Obavy Slovákov z elektromobilov sú zbytočné. Štúdia ukázala, aký by mal byť ideálny dojazd
Mnohí majitelia klasických automobilov stále považujú dojazd väčšiny dnešných elektromobilov za príliš malý. Tvrdia, že pokiaľ na jedno nabitie neprejdú toľko, čo úsporný diesel na jednu nádrž, sú pre nich takéto autá stále „nepoužiteľné“.
Nová štúdia, na ktorú upozornil aj portál Electrickevozy.cz, teraz odhalila, aký by mal byť ideálny dojazd moderného elektromobilu.
Aktuálny dojazd nie je malý
Moderné elektromobily strednej triedy dnes disponujú zhruba 50-60 kWh batériou, s ktorou dokážu hravo prejsť na jedno nabitie 300 až 400 km. Skúsení elektromobilisti dobre vedia, že s takýmto dojazdom sa dá vozidlo hravo používať celý týždeň a problémom nemusia byť ani dlhé trasy, hoci niektorí motoristi si stále mylne myslia, že je to zúfalo málo.

Štúdia, na ktorej pracovali vedci z USA a Nemecka, však poskytuje triezvy pohľad na to, ako vyzerá drvivá väčšina jázd bežných motoristov a aký by teda mal byť dostatočný dojazd na jedno nabitie ich vozidiel.
Väčšine ľudí by stačil aj starší elektromobil
Súčasťou štúdie bol prieskum vykonaný na vzorke 2 000 motoristov a ako sa ukázalo, väčšina z nich skutočne podceňuje schopnosti elektromobilov, pritom tak robia úplne zbytočne.
Jedna tretina opýtaných si dokonca myslí, že priemerný elektromobil nepokryje ani ich bežné jazdy do práce, na nákupy a podobne. Až 90 % jázd motoristov pritom nepresahuje vzdialenosť 200 km. Drtivú väčšinu totiž tvorí dochádzanie z domu do práce a naopak, prípadne k najbližšiemu supermarketu, kde sa bavíme nanajvýš o desiatkach kilometrov denne.

Cez 200 km na jedno nabitie dnes prejdú dokonca aj tie najmenšie (a najlacnejšie) mestské elektromobily, ako napríklad Škoda Citigo-e, Peugeot e-208 či Nissan Leaf.
Ani cestovanie na dlhé trasy nie je nočná mora
Zostávajúcich 10 % bežných jázd, samozrejme, presahuje 200 km a teda sa môžeme baviť o cestovaní na dlhé trasy – víkendové výlety, cesty za vzdialenou rodinou a podobne.
Ani v tomto prípade však netreba mať úzkosť z reálneho používania elektromobilu. Dojazd ti na tieto trasy pravdepodobne tak isto vystačí, a ak nie, moderné elektromobily všetko kompenzujú naozaj rýchlym nabíjaním, ktoré absolvuješ počas krátkej zastávky na obed či občerstvenie.
Presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii, a to hneď pri niekoľkých cestách elektromobilom, či už po Slovensku alebo do zahraničia. Elektromobily strednej triedy hravo prejdú diaľničným tempom na jedno nabitie aj 350 km a tie najlepšie, ako napríklad Mercedes EQS či Mercedes EQE, zvládnu prejsť bez zastávky na nabíjanie aj okolo 500 km.

Ani obavy z toho, že nebudem mať kde nabíjať, nie sú na mieste. Nabíjacia infraštruktúra je v Európe už dostatočne rozvinutá a v západných krajinách nájdeš nabíjačku prakticky na každej jednej benzínke. Ich počet navyše neustále rastie pri väčšine elektromobilov si schopný za 10 minút na nabíjačke získať energiu až na 100-200 km ďalšej jazdy.
Elektromobily sa stále vyvíjajú
Elektrické autá sú prakticky len na začiatku svojej cesty a rok čo rok prichádzajú lepšie a efektívnejšie vozidlá. Podľa mnohých odborníkov je práve efektivita a rýchlosť nabíjania to, na čo by sa mali výrobcovia zameriavať. Následne by aj elektromobil s menšou batériou dával zmysel, dokonca aj pri diaľkovom cestovaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Pacienti schudli vyše 20 kilogramov a zachovali si svaly. EMA odklepla silnejšiu zbraň proti obezite

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Pacienti schudli vyše 20 kilogramov a zachovali si svaly. EMA odklepla silnejšiu zbraň proti obezite

