OFICIÁLNE: S bežným vodičákom B si zašoféruješ aj auto ťažšie ako 3,5 tony, pod jednou podmienkou
Nástup elektrických áut si vyžaduje zmenu nie len v zmýšľaní a spôsobe jazdenia motoristov, ale v určitých prípadoch musí dôjsť aj k zmene zákonov. Práve to sa u nás aktuálne deje. Ako informuje TASR, vláda pristúpila k novele cestného zákona a okrem iného zahŕňa aj zmenu maximálnej hmotnosti vedeného vozidla s vodičákom skupiny B.
Elektromobily sú ťažie, tento fakt nie je žiadnym tajomstvom. Zatiaľ čo hmotnosť áut so spaľovacími motormi sa pohybuje v rozmedzí od 1 000 kg až po 1,7 tony, pri väčšine elektromobilov na 1,7-tonách iba začíname.
Samozrejme aj medzi autami so spaľovacím motorom sa nájdu kúsky, ktoré svojou pohotovostnou hmotnosťou prevyšujú 2 tony, napríklad Mercedes triedy S. Jeho elektrická alternatíva, model EQS, však svojou hmotnosťou prekračuje 2 500 kg. Na prepravu osôb a nejakej batožiny tu stále zostáva dostatočná rezerva, aby si hmotnosťou neprekročil 3,5 tony, no pri určitej skupine áut sa to môže stať veľmi jednoducho.
Takou skupinou sú elektrické dodávky a na tento problém sme nedávno narazili aj my pri teste Peugeotu e-Expert. Auto by podľa nášho názoru unieslo aj viac než 1,2 tony, ktoré sme mohli podľa „techničáku“ do dodávky naložiť, no podľa zákona by sme už prekročili maximálnu hmotnosť na šoférovanie s vodičákom skupiny B.
Na podobný problém sme narazili aj pri vlečení karavanu elektrickým VW ID.4 GTX, nakoľko hmotnosť 3,5 tony by podľa starého zákona nemohla prekročiť celá súprava, teda karavan spolu s vozidlom.
Vláda prichádza s riešením a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu zvýšila z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novela rieši prakticky všetky komplikácie
Novelou zákona vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s VW Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.
Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tajný svet Slovákov, ktorí prenajímajú svoj internet: Každý mesiac si pasívne privyrobia, je to však legálne?
Povedz STOP horúčavám. Špičkovú klímu môžeš mať už za pár stoviek, tu sú TOP 3 modely na Slovensku
EÚ chystá zákaz ruského plynu skôr, ako plánovala. Slovensko má problém, žiada jednu vec
Veľký operátor bije na poplach: Ak dostaneš takúto správu, rovno ju vymaž. Môžeš prísť o peniaze
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE Auto zrazilo matku s dieťaťom, obe zraneniam podľahli
Vitamín proti únave v určitých prípadoch poškodzuje nervy. Obsahujú ho bežné tyčinky a energy drinky
Renomovaný psychológ upozorňuje na nenápadný indikátor, ktorý vedie k rozvodu. Nie sú to hádky ani peniaze
Koniec tropickým teplotám: Zmena počasia príde už cez víkend. Očakávaj silné búrky a ochladenie (PREDPOVEĎ)
Smrteľná pasca na letných cestách: Toto robí 90% vodičov a riskujú svoje životy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP