Plán európskych automobiliek s elektromobilmi nefunguje. Zosmiešňujú ich aj čínske značky
Situácia na európskom automobilovom trhu prechádza seizmickou zmenou a čínske elektromobily naberajú čoraz väčší vplyv. Do finále súťaže Európske auto roka sa po prvýkrát dostalo čínske auto – konkrétne elektromobil značky BYD, čo poukazuje na transformáciu celého automobilového priemyslu na starom kontinente. Na tému upozornil český portál Aktuálně.
Svoju úlohu zohrala aj pandémia
Po pandémii čelili európski výrobcovia automobilov narušeniu výroby a predaja, zatiaľ čo čínske spoločnosti, najmä tie v sektore elektrických vozidiel, získali na sile. Napriek 30 % poklesu výroby a predaja automobilov v EÚ počas pandémie sa Čína, najväčší svetový výrobca automobilov, rýchlo zotavila a prekročila úroveň výroby spred pandémie.
Čínske automobilky, ktoré sa tradične zameriavali na domáci trh, teraz agresívne expandujú do Európy. V roku 2022 sa Čína stala najväčším dovozcom automobilov do Európskej únie, čo je výrazný posun oproti deviatemu miestu v roku 2019. V prvej polovici roka 2023 navyše došlo k historickému momentu, keď sa čínska automobilka BYD dostala do prvej desiatky najväčších svetových výrobcov automobilov.
Úspech spoločnosti BYD sa pripisuje jej zameraniu na elektrické a hybridné vozidlá, ktoré sú v súlade s rastúcim dopytom po ekologickejšej doprave. Cenová dostupnosť a slušná kvalita týchto vozidiel prispievajú k rastúcemu prílevu čínskych automobilov do Európy, čo predstavuje výzvu pre miestnych výrobcov automobilov.
Tradičné európske automobilky majú veľký problém
Prudký nárast čínskych elektrických vozidiel v Európe mení dynamiku trhu. Americká spoločnosť Tesla a automobilka MG, ktorú vlastní čínska štátna spoločnosť SAIC Motor, dosahujú v Európe významné úspechy v predaji nových automobilov. To predstavuje výzvu pre tradičných európskych výrobcov automobilov, ako je Volkswagen, ktorý zápasí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou a potrebou prechodu na elektrické vozidlá.
Konkurenčná výhoda Číny spočíva v jej agresívnej cenovej stratégii, ktorá ponúka cenovo dostupné elektrické vozidlá v čase, keď európski spotrebitelia začínajú viac dbať na náklady. Okrem toho čínske automobilky plánujú výstavbu tovární v Európe, čím si zabezpečia miestnu prítomnosť a obídu potenciálne obchodné prekážky.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
EÚ sa táto zmena nezdá
Európska únia vyjadrila obavy z prílevu čínskych automobilov a skúma, či štátne dotácie neposkytujú čínskym výrobcom nespravodlivú výhodu. Výsledok tohto vyšetrovania by mohol mať ďalekosiahle dôsledky na obchodné vzťahy.
Keďže európski výrobcovia automobilov čelia výzvam vrátane hospodárskeho poklesu v mnohých krajinách a zvýšenej konkurencii zo strany amerických a čínskych značiek, priemysel sa nachádza na rázcestí. Prechod na elektromobily neprebieha podľa očakávaní, keďže spotrebitelia čakajú na cenovo dostupnejšie modely a znižovanie vládnych dotácií ovplyvňuje dopyt po elektrických vozidlách.
Cenová dostupnosť a zvyšujúca sa kvalita čínskych elektrických vozidiel ich stavia do pozície silných konkurentov v Európe. Zatiaľ čo európski výrobcovia automobilov pripravujú stratégiu, ako sa zorientovať v tejto novej realite, zdá sa, že invázia čínskych automobilov na kontinent sa ešte len začína. S vývojom automobilového prostredia bude v nasledujúcich rokoch prítomnosť čínskych značiek na európskom automobilovom trhu pravdepodobne ešte výraznejšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP