Mnohí považujú nástup elekromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.
„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia CEO Volkswagenu, Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg. V zásade s jeho názorom súhlasíme, autonómne vozidlá bez vodiča budú úplne iné, ako tie súčasné.
Samozrejme aj elektrifikácia značne mení celý automobilový segment, no v tomto prípade sa skôr musia adaptovať samotní výrobcovia áut, pre spotrebiteľa sa v zásade nič tak drasticky nemení. Zákazník stále dostáva auto, ktoré musí riadiť štandardne ako spaľovák. Jedinou zmenou pre neho je azda len to, že elektromobil treba nabíjať a nabíjanie trvá dlhšie, než „natankovanie plnej“.
Vozidlo bez vodiča ako centrum zábavy
Prečo teda autonómne vozidlá ešte viac zmenia celý segment osobnej dopravy? Je to veľmi jednoduché, predstav si, že ráno iba sadneš do auta, zadáš cieľ a o nič sa nemusíš starať, auto ťa samé odvezie desiatky či stovky kilometrov do cieľa a ak by si sa starať predsa len chcel, počas jazdy si môžeš vybaviť pracovné záležitosti.
Určite si už niekedy cestoval vlakom, autobusom, alebo napríklad iba ako spolujazdec v osobnom aute. Nemusíme ti preto zrejme vysvetľovať, koľko a čo všetko sa dá počas jazdy robiť, ak teda nemusíš šoférovať. Nehovoriac o tom, že šoférovanie je psychicky, ale aj fyzicky náročné a vodič zväčša býva pod dlhšej trase unavený.
S nástupom autonómnych áut sa teda zmení celý ich interiér, stanú sa z nich „kancelárie na kolesách“ či centrá zábavy. Túto ideológiu vo veľkom zdieľa aj vizionár Elon Musk, ktorý už teraz svoje Tesly vybavuje rôznymi hrami a „zábavnými prvkami“.
Tesla má aktuálne najpokročilejšieho autopilota, respektíve asistenta jazdy a Musk už svoje vozidlá takpovediac pripravuje na autonómnu budúcnosť. Dôkazom je aj nový Model S, ktorého herný výpočtový výkon sarovná konzolám novej generácie. Práve zábava počas cestovania bude s nástupom autonómnych vozidiel podľa Elona Muska kritická a nesmierne dôležitá.
Do vývoja lejú miliardy
Ak by automobilky nepovažovali autonómne technológie za dôležité, zrejme by do ich vývoja neliali gigantické množstvo peňazí. Taký Volkswagen ročne investuje do softvérového vývoja až 2,5 miliárd eur.
NEPREHLIADNI
Keď je Tesla Apple elektromobility, Volkswagen bude Samsungom (komentár)
Napokon, autonómne autá sa podľa Diessa stanú najsofistikovanejšími zariadeniami pripojenými na internet. Softvér autonómneho riadenia bude obsahovať 10-krát viac riadkov kódu než operačné systémy smartfónov.
Preteky už započali
Autonómne vozidlá prídu, o tom niet pochýb, otázne je ale kedy a v akej miere. Aj v tomto smere medzi sebou svetoví automobiloví lídri započali veľký závod, kto ako prvý prinesie plnohodnotné autonómne riadenie do komerčných osobných áut.
Zatiaľ to vyzerá tak, že jednoznačným lídrom je Tesla, ktorá so svojou beta verziu Full Self-Driving dokazuje naozaj pozoruhodné veci. Bez zásahu vodiča Model 3 prešiel viac ako 600 km.
To, že ostatné veľké automobilky neprezentujú svoje technológie autonómneho riadenia tak, ako to robí Tesla, teda že ich „testuje“ na zákazníkoch formou beta verzií, neznamená, že vo vývoji nemôžu byť rovnako ďaleko alebo dokonca ešte ďalej.
V zásade Tesly už dokážu bez zásahu vodiča prejsť stovky kilometrov, no vodič musí neustále vykonávať dohľad na vozidlom a musí byť neustále pripravený prevziať riadenie, ak si to situácia vyžaduje. Na druhej strane nemecké prémiové automobilky disponujú zatiaľ iba 2. úrovňou autonómneho riadenia, kedy vozidlo na krátky čas prevezme riadenie.
Spravidla to býva po dobu 10 sekúnd, kedy môže vodič dokonca zložiť ruky z volantu. Následne ho však auto upozorní, aby prevzal riadenie. Druhú úroveň autonómneho riadenia dosahuje vozidlo kombináciou rôznych ďalších asistentov, ako napríklad prediktívny tempomat a systém udržiavania v jazdnom pruhu.
Je známe, že nemecké automobilky nezvyknú prezentovať polovičaté riešenia a ich autonómne technológie zrejme ukážu až vtedy, keď budú pripravené na nasadenie do reálnej prevádzky.
Koniec koncov, aj odborníci sa zhodujú, že Elon Musk je pri svojich tvrdeniach ohľadom autopilota Tesly až príliš optimistický. Musk tvrdí, že do konca tohto roka chce do svojich vozidiel priniesť piatu úroveň autonómnej jazdy. Inžinieri z automobilky Tesla tvrdia niečo iné, a teda, že Musk svojho Autopilota, respektíve funkciu Full Self-Driving poriadne nadhodnocuje.
V závode o to, kto ako prvý prinesie piatu úroveň autonómneho riadenia do osobného vozidla tak môže Tesla veľmi jednoducho prehrať, Volkswagen totiž v tomto smere spolupracuje aj s čínskymi technologickými spoločnosťami a práve na čínskom trhu by chcel uviesť svoje prvé plne autonómne vozidlo.
Legislatívne ešte pripravení nie sme
Jedna vec sú technológie, ktoré musia byť stopercentne pripravené na nasadenie do reálnej prevádzky, no netreba zabúdať ani na legislatívnu stránku. Ak bude vozidlo plne autonómne, nehodám by sa malo vyvarovať, no aj v takomto prípade môže nastať situácia, kedy systém zlyhá.
Kto teda prevezme zodpovednosť v prípade nehody? Bude to výrobca automobilu, výrobca softvéru autonómneho riadenia, alebo majiteľ vozidla? Tejto téme sa venovala advokátska kancelária Duniš & Partners.
Šéf automobilky Volvo kedysi povedal, že ani auto riadené technológiami nebude perfektné a jedného dňa určite nastane nehoda. Vedúce osobnosti veľkých automobiliek si uvedomujú, že pred nasadením autonómnych vozidiel bude potrebné upraviť samotnú legislatívu a niektoré krajiny sa na to už dokonca pripravujú.
Prvým štátom, ktorý do svojich zákonov zakomponoval odsek o autonómnych vozidlách, je Kalifornia. Zákon upravuje veci ako napríklad to, kto môže vozidlo s autopilotom šoférovať, ako ho musí šoférovať a akou sumou musí byť takéto „testovanie“ na verejných komunikáciách poistené.
Európska únia a ani jej členské štáty zatiaľ sa zatiaľ podrobnejšie úprave legislatívy nevenovali, no rozhodne to bude otázkou najbližších rokov. Únia s nástupom autonómnych vozidiel očakáva zvýšenie bezpečnosti, lepšiu dostupnosť, hospodársky rast, vznik nových pracovných miest a tiež vyššiu ochranu životného prostredia.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani ich najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí neustále dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 700 km, na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
Skrývajú sa pred nami na tomto mieste? Vedci prišli so šokujúcou teóriou o mimozemšťanoch
Konečne je to tu. Slovenský film MIKI si už môžeš pozrieš online na obľúbenej službe
Slováci stojaci za herným hitom hlásia novinku. Inšpirovali ju milované hry
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené