Nový druh „okamžite dobíjateľných“ batérií by mohol dať definitívnu stopku fosílnym palivám
Hoci sa elektromobily vo svete tešia čoraz väčšej obľube, stále disponujú jednou zásadnou nevýhodou. Touto nevýhodou je ich nízka výdrž na jedno nabitie. V porovnaní s klasickými automobilmi, ktoré sú poháňané fosílnymi palivami totiž prejdú na plnú „nádrž“ niekoľkonásobne nižšiu vzdialenosť.
V priebehu posledných rokov sme sa dočkali hneď viacerých druhov nových batérií, ktoré mali tento problém vyriešiť. Žiadna z nich sa však do dnešného dňa naplno neujala a elektromobily sú z tohto dôvodu pre mnohých nezaujímavé. Ešte o čosi horšie je na tom ale fakt, že ak by pre teba náhodou výdrž takýchto dopravných prostriedkov nepredstavovala nejaký závažný problém, dĺžka ich dobíjania by už problémom byť mohla. V domácich podmienkach nabiješ napríklad takú Teslu Model S na plnú kapacitu až za približne 10 hodín.
Šikovní vedci však, nezaháľajú a na riešení tejto problematiky usilovne pracujú. Najnovšie vyrukovali s novým typom batérie profesori John Cushman a Eric Nauman z Purdue University, ktorá leží na západe amerického mesta Indiana. Týmto dvom uznávaným vedcom napomáhal aj doktorand Mike Mueterthies, ktorému taktiež patrí nemalá poklona a na vývoji nového druhu batérie sa pričinil rovnakým dielom. Poďme už ale k ich samotnému objavu. Táto batéria je typu flow, čo v skratke znamená, že jej opätovné dobíjanie prebieha za pomoci dvoch chemických látok, najčastejšie oddelených membránou.
zdroj fotografie: John Cushman/Purdue
Miesto elektrickej energie tak do tejto batérie stačí „napustiť“ chemické látky a pri jej dobíjaní tak nie je potrebné stráviť dlhé hodiny na kábli. Spomínané chemické látky pritom môžu pochádzať zo starých ešte nespotrebovaný batérií, čím by sme sa dokázali efektívne zbaviť tohto nežiadúceho elektroodpadu. Aby toho nebolo málo, tieto chemické látky by mohli byť pokojne skladované na obdobných čerpacích staniciach, aké skladujú tradičné fosílne palivá. Dobíjanie elektromobilov by tak s týmto typom batérie zabralo rovnaké množstvo času ako tradičné tankovanie a v princípe by išlo o podobný proces.
Nenechaj si ujsť
Americká armáda sa pokúša v najnovšom výskume „hacknúť“ ľudský mozog a zdokonaliť jeho schopnosti
Traja páni, ktorý za týmto zaujímavým akumulátorom stoja, mu dali názov IFBattery. Ďalej uvádzajú, že sa od tradičnej batérie typu flow tá ich líši práve tým, že postráda vyššie spomenutú membránu. Podľa ich zistení totiž takéto membrány limitujú počet nabíjacích cyklov a okrem iného zvyšujú riziko vzniku požiaru. IFBattery by mala byť rovnako bezpečná ako batérie používané dnes a zároveň dostatočne stabilná na to, aby došlo k jej masovej produkcii. K tej však dôjde len v tom prípade, že sa nájde investor, ktorý by túto produkciu zasponzoroval.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Čína dostáva ranu pod pás. Nemci vyvinuli laser, ktorý zníži závislosť EÚ na vzácnej surovine
Bizár v ruských školách. Deti učia, ako pilotovať vojnové drony
VIDEO: České hyperauto porazilo Ferrari. Na legendárnej trati Top Gear vytvorilo nový rekord
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Zlá správa pre fanúšikov legendárneho modelu. BMW stoplo dôležitý projekt, nemá na to kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Slováci prestali kupovať drahé mobily. Tento smartfón za pár šupov kupujú viac než nový iPhone
- Čína dostáva ranu pod pás. Nemci vyvinuli laser, ktorý zníži závislosť EÚ na vzácnej surovine
- Hlavný konkurent Netflixu je v problémoch. Opatrenia pocítia aj Slováci
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Vedcom z novej simulácie padla sánka. Toto sa dialo vo vesmíre len pár nanosekúnd po Veľkom tresku
- Fosílne palivá skončili. Veľmoc objavila kľúčový prvok pre čistú energiu, majú ho milióny ton
- USA sa vraj zahráva s ohňom. Ázijská veľmoc nasadila desiatky bojových plavidiel, chce získať územie
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- USA sa vraj zahráva s ohňom. Ázijská veľmoc nasadila desiatky bojových plavidiel, chce získať územie
- Fosílne palivá skončili. Veľmoc objavila kľúčový prvok pre čistú energiu, majú ho milióny ton
SPP má plán na zimu. Plyn nebude chýbať ani počas krízy
Jadrová energia pre AI. Meta uzatvára zásadnú dohodu na 20 rokov
Európske automobilky bojujú o prežitie. Čína a clá ich dusia
Airbus je v hre o gigantickú zákazku. Čína uvažuje o nákupe až 500 lietadiel
Pokles o tisíce áut a hromadné prepúšťanie. Volvo má za sebou náročný mesiac
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené