Problémový Boeing 737 MAX sa chce vrátiť ešte v tomto roku. Nebude to však také jednoduché
Lietadlá typu Boeing 737 MAX sú vyradené z letovej prevádzky už pomerne dlhý čas. Minulý rok sa zrútilo prvé lietadlo tohto typu v Indonézii. V marci tohto roku sa lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines zrútilo krátko po štarte. Na palube sa v tom čase nachádzalo 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Po tejto udalosti boli stroje definitívne uzemnené. Celkovo si tak tragické havárie vyžiadali až 346 obetí, informuje Axios.
Za jeden z faktorov marcovej tragédie označujú experti softvérový problém stabilizačného systému MCAS. V novej generácií Boeingu 737 MAX bol použitý automatický systém vyrovnávania letu, ktorý mal zabrániť strate vztlaku pri preťažení, kedy je uhol nábehu príliš veľký. Systém reagoval na dáta z jedného dvoch snímačov AOA, takže pokiaľ ukazoval príliš veľký uhol nábehu, systém MCAS automaticky stlačil nos lietadla smerom k zemi.
Absencia varovného systému
Najväčší problém bol, že oba snímače poskytovali odlišné údaje a piloti o tom neboli nijakým spôsobom varovaní, takže nemohli zareagovať. Boeing neskôr priznal, že o varovaní z hľadiska bezpečnostného opatrenia neuvažovali a že nebolo nutné pre bezpečnú prevádzku lietadla.
Softvérovú chybu sa spoločnosti podľa jej vyhlásenia podarilo opraviť pomocou softvérovej aktualizácie. Prvý skúšobný let po tragických incidentoch mal nastať už začiatkom júla tohto roka. Oddialila ho však ďalšia zásadná chyba, ktorú odhalila Federálna správa letectva.
V tomto prípade išlo o chybu mikroprocesora, ktorá by tiež mohla spôsobiť pád lietadla. Chybu sa podarilo objaviť na simulátore, nakoľko počas skúšobného letu bolo pre pilotov veľmi zložité získať nad lietadlom kontrolu, pokiaľ ho ovládal autopilot a rútilo sa k zemi. Zatiaľ sa však nepotvrdilo, či aj táto chyba mohla mať vplyv na predchádzajúce havárie.
Uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX sa dotklo nielen samotnej spoločnosti, ktorej udalosti pošramotili meno a jej dôvera u cestujúcich rapídne klesla, no dotkla sa aj 59 leteckých spoločností a 387 lietadiel, ktoré si museli dať pauzu. Letecké spoločnosti museli riešiť výpadok lietadiel prerábaním letových poriadkov a nájdením náhrady, ktorá by výpadok vykryla.
Vysoké finančné straty a návrat ešte v tomto roku?
Spoločnosť Boeing sa len nedávno vyjadrila, že jej cieľ je vrátiť lietadlá do služby ešte v štvrtom štvrťroku tohto roka, informuje agentúra Reuters. Výrobca však musí najskôr uskutočniť certifikačný skúšobný let pre Federálnu leteckú správu (FAA), ktorý sa má uskutočniť začiatkom novembra. Ak bude výsledok certifikačného letu pozitívny, tak budú musieť ešte prejsť špeciálnym školením piloti leteckých spoločností, nakoľko v lietadlách má byť nahraný nový vylepšený softvér.
Viaceré letecké úrady sa však už dávnejšie vyjadrili, že pokiaľ lietadlá Boeing 737 MAX dostanú certifikáciu od FAA, urobia si ešte pred ich opätovným zavedením do prevádzky svoju vlastnú certifikáciu, aby si boli maximálne istí, že boli problémy odstránené. Uviedol tak napríklad kanadský minister dopravy Garneau, indický regulačný úrad DGCA, úrad pre civilné letectvo Spojených arabských emirátov či austrálsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva.
Očakáva sa, že sa postupne budú pripájať aj ďalšie letecké inštitúcie, nakoľko sa nikto nebude s opätovnou prevádzkou týchto lietadiel ponáhľať. Spoločnosť Boeing však ešte s najväčšou pravdepodobnosťou budú očakávať súdne spory od niektorých leteckých spoločností, nakoľko také dlhé vyradenie lietadiel im určite spôsobilo nemalé problémy a hlavne finančné výpadky.
Napríklad, letecká spoločnosť Southwest Airlines uviedla, že výpadok lietadiel Boeing 737 MAX im spôsobil zrušenie viac ako 30-tisíc letov a stratu mzdy pilotom vo výške až 100 miliónov dolárov. Spoločnosť Boeing však uviedla, že sa bude voči obvineniam brániť.
Vinný alebo nie? O absencii varovného systému vedeli
Naskytá sa tak otázka, či Boeing môže byť zodpovedný za tragické udalosti alebo nie. V každom prípade sa však riaditeľ spoločnosti Dennis Muilenburg vyjadril, že Boeing vedel už v roku 2017, že varovný systém nebol v lietadlách aktivovaný a že o tejto skutočnosti neinformovali americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) až 13 mesiacov.
Na základe týchto informácií sa zdá, že Boeing je reálne zodpovedný za tragické udalosti, aj keď o všetkom budú rozhodovať experti z leteckého odvetvia. Fakt je, že najväčšie straty utrpeli letecké spoločnosti, ktoré mali vo svojich flotilách prevažnú časť týchto lietadiel. Ďalším je to, že Boeing stratil na určité obdobie dôveru nielen u verejnosti, ale aj u obchodných partnerov, ktorými sú práve aerolínie. Zaujímavé bude sledovať hlavne to, ako zareagujú ľudia, ak sa stroje opäť dostanú na oblohu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabijak pre neviditeľné hrozby. Elitné jednotky NATO nasadili hybridný „superdron“, aký si ešte nevidel
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Sci-fi „kladivo" je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Neviditeľná jazva v tvojom mozgu, ktorú zanechala pandémia, mení tvoje správanie, zistili vedci
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
„Zatiaľ ide o stovky miliónov eur.“ Zdechovský varuje, že zneužívanie eurofondov na Slovensku je len špička ľadovca
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP