Vedel by si si predstaviť život s elektromobilom, kedy by si bol odkázaný nabíjať ho výhradne na verejných nabíjačkách? Ak je tvoja odpoveď nie a v duchu si navyše hovoríš, že takýmto spôsobom sa ani nemôže dať fungovať, dnešný rozhovor ťa presvedčí o opaku.

„Panelákoví ľudia“ to majú s vlastnením elektromobilov rozhodne ťažšie než ľudia žijúci v rodinnom dome. Paneláky, ku ktorým prislúchajú garážové miesta, sú na tom ešte celkom dobre, majiteľ elektromobilu si môže dať nabíjačku nainštalovať do garáže a funguje tak rovnako, akoby žil v rodinnom dome. Čo však tí, ktorí majú pred bytovkou iba parkovisko a nemajú tak možnosť domáceho nabíjania? Dá sa vôbec takýmto spôsobom fungovať?

Matej Paluš je majiteľom Tesly Model 3, ktorý okrem iného zdieľa svoje zážitky a príbehy so života s Teslou na svojom blogu „Život s Teslou“ nás presvedčil, že aj človek bez možnosti domáceho nabíjania môže vlastniť elektromobil, môže ho využívať úplne plnohodnotným spôsobom a na prevádzkových nákladoch ušetriť rovnako, ak nie aj viac, než majiteľ elektromobilu s rodinným domom.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Prečo sa Matej rozhodol kúpiť si elektromobil aj napriek tomu, že rátal s istými obmedzeniami pri nabíjaní
  • Ako veľmi a či ho vôbec obmedzuje fakt, že je odkázaný len na nabíjanie na verejných staniciach
  • Ako sa zmenil jeho pohľad na elektromobil po niekoľkých mesiacoch používania
  • Na čo by mali myslieť všetci budúci majitelia elektromobilov, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma
  • Aké sú jeho doterajšie náklady na nabíjanie po prejdení takmer 10 000 km
  • Koľko ho stojí energia na prejdenie 100 km
  • Ako vníma rastúci trend elektromobility a či sa obáva problémov spojených s pribúdaním elektromobilov na cestách
  • Prečo by už elektromobil nevymenil za spaľovák

Loading...

Loading…

Ľudia z panelákov to majú s vlastnením elektromobilu výrazne zložitejšie, než ľudia žijúci v domoch. Čo bol teda pre teba ten prvotný impulz zadovážiť si elektromobil, aj napriek tomu, že žiješ v paneláku a s nabíjaním to tak máš pochopiteľne zložitejšie?

Prvotný impulz u mňa nastal, keď Tesla predstavila svoj Model 3 v roku 2016. Odvtedy som začal elektromobilitu sledovať a počas nasledujúcich rokov som bol stále viac presvedčený, že si nikdy nekúpim auto na spaľovací pohon. Tesla bola veľmi dlho pre mňa vzdialeným snom, hlavne kvôli cene.

Matej Paluš

Ale elektromobilitu som niekoľko rokov vnímal a sledoval jej postupný rozvoj. Aj keď žijem v paneláku, tak ponuka obrovského množstva nabíjačiek v meste kde bývam, ma nakoniec presvedčila, že to bude dobrá voľba, aj keď „vlastnú zástrčku“ nemám.

Vybral si si Model 3. Zvažoval si pred kúpou aj iné elektromobily? Prečo si nakoniec siahol po Tesle a nie skôr po nejakom malom mestskom elektromobile?

Pred samotnou kúpou Tesly Model 3 som zvažoval aj ID.3 od Volkswagenu. Keďže som získal na Slovensku dotáciu na elektromobil, musel som sa vojsť do limitu 50 000 € za auto. Problémy spojené s uvedením ID.3 ma nakoniec od neho odradili a uvedomil som si, že do limitu pre dotáciu sa vojde aj Tesla Model 3 Standard Range plus – síce s menším dojazdom, ale na 95 % ciest mi to stačí.

Malobaterkáč som ani nezvažoval, mám totiž len jedno auto a to ma musí dopraviť ako po meste, tak aj v prípade keď idem do iných štátov. Navyše s Teslou si kupujete aj sieť Superchargerov, ktoré vás pri dlhých cestách podržia. A to je naozaj obrovská výhoda oproti iným značkám.

Určite si musel zhodnotiť isté „pre“ a „proti“, ktoré by ti priniesla výmena spaľovacieho auta za elektromobil. S akými výhodami a nevýhodami si pred kúpou rátal?

Pre mňa má elektromobil od začiatku hlavne výhody, ktoré sa mi po kúpe auta naozaj potvrdzujú. Jazdím za oveľa menšie náklady, nemusím chodiť na pravidelné servisné prehliadky, jazdu v elektromobile si neustále užívam a v neposlednom rade mám auto, ktorého cena klesá oveľa pomalšie, ako autu so spaľovacím motorom.

Dotáciu, ktorú som na auto dostal, bola už len takým finálnym impulzom, ktorý ma utvrdil v tom, že si elektromobil chcem kúpiť. Jediná nevýhoda, ktorú pociťujem s autom na baterky je, že človek musí jednoducho stále myslieť, kde bude na cestách nabíjať a plánovať tak cestu dopredu. Úprimne povedané, je to niekedy naozaj únavné, ale situácia na cestách sa neustále zlepšuje a preto sa zmenšuje aj úzkosť z toho, že človek nebude mať auto kde nabiť.

Odmenou za toto plánovanie je potom obrovská úspora v nákladoch na pohonné hmoty. Asi najväčšia nevýhoda, ktorú som zažil v súvislosti s dojazdom bolo, keď sme v zime šli približne 200 km na ubytovanie, kde sa nedalo nabíjať. Keďže auto nemôžem so 6 % batérie nechať cez noc v mrazoch, musel som ísť ešte na verejnú nabíjačku dobiť nejaké kWh.

Kamarát, ktorý tam prišiel na aute so spaľovacím pohonom samozrejme nič takéto nemusel riešiť a mohol kľudne večer oddychovať. Myslím si ale, že do budúcna sa to bude posúvať k lepšiemu a skoro všetky hotely/ubytovania budú s možnosťou nabíjať, takže to potom bude s elektromobilom ešte pohodlnejšie.

Matej Paluš

Zmenilo sa nejako tvoje zmýšľanie, respektíve, prehodnotil si za ten čas výhody a nevýhody spojené s vlastníctvom elektromobilu v tvojom prípade?

Myslím, že sa skôr utvrdzujem v tom, že elektromobilita je pre mňa budúcnosť. Samozrejme, keď budem niekedy v nasledujúcich rokoch hľadať bývanie, budem sa snažiť nájsť také, kde budem môcť aj kedykoľvek nabíjať. Nie je to ale niečo, bez čoho by sa nedalo žiť. Jednoducho musí človek len viac plánovať cesty, ako keď má vlastnú garáž zo zástrčkou.

Už v úvode si nám spomínal, že nemáš garáž a ani vlastnú nabíjačku, si teda odkázaný na nabíjanie na verejných staniciach. Ako teda vyzerá tvoj bežný pracovný deň alebo týždeň? Kde svoju Teslu nabíjaš a ako často musíš počas týždňa svoje auto nabíjať?

Zatiaľ som si so svojim autom veľa „bežných“ dní neužil, v práci fungujeme na homeoffice a preto auto zatiaľ nevyužívam na každodenné dochádzanie do práce. V každom prípade, snažím sa vždy nabíjať tam, kde trávim nejaký čas. Napríklad, keď ideme na nákup, tak si počas toho nabijem auto. Keď ideme niekam na kávu, do reštaurácie, tak tiež nabíjam auto, ak je možnosť. Verejnú nabíjačku mám aj pár minút od svojho bytu, takže veľakrát idem na ňu, počas nabíjania si idem zabehať a vrátim sa k autu s plnou baterkou.

Ďalšou vecou je, že som odkázaný na verejných poskytovateľov energie a preto nechodím tam, kde je to zbytočne drahé. Mnoho poskytovateľov malo a stále má AC nabíjanie za priaznivé ceny, niektoré supermarkety majú nabíjanie úplne zadarmo a zároveň využívam aj voľné kWh, ktoré mám na Tesla Superchargeroch.

S mojim celkom nízkym denným počtom kilometrov nemusím nabíjať neustále. Na jedno nabitie do 90% dokážem ísť cca 230 km (v zime) až 310 km (v lete), preto niekedy nabíjam síce viackrát za týždeň (ak sme šli na nejaké výlety), ale niektoré týždne nenabíjam vôbec, pretože som toľko nenajazdil.

Ako veľmi ťa teda obmedzuje takýto spôsob fungovania?

Toto fungovanie bez domácej nabíjačky má v zásade 3 obmedzenia, ktoré som za ten čas spozoroval. Prvé nastáva, pokiaľ potrebujem ísť cez víkend na nejaký výlet hneď ráno a je to ďalej ako 250 km (cesta tam a naspať). Keďže chcem ráno vyrážať s takmer plnou baterkou, musím deň predtým naplánovať nabíjanie tak, aby som na druhý deň vyrážal už bez nejakých zastávok na nabíjačke.

Preto som niekedy jednoducho v piatok podvečer šiel na nabíjačku a nabil som si tam auto tak, ako som potreboval. Zase som sa to ale snažil spojiť s nákupom či behom, aby som nemusel v aute sedieť a „plytvať“ čas. Nie je to nič hrozné, ale musím jednoducho na stav baterky pred výletom myslieť.

Matej Paluš

Druhé obmedzenie nastáva, keď už som na dlhej ceste a v zime idem napríklad niekam 200 km a potom sa budem 200 km vracať naspäť. Pri takejto ceste jednoducho niekde po ceste musím stáť a minimálne 30-40 minút tam nabíjať. Je to síce vec, ktorá by sa niekomu mohla zdať nepredstaviteľná, ale šiel som do toho s tým, že takto to niekedy bude vyzerať a preto ma to už ani nejak netrápi. Jednoducho si dám niekde dlhšiu pauzu a pokračujem v ceste.

Posledné obmedzenie je, keď sa vrátim z dlhej cesty domov a mám baterku pod 10%. Viem, že doma si to nenabijem a musím riešiť, ako to spraviť po príchode domov, ktorý môže byť často aj neskoro večer. Naozaj nie je dobré pre baterku auta nechávať ju cez noc pod 10 %, preto radšej aplikujem postup, že niekde po ceste dobijem o trochu viac, aby som doma po príchode nepotreboval ísť ešte na nabíjačku. Niekedy sa to ale nepodarí správne vypočítať a jednoducho večer to idem ešte na chvíľu nabiť. Stalo sa mi to za prvý polrok používania raz.

Čo by mal mať jednoznačne na pamäti niekto, kto si chce kúpiť elektromobil, no býva v paneláku?

Musí si zodpovedať úprimne jednu hlavnú otázku a to, či je ochotný myslieť na stav baterky svojho auta podstatne viac, ako keby mal vlastnú zástrčku. V momente, keď nemá kde nabíjať, musí svoje plány a trasy často stavať tak, aby zahrňovali nabíjačky.

Nemá totiž ten komfort, že auto môže kedykoľvek doma nabiť. Zároveň je odkázaný na cenové stratégie poskytovateľov energie. Niekedy možno ušetrí, ale niekedy zase nie. Na dlhých cestách sa tento rozdiel vymazáva. Je jedno, či má doma zástrčku, keď ide niekam na trasu dlhú 700 km, vtedy jednoducho musí nabíjať „na ceste“.

Výhodou elektromobilov a ich domáceho nabíjania je samotná cena za nabíjanie. Domáce nabíjanie je teda lacnejšie, ako nabíjanie na platených verejných staniciach. Máš zrátané, koľko ťa nabíjanie na verejných staniciach stojí?

Tým, že píšem blog o živote s mojim autom, vediem si celkom podrobné štatistiky, kde som za čo zaplatil. Síce je domáce nabíjanie o niečo lacnejšie ako verejné AC nabíjanie, nemyslím si ale, že je to až taký veľký rozdiel.

Navyše, stále sa mi veľakrát podarí nabiť aj zadarmo (nabíjačky Slovnaft, Billa, Lidl, Tesla Supercharger, ejoin alebo české PRE) a moje náklady tak idú potom veľmi dole. Viem, že za 9 400 km som zaplatil zatiaľ približne 90 €. Ak by som jazdil na benzín, bolo by to 700 až 900 €. Ako som už spomenul vyššie, odmenou za plánovanie a myslenie na to, kde budem nabíjať je to, že za to zaplatím výrazne menej.

Matej Paluš

Aké sú tvoje približné náklady na 100 km jazdy?

Ak počítam správne na základe nákladov v predošlej otázke, tak je to cca 1,04 € za 100 km. Ak by som ale napríklad nabíjal len na verejnej spoplatnenej AC nabíjačke pri ZSE (0,19 € za kWh), dal by som za 100 km približne 3,1 €. A to mi stále príde ako super cena!

Využívaš predplatenú kartu niektorého z prevádzkovateľov nabíjačiek, alebo si sa rozhodol nabíjať na akejkoľvek nabíjačke od akéhokoľvek poskytovateľa?

Poskytovatelia nabíjačiek sú samozrejme veľkou témou vo svete elektromobilov. Je ich mnoho, niektorí majú vysoké ceny, niektorí majú lepšie ceny. Je to častokrát o tom, že človek nabíja u toho, kto má tie ceny najvýhodnejšie. Preto vlastním kartu a čip od ZSE, ejoin, Greenway a z Česka je to PRE, ČEZ, E.on no a samozrejme môžem chodiť aj na Tesla Supercharger. Ich tarify sa priebežne menia, takže si vždy poviem, čo je pre mňa akceptovateľná cena a tam nabijem.

Niekedy aj vysoká cena môže byť výhodná ak viem, že nemusím nikam zachádzať zo svojej trasy a navyše tam mám možnosť niekam zájsť na toaletu, či kávu. Preto som už dvakrát nabíjal aj za 0,39 € na ZSE, táto cena mi ale za nabíjanie rýchlosťou približne 45 kWh príde už veľmi na hrane akceptovateľnosti.

Hovorí sa, že sieť nabíjacích staníc na Slovensku je zatiaľ na počet elektromobilov dostačujúca. Ako to vnímaš? Je podľa teba naozaj dostačujúca, alebo nabíjačky výrazne chýbajú na miestach, ako sú práve parkoviská pred panelákmi?

Na Slovensku zatiaľ nabíjačky pred panelákmi neexistujú. Vzhľadom na počty elektromobilov na Slovensku ani nie je potreba, ale časom by sa s tým malo niečo robiť. V súčasnej dobe by úplne stačilo, ak by parkoviská pri OC, v centrách miest, pri supermarketoch, či na všetkých benzínových staniciach mali viac možností pre nabíjanie, čo pomôže k zvýšenému povedomiu o elektromobiloch a tým pádom sa zvýši aj predaj elektromobilov.

A potom môžeme začať riešiť systémovo nabíjačky pri veľkých sídliskách. Ak bude ale dovtedy pri každom supermarkete či obchodnom centre aspoň 6-10 stojanov na AC nabíjanie, problém s verejným nabíjaním ani pri zvýšenom počte elektromobilov nebude. Ak sa pozrieme na dlhšie trasy, mimo miest, tam určite dáva zmysel viac rýchlonabíjačiek. Súčasná infraštruktúra zväčša ponúka iba jednu rýchlonabíjačku na úseku niekoľkých kilometrov, takže ak tam prídem a je obsadená, mám seriózny problém.

Matej Paluš

Ak sa s týmto nebude niečo robiť, tak to bude v ďalších rokoch naozaj problematické a celkovo negatívne pre povedomie o elektromobiloch. Ešte stále sa totiž stavajú rýchlonabíjačky síce na dobrých miestach, ale s možnosťou nabíjať rýchlo len jedno auto, čo naozaj do budúcna nedáva zmysel. Nikto sa nechce spoliehať na to, že práve tá jedna nabíjačka bude voľná.

Elektromobily neustále pribúdajú, neobávaš sa toho, že postupom času, keď ich bude na cestách viac, už budeš mať s tvojim štýlom nabíjania problémy? Napríklad, že verejné nabíjačky v tvojom okolí budú permanentne obsadené?

V poslednej dobe sa buduje celkom dosť nabíjačiek, takže verím, že to s postupným rozvojom elektromobility bude stačiť. Mám pocit, že na Slovensku a v Česku je elektromobilita zatiaľ stále v plienkach, ľudia majú na to veľmi negatívny názor, čo potom dáva prevádzkovateľom ako ZSE, Greenway či ejoin viac času na vybudovanie dobrej infraštruktúry. Čas ukáže, či to bude stačiť, alebo dospejeme do bodu, že je nabíjačiek málo a elektromobilov bez možnosti nabíjať doma veľké množstvo.

Stalo sa ti už niekedy, že nabíjačka, na ktorú si chodíš elektromobil nabíjať, bola obsadená? Ako riešiš takéto situácie?

Stalo, našťastie to bolo vždy, keď som to nabíjanie až tak nepotreboval a mohol som ísť ďalej. Vypláca sa sledovať v aplikáciách poskytovateľov obsadenosť danej nabíjačky ešte predtým, ako tam idem. Ak je obsadená, tak tam jednoducho nejdem a zvolím inú.

V mojom meste ich je naozaj dostatok, takže problém nikdy nebol. Iné to je, keď idete do odľahlejších častí krajiny kde je po ceste široko ďaleko jedna nabíjačka a tá je pri vašom príjazde ešte aj obsadená. Myslím, že sa mi to už jeden, alebo  dvakrát stalo, našťastie ale človek, čo nabíjal, išiel o pár minút preč a mohol som tak začať nabíjať ja.

Nemusíme sa baviť o tom, že ak by si mal nabíjačku priamo na parkovisku pred svojim panelákom, alebo by si vlastnil garáž, kde sa dá auto nabíjať, bolo by pre teba používanie elektromobilu omnoho jednoduchšie. Ak by si si mal ale dnes kúpiť nové auto, bol by to znova elektromobil?

Určite by som šiel znova do elektromobilu. Milujem na svojej Tesle mnoho vecí, ktoré mi stoja za to zvýšené premýšľanie o tom, kde budem nabíjať. Celé je to o nastavení mysle pri používaní elektromobilu. Od začiatku som počítal s tým, že toto plánovanie nabíjania mi bude ovplyvňovať používanie auta a preto mi to vo väčšine prípadov nevadí. Áno, niekedy by bolo super mať vyšší dojazd, alebo nabíjanie doma – nie je to ale niečo, čo by som teraz ľutoval a vyslovene kvôli tomu predal elektromobil a kúpil si auto so spaľovacím motorom.

Nemyslíš si, že by pre teba bolo výhodnejšie vybrať si plug-in hybrid, prípadne čistý spaľovák aspoň do doby, pokiaľ by sa tvoje možnosti nabíjania nejako nezlepšili?

Plug-in hybrid by mi síce pridal viac komfortu v tom, že nemusím toľko premýšľať kde budem nabíjať, ale náklady by boli veľmi podobné ako pri aute so spaľovacím motorom. Zároveň som presvedčený, že elektromobilita je budúcnosť a baví ma pomyslenie, že my, čo máme elektromobil teraz, sme stále taký „betatesteri“ a vďaka nám sa celé zmýšľanie o elektromobilite dostáva viac medzi ľudí.

Aj ja mám stále v okolí ľudí, ktorí jednotlivé výhody auta na baterky doteraz vôbec netušili a mysleli si jedine, že dojazd je okolo 100 km a navyše každé nabíjanie trvá aspoň 2 hodiny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom