Tesla nenaplní Muskove prehnané očakávania. Úradom sa jeho prílišný optimizmus vo vývoji Autopilota nepáči
Tesly aktuálne disponujú jedným z najpokročilejších jazdných asistentov na svete, no o autonómnom riadení zatiaľ nemôže byť ani reč. Aj keď Elon Musk tvrdí, že do konca tohto roka chce piatu úroveň autonómnej jazdy do svojich vozidiel priniesť, inžinieri z automobilky Tesla tvrdia niečo iné. Ako upozornil portál The Verge, Musk svojho Autopilota, respektíve funkciu Full Self-Driving, poriadne nadhodnocuje.
Len prednedávnom sa stala automobilka Tesla znova terčom veľkých diskusií, kedy pri dopravnej nehode Tesly zahynuli dvaja starší Američania. O nehode sme ťa informovali aj v tomto článku, no celá situácia by zrejme nebola až tak medializovaná, keby záchranné zložky nezistili, že v čase nárazu podľa nich na mieste vodiča nikto nesedel.
NEPREHLIADNI
Autonómne taxíky bez vodiča mieria na cesty v Pekingu, jazda nimi je extrémne lacná
Automaticky tak vinu pripísali autopilotovi, respektíve jeho nerozvážnemu používaniu. Tesla a dokonca aj samotný Elon Musk neustále zdôrazňuje, že ich Autopilot a ani pokročilejšia funkcia Full Self-Driving nie sú systémy na autonómne riadenie a neustále sa tak nad nimi vyžaduje dohľad ľudského vodiča.
Jeho sny sú nereálne
Na verejnosť sa však dostala komunikácia medzi hlavným inžinierom autopilota Tesly a Kalifornského úradu motorových vozidiel. Tesla je so svojimi asistentami aktuálne na druhej úrovni autonómnej jazdy a plne autonómna jazda je možná až na úrovni piatej.
Všetky predchádzajúce úrovne tak potrebujú vodiča vo forme „dozoru“ nad vozidlom. Elon Musk je tak podľa mnohých odborníkov prehnane optimistický. Piatu úroveň by chcel dosiahnuť ešte do konca tohto roka, no na základe komunikácie medzi úradom a inžinierom Tesly je jasné, že tento rok to ešte určite nebude.
Navyše aj funkcia Full Self-Driving, ktorá teda dosahuje spomínanú druhú úroveň autonómnosti, bola spustená len v októbri minulého roka a stále je v beta verzii. Okrem prehnaného optimizmu zo strany Elona Muska úradom vadí ešte jedna vec, a tou sú samotné pomenovania asistentov.
Používatelia si totiž môžu mylne myslieť, že Autopilot v ich Tesle dokáže na základe jeho názvu skutočne riadiť auto sám, pritom táto technológia ponúka iba základné funkcie ako navádzanie na stred pruhu na diaľnici, či upravovanie rýchlosti na základe auta pred Teslou.
Až funkcia Full Self-Driving ponúka pokročilejšie možnosti, kedy sa dokáže auto relatívne spoľahlivo samé riadiť aj v meste, avšak rozhodne nie tak, ako by si si to možno z názvu tejto funkcie predstavil.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani ich najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná tak, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí neustále dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Známa sieť čerpacích staníc zatvára stovky prevádzok. Nahradia ich nabíjačky pre elektromobily
Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
Toto je elektromobil, ktorý nahradí legendárny Golf GTI. Volkswagen mu dal 320 koní a gigantickú batériu
Prudké zľacňovanie strieda nečakané zdraženie. Tesla zvyšuje cenu najobľúbenejšieho elektromobilu
Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Najväčšia autopožičovňa na svete Hertz mení šéfa aj stratégiu, elektromobily už nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené