Obavy Slovákov z elektromobilov sú zbytočné. Štúdia ukázala, aký by mal byť ideálny dojazd
Mnohí majitelia klasických automobilov stále považujú dojazd väčšiny dnešných elektromobilov za príliš malý. Tvrdia, že pokiaľ na jedno nabitie neprejdú toľko, čo úsporný diesel na jednu nádrž, sú pre nich takéto autá stále „nepoužiteľné“.
Nová štúdia, na ktorú upozornil aj portál Electrickevozy.cz, teraz odhalila, aký by mal byť ideálny dojazd moderného elektromobilu.
Aktuálny dojazd nie je malý
Moderné elektromobily strednej triedy dnes disponujú zhruba 50-60 kWh batériou, s ktorou dokážu hravo prejsť na jedno nabitie 300 až 400 km. Skúsení elektromobilisti dobre vedia, že s takýmto dojazdom sa dá vozidlo hravo používať celý týždeň a problémom nemusia byť ani dlhé trasy, hoci niektorí motoristi si stále mylne myslia, že je to zúfalo málo.
Štúdia, na ktorej pracovali vedci z USA a Nemecka, však poskytuje triezvy pohľad na to, ako vyzerá drvivá väčšina jázd bežných motoristov a aký by teda mal byť dostatočný dojazd na jedno nabitie ich vozidiel.
Väčšine ľudí by stačil aj starší elektromobil
Súčasťou štúdie bol prieskum vykonaný na vzorke 2 000 motoristov a ako sa ukázalo, väčšina z nich skutočne podceňuje schopnosti elektromobilov, pritom tak robia úplne zbytočne.
Jedna tretina opýtaných si dokonca myslí, že priemerný elektromobil nepokryje ani ich bežné jazdy do práce, na nákupy a podobne. Až 90 % jázd motoristov pritom nepresahuje vzdialenosť 200 km. Drtivú väčšinu totiž tvorí dochádzanie z domu do práce a naopak, prípadne k najbližšiemu supermarketu, kde sa bavíme nanajvýš o desiatkach kilometrov denne.
Cez 200 km na jedno nabitie dnes prejdú dokonca aj tie najmenšie (a najlacnejšie) mestské elektromobily, ako napríklad Škoda Citigo-e, Peugeot e-208 či Nissan Leaf.
Ani cestovanie na dlhé trasy nie je nočná mora
Zostávajúcich 10 % bežných jázd, samozrejme, presahuje 200 km a teda sa môžeme baviť o cestovaní na dlhé trasy – víkendové výlety, cesty za vzdialenou rodinou a podobne.
Ani v tomto prípade však netreba mať úzkosť z reálneho používania elektromobilu. Dojazd ti na tieto trasy pravdepodobne tak isto vystačí, a ak nie, moderné elektromobily všetko kompenzujú naozaj rýchlym nabíjaním, ktoré absolvuješ počas krátkej zastávky na obed či občerstvenie.
Presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii, a to hneď pri niekoľkých cestách elektromobilom, či už po Slovensku alebo do zahraničia. Elektromobily strednej triedy hravo prejdú diaľničným tempom na jedno nabitie aj 350 km a tie najlepšie, ako napríklad Mercedes EQS či Mercedes EQE, zvládnu prejsť bez zastávky na nabíjanie aj okolo 500 km.
Ani obavy z toho, že nebudem mať kde nabíjať, nie sú na mieste. Nabíjacia infraštruktúra je v Európe už dostatočne rozvinutá a v západných krajinách nájdeš nabíjačku prakticky na každej jednej benzínke. Ich počet navyše neustále rastie pri väčšine elektromobilov si schopný za 10 minút na nabíjačke získať energiu až na 100-200 km ďalšej jazdy.
Elektromobily sa stále vyvíjajú
Elektrické autá sú prakticky len na začiatku svojej cesty a rok čo rok prichádzajú lepšie a efektívnejšie vozidlá. Podľa mnohých odborníkov je práve efektivita a rýchlosť nabíjania to, na čo by sa mali výrobcovia zameriavať. Následne by aj elektromobil s menšou batériou dával zmysel, dokonca aj pri diaľkovom cestovaní.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
-
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Chystá sa veľká zmena pre elektromobily. Po tomto budú ešte výhodnejšie
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Spaľováky nadobro končia. Obľúbená automobilka vyrobila definitívne posledný diesel
Rusko zvyšuje dovoz benzínu, vlastné zásoby sa mu míňajú
Ruská firma v starej továrni Stellantisu spúšťa výrobu áut Citroën
Obmedzenie prístupu k technológiám pokrok Číny nezastaví, tvrdí prezident
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené