Prieskum, ktorý poriadne prekvapí. Koľko majiteľov elektromobilov prešlo späť na auto s benzínom či naftou?
Nový prieskum z USA publikovaný v magazíne Nature Energy odhaľuje, že takmer pätina elektromobilistov sa znova vrátila k používaniu auta so spaľovacím motorom.
Mnoho majiteľov elektromobilov, s ktorými sme sa stretli a s ktorými sme dokonca robili aj rozhovory hlásilo, že by sa k autu so spaľovacím motorom už nikdy v živote nevrátili. V súčasnosti elektromobily ponúkajú solídny dojazd na jedno nabitie, čiže základná obava týkajúca sa práve dojazdu batériového auta je už zažehnaná.
Relatívne rýchle nabíjanie naopak zabezpečí, že aj pri dlhších trasách nestráviš na verejnej nabíjačke polovicu dňa a už pomerne široká nabíjacia sieť ťa naopak nenechá v obavách, či budeš mať kde vôbec svoj elektromobil nabíjať. Koniec koncov, tento bod sme dokázali potvrdiť aj pri našom extrémnom teste, kedy sme za jeden deň prešli naprieč Slovenskom viac ako 1000 km na VW ID.3.
Ďalšou skupinou elektromobilistov je tá, ktorá má v domácnosti viac áut a jedno z nich je práve elektromobil. Na dlhé trasy využívajú spaľovák a na dochádzanie v okruhu pár desiatok kilometrov od domova vytiahnu elektromobil, ktorý teda prevažne nabíjajú doma.
Vyššie spomenutá štúdia ale dokazuje, že je tu aj tretia skupina elektromobilistov, respektíve už „neelektromobilistov“. Tí baterkové auto vyskúšali, používali niekoľko rokov, no z určitých dôvodov sa nakoniec rozhodli vrátiť späť k autu na benzín či naftu. Niektorí z nich sú ochotní v budúcnosti znova siahnuť po elektromobile či plug-in hybride, no iní zasa na tento typ pohonu úplne zanevreli.
Až pätina používateľov už elektromobil nechce
Čísla z analýzy, ktorá sa vykonávala na respondentoch z Kalifornie, sú pomerne prekvapivé. Až pätina majiteľov elektromobilov, presnejšie teda 18 %, vymenila elektromobil a znova sa tak vrátila k spaľováku. Pri majiteľoch plug-in hybridov je to až 20 %, píše Business Insider.
NEPREHLIADNI
Život s elektromobilom na Slovensku: Je to oveľa jednoduchšie ako sa zdá, staré mýty už dávno neplatia
Do úvahy ale treba brať fakt, že dáta boli zbierané do roku 2018, kedy bola nabíjacia infraštruktúra a taktiež aj technická výbava elektromobilov o poznanie horšia, než je tomu v súčasnosti. V USA sa javí ako najväčší problém možnosť, respektíve nemožnosť domáceho nabíjania.
Štandardná sieť v USA disponuje 120 V a pri tomto výkone sa za veľkou mlákou označuje „1. úroveň nabíjania“. Aby sa dal elektromobil dostatočne rýchlo nabiť aj v domácich podmienkach, je potrebné mať 240 V domácu sieť, čiže 2. úroveň nabíjania, no tú nemá v USA každý.
Až 70 % ľudí, ktorí sa vrátili späť k autu so spaľovacím motorom, nemalo doma možnosť nabíjania druhej úrovne. Je teda pochopiteľné, že ak si nemôžeš elektromobil dostatočne rýchlo, efektívne a lacno nabiť doma, je len veľmi ťažké dokázať fungovať s takýmto autom, no v našom nedávnom rozhovore s majiteľom Tesly Model 3 sme dokázali, že sa to dá. Treba však pristúpiť na ešte viac kompromisov.
Život s elektromobilom na Slovensku je jednoduchý
Mnohí vodiči stále elektromobilite nedôverujú. Oháňajú sa tvrdeniami o príliš dlhom a častom nabíjaní, krátkom dojazde či ich neekologickej stránke pri ťažbe potrebných materiálov alebo výrobe elektriny v elektrárňach.
Nabíjanie nemusí trvať „večnosť“
Technológie nabíjania a kapacity batérií v elektromobiloch sa za uplynulé roky výrazne zlepšili. Nabíjanie na verejných staniciach tak vôbec netrvá celé hodiny, ako si môžu mnohí myslieť. Dnes už je štandardom 100 kW a výkonnejšie nabíjanie v elektromobiloch, ktoré dokáže na rovnako výkonnej stanici dodať zhruba 5 km dojazdu za jednu minútu nabíjania. Pri tých najvýkonnejších 350 kW nabíjaniach sa bavíme o dodaní 100 km dojazdu už za 5 minút.
Produkcia emisií je neporovnateľne nižšia
Pri samotných emisiách je produkcia CO2 počas jazdy jasná. Elektromobil neprodukuje na cestách žiadne emisie, prináša teda benefit lokálnej bezemisnosti. Čo však elektrina vyrábaná v elektrárňach? Produkcia emisií pre výrobu elektriny na nabíjanie elektromobilu závisí aj od jednotlivých krajín, no stále ide o výrazne menšiu produkciu CO2 ako dosahujú autá so spaľovacím motorom.
Pokiaľ však elektromobil nabíja batériu elektrinou z obnoviteľných zdrojov, klesá emisné zaťaženie ešte viac. Elektrická energia vyrábaná na Slovensku pritom patrí medzi „najčistejšie“ v Európe.
Celkovo 39,02 % vyrobenej elektriny pochádza z jadrových elektrární, 2,42 % sa vyrába z biomasy, 2,13 % zo solárnych panelov, až 14,76 % elektriny sa vyrába z vodných elektrární a 2,18 % hydroakumulátormi. Z tepelných elektrární pochádza u nás len 3,43 % vyrobenej elektriny.
Ktorý pohon je „najčistejší“?
Neustále doťahovačky o tom, či je z dlhodobého hľadiska lacnejší elektromobil, spaľovák, vodíkové auto alebo hybrid, sú zdá sa konečne na konic. Nová štúdia Ministerstva energetiky v USA sa pozrela na celkové náklady spojené s vlastníctvom rôznych typov áut.
Z dlhodobého hľadiska totiž nie je najlacnejší ani spaľovák a dokonca ani elektromobil. Vedci, ktorí na štúdii pracovali, v nej zohľadnili niekoľko dôležitých faktorov. Víťazom nie je elektromobil, ani spaľovák.
Zachráni vodík našu krajinu?
Pri produkcii sa vytvára veľké množstvo CO2, kvôli čomu by bolo jeho využitie pre „eko“ dopravu v rozpore so znižovaním emisií a rozhodne by sa nedoťahoval na ekologickú stránku elektromobilov.
Zatiaľ čo elektrické autá majú ako zdroj energie samotnú batériu nabíjanú elektrinou z elektrární, vodík nie je priamym zdrojom energie, ale iba prostredníkom pre sprostredkovanie energie. Musí tak preto dohnať túto „nevýhodu“ spôsobom výroby, ktorý by mal byť pre masové využitie v konečnej doprave nielen cenovo dostupný, ale tiež ekologický s minimálnym, ideálne nulovým odpadom v podobe emisií.
V tomto smere si preto treba uvedomiť, že vodík by nemal ani podľa odborníkov v automobiloch predbehnúť elektrický pohon, ktorý je ďaleko účinnejší, ale môže sa stať alternatívou pre vodičov, ktorým by batériové vozidlo z rôznych dôvodov nevyhovovalo. Pokiaľ by sme však aj mali na Slovensku vodíkovú stanicu už dnes, pravdepodobne by sme do nádrže načerpali vodík vyrábaný pomocou fosílnych palív.
Týmto spôsobom je aktuálne vo svete vyrábaná drvivá väčšina všetkého vodíka, ktorý je vo veľkom využívaný najmä v priemysle. Na jeho uplatnenie v doprave sa nemyslelo celé dekády, počas ktorých trhu dominovali spaľovacie agregáty.
S nástupom a čoraz intenzívnejšou snahou zbaviť sa naftových a benzínových motorov sa však otvárajú dvere aj pre vodík. Pokiaľ teda chceme priniesť na cesty (či už do osobnej alebo nákladnej a hromadnej dopravy) vodík, ktorý by bol „ekologický“, musíme sa sústrediť primárne na jeden druh vodíka. Viac sme sa téme venovali v detailnom článku.
Článok bol prvýkrát publikovaný v máji 2021
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP