Nový prieskum z USA publikovaný v magazíne Nature Energy odhaľuje, že takmer pätina elektromobilistov sa znova vrátila k používaniu auta so spaľovacím motorom. Na prieskum upozornil aj portál Cnet.

Mnoho majiteľov elektromobilov, s ktorými sme sa stretli a s ktorými sme dokonca robili aj rozhovory hlásilo, že by sa k autu so spaľovacím motorom už nikdy v živote nevrátili. V súčasnosti elektromobily ponúkajú solídny dojazd na jedno nabitie, čiže základná obava týkajúca sa práve dojazdu batériového auta je už zažehnaná.

Relatívne rýchle nabíjanie naopak zabezpečí, že aj pri dlhších trasách nestráviš na verejnej nabíjačke polovicu dňa a už pomerne široká nabíjacia sieť ťa naopak nenechá v obavách, či budeš mať kde vôbec svoj elektromobil nabíjať. Koniec koncov, tento bod sme dokázali potvrdiť aj pri našom extrémnom teste, kedy sme za jeden deň prešli naprieč Slovenskom viac ako 1 000 km na VW ID.3.

Ďalšou skupinou elektromobilistov je tá, ktorá má v domácnosti viac áut a jedno z nich je práve elektromobil. Na dlhé trasy využívajú spaľovák a na dochádzanie v okruhu pár desiatok kilometrov od domova vytiahnu elektromobil, ktorý teda prevažne nabíjajú doma.

freepik

Vyššie spomenutá štúdia ale dokazuje, že je tu aj tretia skupina elektromobilistov, respektíve už „neelektromobilistov“. Tí baterkové auto vyskúšali, používali niekoľko rokov, no z určitých dôvodov sa nakoniec rozhodli vrátiť späť k autu na benzín či naftu. Niektorí z nich sú ochotní v budúcnosti znova siahnuť po elektromobile či plug-in hybride, no iní zasa na tento typ pohonu úplne zanevreli.

Až pätina používateľov už elektromobil nechce

Čísla z analýzy, ktorá sa vykonávala na respondentoch z Kalifornie, sú pomerne prekvapivé. Až pätina majiteľov elektromobilov, presnejšie teda 18 %, vymenila elektromobil a znova sa tak vrátila k spaľováku. Pri majiteľoch plug-in hybridov je to až 20 %, píše Business Insider.

NEPREHLIADNI
Život s elektromobilom na Slovensku: Je to oveľa jednoduchšie ako sa zdá, staré mýty už dávno neplatia

Do úvahy ale treba brať fakt, že dáta boli zbierané do roku 2018, kedy bola nabíjacia infraštruktúra a taktiež aj technická výbava elektromobilov o poznanie horšia, než je tomu v súčasnosti. V USA sa javí ako najväčší problém možnosť, respektíve nemožnosť domáceho nabíjania.

Zobraziť celú galériu (0)
Michal Varga/FonTech

Štandardná sieť v USA disponuje 120 V a pri tomto výkone sa za veľkou mlákou označuje „1. úroveň nabíjania“. Aby sa dal elektromobil dostatočne rýchlo nabiť aj v domácich podmienkach, je potrebné mať 240 V domácu sieť, čiže 2. úroveň nabíjania, no tú nemá v USA každý.

Až 70 % ľudí, ktorí sa vrátili späť k autu so spaľovacím motorom, nemalo doma možnosť nabíjania druhej úrovne. Je teda pochopiteľné, že ak si nemôžeš elektromobil dostatočne rýchlo, efektívne a lacno nabiť doma, je len veľmi ťažké dokázať fungovať s takýmto autom, no v našom nedávnom rozhovore s majiteľom Tesly Model 3 sme dokázali, že sa to dá. Treba však pristúpiť na ešte viac kompromisov.

Život s elektromobilom na Slovensku je jednoduchý

Mnohí vodiči stále elektromobilite nedôverujú. Oháňajú sa tvrdeniami o príliš dlhom a častom nabíjaní, krátkom dojazde či ich neekologickej stránke pri ťažbe potrebných materiálov alebo výrobe elektriny v elektrárňach.

Nabíjanie nemusí trvať „večnosť“

Technológie nabíjania a kapacity batérií v elektromobiloch sa za uplynulé roky výrazne zlepšili. Nabíjanie na verejných staniciach tak vôbec netrvá celé hodiny, ako si môžu mnohí myslieť. Dnes už je štandardom 100 kW a výkonnejšie nabíjanie v elektromobiloch, ktoré dokáže na rovnako výkonnej stanici dodať zhruba 5 km dojazdu za jednu minútu nabíjania. Pri tých najvýkonnejších 350 kW nabíjaniach sa bavíme o dodaní 100 km dojazdu už za 5 minút.

Produkcia emisií je neporovnateľne nižšia

Pri samotných emisiách je produkcia CO2 počas jazdy jasná. Elektromobil neprodukuje na cestách žiadne emisie, prináša teda benefit lokálnej bezemisnosti. Čo však elektrina vyrábaná v elektrárňach? Produkcia emisií pre výrobu elektriny na nabíjanie elektromobilu závisí aj od jednotlivých krajín, no stále ide o výrazne menšiu produkciu CO2 ako dosahujú autá so spaľovacím motorom.

Dostupných je viacero druhov konektorov a spôsobov nabíjania, Twitter

Pokiaľ však elektromobil nabíja batériu elektrinou z obnoviteľných zdrojov, klesá emisné zaťaženie ešte viac. Elektrická energia vyrábaná na Slovensku pritom patrí medzi „najčistejšie“ v Európe.

Celkovo 39,02 % vyrobenej elektriny pochádza z jadrových elektrární, 2,42 % sa vyrába z biomasy, 2,13 % zo solárnych panelov, až 14,76 % elektriny sa vyrába z vodných elektrární a 2,18 % hydroakumulátormi. Z tepelných elektrární pochádza u nás len 3,43 % vyrobenej elektriny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom