EÚ v súčasnosti diskutuje o novej regulácii, ktorej zavedenie by mohlo ovplyvniť milióny vodičov. Prvý návrh zákona stanovuje významné obmedzenia, najmä pre začínajúcich vodičov a starších občanov. Na tému upozornil nemecký portál Bild.

Kontroverzný návrh

Presnejšie plánuje francúzska zástupkyňa v Európskom parlamente Karima Delli zaviesť nový vodičský preukaz určený pre vodičov vozidiel s hmotnosťou nad 1,8 tony. Noví vodiči by tak mohli požiadať o vodičské oprávnenie šoférovať SUV vozidlá presahujúce túto hmotnosť až po dovŕšení 21 rokov a aj to len v prípade, že už majú 2 roky prax vo vedení automobilov.

Dávid Igaz / FonTech

Dôvodom tejto zmeny sú bezpečnostné a environmentálne obavy, ktoré tieto vozidlá a neskúsení vodiči predstavujú. Podľa Delli s ohľadom na cestnú bezpečnosť majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú účastníkmi dopravných nehôd v porovnaní s ľahkými osobnými automobilmi a súčasne by takéto nehody mohli mať omnoho vážnejšie následky. Okrem uvedeného, vozidlá zaberajú viac miesta a sú menej efektívne, informuje portál Politico.

Francúzska zástupkyňa tiež tvrdí, že preukaz skupiny B, ktorý je v súčasnosti potrebný na riadenie osobných vozidiel, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg (výnimku majú vozidlá s alternatívnymi typmi pohonu, viac o tejto problematike nájdeš v samostatnom článku) „nie je úplne vhodný pre najťažšie osobné vozidlá“.

Namiesto toho chce, aby do platnosti vstúpil nový vodičský preukaz B+, ktorý by sa vzťahoval na osobné a dodávkové automobily s hmotnosťou nad 1,8 tony. Vodiči ho budú pritom môcť získať po dvojročnej skúšobnej dobe a dovŕšení 21 rokov. To by tiež prakticky prinútilo vodičov populárnych SUV ako Audi Q7, či BMW X5 alebo Volvo XC90 obnoviť, respektíve aktualizovať si vodičský preukaz. Výnimku by potenciálne mohli dostať vodiči z povolania. Pochopiteľne sa tento návrh preto stretol aj s množstvom kritiky.

To ani zďaleka nie je všetko

Návrh mimo iného obsahuje aj ďalšie zmeny, ako celoeurópsku štandardizáciu pokút, či lekárske testy pre starších vodičov – návrh stanovuje, že vodičský preukaz bude platný len sedem rokov od 60 rokov, od 70 rokov len päť rokov a od 80 rokov len dva roky. Vodičský preukaz by sa potom musel po rozsiahlych lekárskych a psychologických vyšetreniach obnoviť na vlastné náklady, pričom o opätovnom vydaní vodičského preukazu rozhodne EÚ.

Súčasťou návrhu je aj zníženie maximálnej povolenej rýchlosti, vrátane rýchlostných ciest a diaľnic pre začínajúcich vodičov na 90 km/h, či zákaz šoférovania začínajúcim vodičom od polnoci do šiestej hodiny rána. O návrhu sa zatiaľ v parlamente stále diskutuje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP