Obavy Slovákov z elektromobilov sú zbytočné. Štúdia ukázala, aký by mal byť ideálny dojazd
Mnohí majitelia klasických automobilov stále považujú dojazd väčšiny dnešných elektromobilov za príliš malý. Tvrdia, že pokiaľ na jedno nabitie neprejdú toľko, čo úsporný diesel na jednu nádrž, sú pre nich takéto autá stále „nepoužiteľné“.
Nová štúdia, na ktorú upozornil aj portál Electrickevozy.cz, teraz odhalila, aký by mal byť ideálny dojazd moderného elektromobilu.
Aktuálny dojazd nie je malý
Moderné elektromobily strednej triedy dnes disponujú zhruba 50-60 kWh batériou, s ktorou dokážu hravo prejsť na jedno nabitie 300 až 400 km. Skúsení elektromobilisti dobre vedia, že s takýmto dojazdom sa dá vozidlo hravo používať celý týždeň a problémom nemusia byť ani dlhé trasy, hoci niektorí motoristi si stále mylne myslia, že je to zúfalo málo.
Štúdia, na ktorej pracovali vedci z USA a Nemecka, však poskytuje triezvy pohľad na to, ako vyzerá drvivá väčšina jázd bežných motoristov a aký by teda mal byť dostatočný dojazd na jedno nabitie ich vozidiel.
Väčšine ľudí by stačil aj starší elektromobil
Súčasťou štúdie bol prieskum vykonaný na vzorke 2 000 motoristov a ako sa ukázalo, väčšina z nich skutočne podceňuje schopnosti elektromobilov, pritom tak robia úplne zbytočne.
Jedna tretina opýtaných si dokonca myslí, že priemerný elektromobil nepokryje ani ich bežné jazdy do práce, na nákupy a podobne. Až 90 % jázd motoristov pritom nepresahuje vzdialenosť 200 km. Drtivú väčšinu totiž tvorí dochádzanie z domu do práce a naopak, prípadne k najbližšiemu supermarketu, kde sa bavíme nanajvýš o desiatkach kilometrov denne.
Cez 200 km na jedno nabitie dnes prejdú dokonca aj tie najmenšie (a najlacnejšie) mestské elektromobily, ako napríklad Škoda Citigo-e, Peugeot e-208 či Nissan Leaf.
Ani cestovanie na dlhé trasy nie je nočná mora
Zostávajúcich 10 % bežných jázd, samozrejme, presahuje 200 km a teda sa môžeme baviť o cestovaní na dlhé trasy – víkendové výlety, cesty za vzdialenou rodinou a podobne.
Ani v tomto prípade však netreba mať úzkosť z reálneho používania elektromobilu. Dojazd ti na tieto trasy pravdepodobne tak isto vystačí, a ak nie, moderné elektromobily všetko kompenzujú naozaj rýchlym nabíjaním, ktoré absolvuješ počas krátkej zastávky na obed či občerstvenie.
Presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii, a to hneď pri niekoľkých cestách elektromobilom, či už po Slovensku alebo do zahraničia. Elektromobily strednej triedy hravo prejdú diaľničným tempom na jedno nabitie aj 350 km a tie najlepšie, ako napríklad Mercedes EQS či Mercedes EQE, zvládnu prejsť bez zastávky na nabíjanie aj okolo 500 km.
Ani obavy z toho, že nebudem mať kde nabíjať, nie sú na mieste. Nabíjacia infraštruktúra je v Európe už dostatočne rozvinutá a v západných krajinách nájdeš nabíjačku prakticky na každej jednej benzínke. Ich počet navyše neustále rastie pri väčšine elektromobilov si schopný za 10 minút na nabíjačke získať energiu až na 100-200 km ďalšej jazdy.
Elektromobily sa stále vyvíjajú
Elektrické autá sú prakticky len na začiatku svojej cesty a rok čo rok prichádzajú lepšie a efektívnejšie vozidlá. Podľa mnohých odborníkov je práve efektivita a rýchlosť nabíjania to, na čo by sa mali výrobcovia zameriavať. Následne by aj elektromobil s menšou batériou dával zmysel, dokonca aj pri diaľkovom cestovaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti posledná vlna horúčav. September prinesie výraznú zmenu (PREDPOVEĎ)
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Attila Végh vráti peniaze SPP za neplnenie zmluvy: „Je to normálna vec,“ tvrdí zápasník
Nepriateľ, ktorý ma brzdí. Psychológ odhalil najväčšie mýty o strachu, ktorým Slováci veria
Uniklo najväčšie tajomstvo Moskvy. Na štátnej univerzite zanikol tajný inštitút, ktorý skúmal cestovanie časom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP