Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Európska únia v snahe znížiť produkciu CO2 priniesla na stôl viacero riešení, ktoré sa majú v doprave postarať o to, aby emisie produkované vozidlami v najbližších dekádach rýchlo klesali. A hoci sa najsľubnejšou možnosťou zdajú byť elektromobily, alternatívou k nim je mnohými stále zatracovaný vodík. Vodíkový pohon nie je vo svete ani v našich končinách vôbec natoľko rozšírený ako ten batériový v elektrických autách.

To by sa však mohlo v najbližších rokoch zmeniť. Vodík má totižto potenciál stať sa skvelou vedľajšou voľbou v ekologickej doprave popri elektromobiloch. Tie môžu ovládnuť trh v osobnej doprave a vodík si nájde využitie v hromadnej alebo ťažkej nákladnej doprave, kde by vytlačil z ciest doterajšie naftové ťahače a stroje. Istý podiel si však môže ukradnúť aj v segmente automobilov.

V tomto smere je však väčšina výrobcov za jedno – vodík kritizujú a pretláčajú elektromobily. Na trhu je len veľmi málo automobiliek s potrebným „know-how“ pre výrobu vodíkového auta. Veľkým lídrom v tomto odvetví sa javí Toyota, ktorá priniesla vylepšenú 2. generáciu svojho vodíkového modelu Mirai aj k nám na Slovensko. Zatiaľ ho u nás ale vodíkom nenatankujeme.

Slovensko čaká na zlepšenie

Našej krajine nielenže chýba infraštruktúra, ale aj dostatočne ekologický spôsob výroby a distribúcie vodíka, ktorým by využitie tohto pohonu v doprave dávalo zmysel a naplnilo ekologické predpoklady.

Prvou lastovičkou v tomto smere majú byť 2 vodíkové stanice v Bratislave a Košiciach, ktoré by mali byť postavené už do konca tohto roka. Poslúžia ako „cvičná“ prevádzka vodíkových staníc, od ktorej sa následne bude rozvíjať vodíková doprava na Slovensku. Miesto v nej s veľkou pravdepodobnosťou zaujme v budúcnosti aj prvý slovenský vodíkový autobus, ktorý vyvinula firma zo Spiša v spolupráci s TUKE.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: All-in na jednu stratégiu, Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?

Aj keď už máme na trhu dopravné prostriedky, ktoré by ten vodík využiť mohli, stále nám chýba ten „ekologický“ vodík. Nie je totiž vodík ako vodík. Dnes poznáme viacero metód pre výrobu tohto prvku, no v drvivej väčšine je stále vyrábaný spôsobom, ktorý nemožno nazvať ekologickým.

Zachráni vodík našu krajinu?
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú