Plán európskych automobiliek s elektromobilmi nefunguje. Zosmiešňujú ich aj čínske značky
Situácia na európskom automobilovom trhu prechádza seizmickou zmenou a čínske elektromobily naberajú čoraz väčší vplyv. Do finále súťaže Európske auto roka sa po prvýkrát dostalo čínske auto – konkrétne elektromobil značky BYD, čo poukazuje na transformáciu celého automobilového priemyslu na starom kontinente. Na tému upozornil český portál Aktuálně.
Svoju úlohu zohrala aj pandémia
Po pandémii čelili európski výrobcovia automobilov narušeniu výroby a predaja, zatiaľ čo čínske spoločnosti, najmä tie v sektore elektrických vozidiel, získali na sile. Napriek 30 % poklesu výroby a predaja automobilov v EÚ počas pandémie sa Čína, najväčší svetový výrobca automobilov, rýchlo zotavila a prekročila úroveň výroby spred pandémie.
Čínske automobilky, ktoré sa tradične zameriavali na domáci trh, teraz agresívne expandujú do Európy. V roku 2022 sa Čína stala najväčším dovozcom automobilov do Európskej únie, čo je výrazný posun oproti deviatemu miestu v roku 2019. V prvej polovici roka 2023 navyše došlo k historickému momentu, keď sa čínska automobilka BYD dostala do prvej desiatky najväčších svetových výrobcov automobilov.
Úspech spoločnosti BYD sa pripisuje jej zameraniu na elektrické a hybridné vozidlá, ktoré sú v súlade s rastúcim dopytom po ekologickejšej doprave. Cenová dostupnosť a slušná kvalita týchto vozidiel prispievajú k rastúcemu prílevu čínskych automobilov do Európy, čo predstavuje výzvu pre miestnych výrobcov automobilov.
Tradičné európske automobilky majú veľký problém
Prudký nárast čínskych elektrických vozidiel v Európe mení dynamiku trhu. Americká spoločnosť Tesla a automobilka MG, ktorú vlastní čínska štátna spoločnosť SAIC Motor, dosahujú v Európe významné úspechy v predaji nových automobilov. To predstavuje výzvu pre tradičných európskych výrobcov automobilov, ako je Volkswagen, ktorý zápasí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou a potrebou prechodu na elektrické vozidlá.
Konkurenčná výhoda Číny spočíva v jej agresívnej cenovej stratégii, ktorá ponúka cenovo dostupné elektrické vozidlá v čase, keď európski spotrebitelia začínajú viac dbať na náklady. Okrem toho čínske automobilky plánujú výstavbu tovární v Európe, čím si zabezpečia miestnu prítomnosť a obídu potenciálne obchodné prekážky.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
EÚ sa táto zmena nezdá
Európska únia vyjadrila obavy z prílevu čínskych automobilov a skúma, či štátne dotácie neposkytujú čínskym výrobcom nespravodlivú výhodu. Výsledok tohto vyšetrovania by mohol mať ďalekosiahle dôsledky na obchodné vzťahy.
Keďže európski výrobcovia automobilov čelia výzvam vrátane hospodárskeho poklesu v mnohých krajinách a zvýšenej konkurencii zo strany amerických a čínskych značiek, priemysel sa nachádza na rázcestí. Prechod na elektromobily neprebieha podľa očakávaní, keďže spotrebitelia čakajú na cenovo dostupnejšie modely a znižovanie vládnych dotácií ovplyvňuje dopyt po elektrických vozidlách.
Cenová dostupnosť a zvyšujúca sa kvalita čínskych elektrických vozidiel ich stavia do pozície silných konkurentov v Európe. Zatiaľ čo európski výrobcovia automobilov pripravujú stratégiu, ako sa zorientovať v tejto novej realite, zdá sa, že invázia čínskych automobilov na kontinent sa ešte len začína. S vývojom automobilového prostredia bude v nasledujúcich rokoch prítomnosť čínskych značiek na európskom automobilovom trhu pravdepodobne ešte výraznejšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
V zóne smrti nemôžeme zachrániť nikoho. Horolezci odhaľujú drsnú stránku výstupu na Mount Everest
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Najväčšia automobilka sveta hlási problémy. Zisky prudko padajú
Bez ruského plynu: EÚ sprísňuje pravidlá skladovania až do roku 2027
Výpadok elektriny otriasol Európou. Pozri sa, čo na to hovoria slovenskí europoslanci
Slovenská prenosová sústava zarobila milióny. Plánujú veľké investície
Nemecký priemysel prekvapil svet: Rast, ktorý zmenil očakávania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
V zóne smrti nemôžeme zachrániť nikoho. Horolezci odhaľujú drsnú stránku výstupu na Mount Everest
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené