Obavy Slovákov z elektromobilov sú zbytočné. Štúdia ukázala, aký by mal byť ideálny dojazd
Mnohí majitelia klasických automobilov stále považujú dojazd väčšiny dnešných elektromobilov za príliš malý. Tvrdia, že pokiaľ na jedno nabitie neprejdú toľko, čo úsporný diesel na jednu nádrž, sú pre nich takéto autá stále „nepoužiteľné“.
Nová štúdia, na ktorú upozornil aj portál Electrickevozy.cz, teraz odhalila, aký by mal byť ideálny dojazd moderného elektromobilu.
Aktuálny dojazd nie je malý
Moderné elektromobily strednej triedy dnes disponujú zhruba 50-60 kWh batériou, s ktorou dokážu hravo prejsť na jedno nabitie 300 až 400 km. Skúsení elektromobilisti dobre vedia, že s takýmto dojazdom sa dá vozidlo hravo používať celý týždeň a problémom nemusia byť ani dlhé trasy, hoci niektorí motoristi si stále mylne myslia, že je to zúfalo málo.
Štúdia, na ktorej pracovali vedci z USA a Nemecka, však poskytuje triezvy pohľad na to, ako vyzerá drvivá väčšina jázd bežných motoristov a aký by teda mal byť dostatočný dojazd na jedno nabitie ich vozidiel.
Väčšine ľudí by stačil aj starší elektromobil
Súčasťou štúdie bol prieskum vykonaný na vzorke 2 000 motoristov a ako sa ukázalo, väčšina z nich skutočne podceňuje schopnosti elektromobilov, pritom tak robia úplne zbytočne.
Jedna tretina opýtaných si dokonca myslí, že priemerný elektromobil nepokryje ani ich bežné jazdy do práce, na nákupy a podobne. Až 90 % jázd motoristov pritom nepresahuje vzdialenosť 200 km. Drtivú väčšinu totiž tvorí dochádzanie z domu do práce a naopak, prípadne k najbližšiemu supermarketu, kde sa bavíme nanajvýš o desiatkach kilometrov denne.
Cez 200 km na jedno nabitie dnes prejdú dokonca aj tie najmenšie (a najlacnejšie) mestské elektromobily, ako napríklad Škoda Citigo-e, Peugeot e-208 či Nissan Leaf.
Ani cestovanie na dlhé trasy nie je nočná mora
Zostávajúcich 10 % bežných jázd, samozrejme, presahuje 200 km a teda sa môžeme baviť o cestovaní na dlhé trasy – víkendové výlety, cesty za vzdialenou rodinou a podobne.
Ani v tomto prípade však netreba mať úzkosť z reálneho používania elektromobilu. Dojazd ti na tieto trasy pravdepodobne tak isto vystačí, a ak nie, moderné elektromobily všetko kompenzujú naozaj rýchlym nabíjaním, ktoré absolvuješ počas krátkej zastávky na obed či občerstvenie.
Presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii, a to hneď pri niekoľkých cestách elektromobilom, či už po Slovensku alebo do zahraničia. Elektromobily strednej triedy hravo prejdú diaľničným tempom na jedno nabitie aj 350 km a tie najlepšie, ako napríklad Mercedes EQS či Mercedes EQE, zvládnu prejsť bez zastávky na nabíjanie aj okolo 500 km.
Ani obavy z toho, že nebudem mať kde nabíjať, nie sú na mieste. Nabíjacia infraštruktúra je v Európe už dostatočne rozvinutá a v západných krajinách nájdeš nabíjačku prakticky na každej jednej benzínke. Ich počet navyše neustále rastie pri väčšine elektromobilov si schopný za 10 minút na nabíjačke získať energiu až na 100-200 km ďalšej jazdy.
Elektromobily sa stále vyvíjajú
Elektrické autá sú prakticky len na začiatku svojej cesty a rok čo rok prichádzajú lepšie a efektívnejšie vozidlá. Podľa mnohých odborníkov je práve efektivita a rýchlosť nabíjania to, na čo by sa mali výrobcovia zameriavať. Následne by aj elektromobil s menšou batériou dával zmysel, dokonca aj pri diaľkovom cestovaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Cintulov kamarát prehovoril pred súdom: V minulosti mal napadnúť riaditeľa učilišťa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP