Planéte dochádza čas, atakujeme kritické hodnoty. Globálne emisie sú na pôvodných hodnotách spred pandémie
V marci a apríli 2020, keď sa celý svet bál novovzniknutej globálnej pandémie COVID-19, prichádzalo len málo pozitívnych správ. Jednými z nich však boli satelitné obrázky a fotografie oblastí, ktoré obvykle vidíme len zahalené smogom.
Lockdowny a vypnuté továrne vtedy spôsobili, že sa mestá ako Peking, Londýn, ale aj oblasti v Poľsku, kde prebieha čulá ťažba, výrazne vyčistili. Čistejší vzduch sme dýchali aj v mestách na Slovensku. Autá ludí, ktorí nechodili do práce, totiž nevypúšťali žiadny oxid uhličitý a iné škodlivé plyny vrátane pevných častíc, stála taktiež letecká doprava.
The Guardian spomína, že hoci stále rastúce globálne emisie vyvrcholili šokujúcimi hodnotami ešte v roku 2019, o rok na to, v „covidovej“ 2020-tke spadli o 5,4 %.
Báli sme sa, či sa svet znova roztočí
Odborníci sa vtedy báli o celosvetovú ekonomiku, akciové trhy spadli o desiatky percent a nebolo isté, či neskrachujú desiatky leteckých spoločností. Ukazuje sa však, že hoci je smrtnosť koronavírusu oproti doteraz bežným respiračným ochoreniam pomerne vysoká, spolu s dobre rozbehnutým očkovaním ani COVID-19 svet nemôže zastaviť.
Doprava a ťažký priemysel už bežia naplno. Dáta zo správy Global Carbon Project, ktorá bola prezentovaná svetovým lídrom na aktuálnom klimatickom samite Cop26 v Glasgowe ukazujú, že emisie európskej 27-čky, USA, Indie a Číny – a tým pádom aj tie globálne – už narástli na pôvodné predpandemické hodnoty. Inými slovami, svet vypušťa toľko škodlivín, ako keby sa počas krízy vôbec nič nestalo.
NEPREHLIADNI:
Musíme konať okamžite a zvrátiť katastrofu. Planéta sa oteplí o 2,7 °C
EÚ a USA sa snažia, kazí to Čína
Graf emisií tiež ukazuje, že Čína vypúšťa viac škodlivín ako USA a Európska únia spolu. Guardian píše, že najväčší svetový znečisťovateľ vypustil v porovnaní s rokom 2019 viac emisií aj v pandemickom roku, lockdown vo Wu-chane a iných provinciách tak prakticky nič neznamenal. V roku 2021 by mal objem škodlivín stúpnuť o ďalšie 4 %.
India je na tom ešte horšie, oproti pandémii reštart znamená o 12,6 % viac CO2 a USA či EÚ hlásia 7,6 % nárast. Dva najvyspelejšie regióny sa však v posledných dekádach aspoň správajú zodpovedne a celkové emisie znižujú, hoci ekológovia a vedci môžu diskutovať o tom, či dostatočne razantne.
Global CO2 emissions rebound to pre-COVID level, CO2 in Aug. 2021 is already 1% higher than Aug.2019 and is 6% higher than Aug. 2020. pic.twitter.com/ZnD66sMaFh
— Zhu Liu (@LiuzhuLiu) October 4, 2021
Nový rekord
Rok 2022 by tak podľa predpovedí mohol byť opäť rekordný a vedci upozorňujú, že uhlíkový rozpočet, teda objem celkových emisií, po ktorých vypustení už nebudeme mať šancu spomaliť globálne otepľovanie pod magických 1,5 °C, by sme pri súčasnom trende vyčerpali do 11 rokov.
Ale pre ilustráciu aj presné čísla: v roku 2021 by celkové emisie mali dosiahnuť 36,4 gigaton CO2.
Stále máme šancu
Jedna z autoriek štúdie, profesorka Le Quéréová, podľa BBC zostáva optimistická. Na základe záverov klimatológov totiž potrebujeme začať znižovať emisie o 1,4 miliardy ton ročne, čo je podľa nej naozaj veľa, ale s konkrétnymi krokmi stále reálne.
Určite totiž viež o cieľoch jednotlivých krajín dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Väčšina krajín, vrátane Slovenska, sa k nej zaviazala do roku 2050, niektoré ale aj skôr. No a na nulu neskočíme zo dňa na deň, je teda pravdepodobné, že vďaka novým technológiám, vrátane elektromobilov, sa trend už čoskoro otočí a globálne emisie začnú klesať.
Zaviazaní sú aj najväčší znečisťovatelia. Čína chce byť uhlíkovo neutrálna do roku 2060, USA do 2050, Nemecko do 2045 a India aspoň do roku 2070. Problémom však zostáva, že Čína je ako najväčší znečisťovateľ zodpovedná len za tretinu globálnych emisií a viac než polovica zostáva na pleciach menších štátov, ktoré sme ani nemenovali. „Čína na jednej strane robí extrémne dobrý progres, stavia solárne a veterné elektrárne a elektrické autá. Na druhej strane, zotavenie ekonomiky nás zvykne dosta’t spúť k starému spôsobu robenia vecí,“ tvrdí Glen Peters z Centra medzinárodného klimatického výskumu v Oslo pre Guardian.
„Vieme, čo treba robiť. Odísť od uhlia, elektrifikovať dopravu a zalesňovať,“ tvrdí Le Quéréová a dodáva: „Záväzky, ktoré sa objavili na Cop26 sú veľmi dôležité. Je dôležité, že krajiny sa dohodli čo budú robiť a potom, samozrejme, naplánovať okamžité zavádzanie týchto pravidiel.“
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z prehliadaného paliva urobia „novú ropu“. Arabi budujú svätý grál čistej energie za 270 miliárd dolárov
Natankujú ním autá aj traktory. Japoncom budú kravy vyrábať 70 000 litrov paliva ročne
Ľudstvo oslavuje veľký úspech. Odvrátili sme katastrofu, ktorá nás mohla vyhubiť
Sprcha budúcnosti je tu. Japonská kapsula ťa umyje, sleduje tvoj tep a vie, kedy si unavený
Američania ukázali prvý prenosný jadrový reaktor na svete. Vzniká na mieste, kde sa kedysi rodila atómová bomba
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Inštitút ľudských práv sa obrátil na Eurokomisiu. Vyzval ju, aby vláde Fica zmrazila eurofondy
Expertka skúmala stres celú svoju kariéru: Toto je podľa nej liek číslo 1, ktorý ti prevráti život naruby
Útek zo Slovenska za polovičné náklady. V tejto európskej krajine vieš bývať už za 400 eur
Huliakov rezort spustil nový podcast o slovenskom gastre. Jeho názov baví internet
Veľká víkendová odstávka známej banky: 32 hodín nepôjde internetbanking ani aplikácia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP