Situácia na európskom automobilovom trhu prechádza seizmickou zmenou a čínske elektromobily naberajú čoraz väčší vplyv. Do finále súťaže Európske auto roka sa po prvýkrát dostalo čínske auto – konkrétne elektromobil značky BYD, čo poukazuje na transformáciu celého automobilového priemyslu na starom kontinente. Na tému upozornil český portál Aktuálně.

Svoju úlohu zohrala aj pandémia

Po pandémii čelili európski výrobcovia automobilov narušeniu výroby a predaja, zatiaľ čo čínske spoločnosti, najmä tie v sektore elektrických vozidiel, získali na sile. Napriek 30 % poklesu výroby a predaja automobilov v EÚ počas pandémie sa Čína, najväčší svetový výrobca automobilov, rýchlo zotavila a prekročila úroveň výroby spred pandémie.

Čínske automobilky, ktoré sa tradične zameriavali na domáci trh, teraz agresívne expandujú do Európy. V roku 2022 sa Čína stala najväčším dovozcom automobilov do Európskej únie, čo je výrazný posun oproti deviatemu miestu v roku 2019. V prvej polovici roka 2023 navyše došlo k historickému momentu, keď sa čínska automobilka BYD dostala do prvej desiatky najväčších svetových výrobcov automobilov.

Úspech spoločnosti BYD sa pripisuje jej zameraniu na elektrické a hybridné vozidlá, ktoré sú v súlade s rastúcim dopytom po ekologickejšej doprave. Cenová dostupnosť a slušná kvalita týchto vozidiel prispievajú k rastúcemu prílevu čínskych automobilov do Európy, čo predstavuje výzvu pre miestnych výrobcov automobilov.

Tradičné európske automobilky majú veľký problém

Prudký nárast čínskych elektrických vozidiel v Európe mení dynamiku trhu. Americká spoločnosť Tesla a automobilka MG, ktorú vlastní čínska štátna spoločnosť SAIC Motor, dosahujú v Európe významné úspechy v predaji nových automobilov. To predstavuje výzvu pre tradičných európskych výrobcov automobilov, ako je Volkswagen, ktorý zápasí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou a potrebou prechodu na elektrické vozidlá.

Konkurenčná výhoda Číny spočíva v jej agresívnej cenovej stratégii, ktorá ponúka cenovo dostupné elektrické vozidlá v čase, keď európski spotrebitelia začínajú viac dbať na náklady. Okrem toho čínske automobilky plánujú výstavbu tovární v Európe, čím si zabezpečia miestnu prítomnosť a obídu potenciálne obchodné prekážky.

TASR/AP/BYD (Úprava redakcie)

Závislosť na čínskych batériách narastá

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.

Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

EÚ sa táto zmena nezdá

Európska únia vyjadrila obavy z prílevu čínskych automobilov a skúma, či štátne dotácie neposkytujú čínskym výrobcom nespravodlivú výhodu. Výsledok tohto vyšetrovania by mohol mať ďalekosiahle dôsledky na obchodné vzťahy.

VW/Bing image creator

Keďže európski výrobcovia automobilov čelia výzvam vrátane hospodárskeho poklesu v mnohých krajinách a zvýšenej konkurencii zo strany amerických a čínskych značiek, priemysel sa nachádza na rázcestí. Prechod na elektromobily neprebieha podľa očakávaní, keďže spotrebitelia čakajú na cenovo dostupnejšie modely a znižovanie vládnych dotácií ovplyvňuje dopyt po elektrických vozidlách.

Cenová dostupnosť a zvyšujúca sa kvalita čínskych elektrických vozidiel ich stavia do pozície silných konkurentov v Európe. Zatiaľ čo európski výrobcovia automobilov pripravujú stratégiu, ako sa zorientovať v tejto novej realite, zdá sa, že invázia čínskych automobilov na kontinent sa ešte len začína. S vývojom automobilového prostredia bude v nasledujúcich rokoch prítomnosť čínskych značiek na európskom automobilovom trhu pravdepodobne ešte výraznejšia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú