlejším.

Zobraziť celú galériu (0)
Pixabay (Úprava redakcie)

Vyčlenená suma sa totiž vyčerpala len za 3 minúty a 41 sekúnd, čo vyvolalo ďalšie podozrenia. Na základe týchto skutočností bolo Ministerstvo hospodárstva vyzvané, aby zverejnilo mená žiadateľov o dotácie. Mená fyzických osôb nebolo možné zverejniť z dôvodu ochrany osobných údajov. Transparency International Slovensko sa ale podarilo získať zoznam firiem a živnostníkov, v ktorom figurovali aj rôzne štátne inštitúcie, veľké známe firmy a množstvo samospráv.

Ako sa však ukázalo, zoznam nebol správny, pričom chyba nastala na strane Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA). Podľa informácií FonTech.sk sa na zozname nachádzali firmy, ktoré sa nachádzajú hlboko pod čiarou a k dotáciám sa s najväčšou pravdepodobnosťou nedostanú. Všetci záujemcovia budú navyše podrobení hĺbkovej kontrole cez verejne dostupné zdroje.

„Do procesu administratívneho overovania žiadostí pri firmách a živnostníkoch spadajú najmä nedoplatky na daniach, exekúcie, výpisy z GP SR, ako aj právnej formy žiadateľa. Overujeme základné informácie týkajúce sa štátnej pomoci (napríklad schémy štátnej pomoci, skupinové výnimky, individuálna štátna pomoc), minimálnej pomoci (napríklad schémy minimálne pomoci, individuálna minimálna pomoc), poskytovateľov (vykonávateľov) pomoci (napríklad zoznam poskytovateľov pomoci podľa IČO a názvu), príjemcov pomoci ( napríklad názov, výška schválenej pomoci, výška vrátenej pomoci). Register je spravovaný Protimonopolným úradom Slovenskej republiky,“ uviedol pre FonTech.sk Stanislav Jurikovič, vedúci oddelenia komunikácie SIEA.

Na zozname sú aj firmy s dlžobami či nulovými tržbami

O kontrolu sa bude starať SIEA, ktorá každú žiadosť posúdi a posunie ďalej na Ministerstvo hospodárstva spolu s odporúčaním či dotáciu danému žiadateľovi udeliť alebo nie. Udeľovanie dotácii však už bude v kompetencii špeciálnej komisie Ministerstva hospodárstva.

My sme si na žiadateľov zo zverejneného zoznamu posvietili cez portál Finstat. Zaujímavosťou je, že drvivá väčšina žiadateľov o dotácie sa vo svojej podnikateľskej činnosti venuje prevažne programovaniu a počítačovým službám. Nájdeme tu však aj viacero firiem, ktoré podnikajú v automobilovom priemysle.

Na zozname sa nachádza niekoľko firiem, ktoré majú dlžoby voči štátu alebo zdravotnej či sociálnej poisťovni. V jednom prípade ide o väčšie sumy, ktoré presahujú 5 000 €. Zvyšné firmy majú dlžoby v rádovo stovkách eur a po ich úhrade by nemal byť s udelením dotácie žiadny závažný problém. Nájsť tu však môžeme aj 5 spoločností, ktoré už dlhodobo vykazujú „nulové“ tržby, čím sa vynára otázka o ich reálnom fungovaní.

Známe firmy vrátane automobilových dílerov

Najznámejšími spoločnosťami, ktoré sa pohybujú v automobilovom priemysle a ktoré zároveň prejavili záujem o dotácie sú ALD Automotive zaoberajúca sa financovaním a správou vozových parkov, leasingová spoločnosť ARVAL Slovakia, leasingová spoločnosť Business Lease Slovakia, IMPA Bratislava zaoberajúca sa servisom a predajom vozidiel či TODOS Bratislava, ktorá sa taktiež venuje servisu a predaju nových a ojazdených vozidiel.

O dotácie prejavil záujem aj operátor ANTIK Telecom či jedno z najväčších kníhkupectiev Martinus. Nájdeme tu však aj spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko či RENAULT Retail Group SK. Možno si niekto kladie otázku, z akého dôvodu si žiadali o dotácie posledné dve menované spoločnosti, ktoré by mali mať prístup k vozidlám za relatívne výhodných podmienok aj bez dotácií.

My sme sa rozhodli obe spoločnosti požiadať o stanovisko. Žiaľ, obe sa do uzávierky článku nevyjadrili. Vyjadrenia však budú doplnené ihneď ako ich obdržíme. Ako už bolo vyššie spomenuté, všetci žiadatelia budú dôsledne preverení Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou, ktorá vie, na aké údaje sa musí zamerať. Je pravdepodobné, že niektoré firmy overovaním z rôznych dôvodov neprejdú, a preto sa k dotáciám môžu dostať niektorí z „náhradníkov“, ktorí sa nachádzajú pod čiarou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú