Nemci sa snažia naštartovať ekonomiku. Dotácie na e-autá budú obrovské, peniaze ale dostaneš aj na spaľováky
Po každej kríze vždy prichádza ekonomická recesia a inak tomu nebude ani po skončení súčasnej koronakrízy. Vlády postupne prichádzajú s plánmi na obnovu ekonomiky a Nemecko si dalo pomerne odvážne ciele. Tamojšia vláda pod vedením Angely Merkelovej schválila miliardové dotácie, z ktorých časť nevyhnutne poputuje aj na podporu jedného z pilierov domácej ekonomiky – automobilového priemyslu, píše portál Electrive.
Nemecká kancelárka v stredu predstavila 130-miliardový balík pomoci nemeckým firmám a zamestnancom s jasným cieľom. Nemecko, ako jedna z kľúčových ekonomík EÚ, by sa mala z koronakrízy spamätať medzi prvými. Podľa agenúry Reuters sa Nemci okrem podpory vzdelávania či kultúrnych podujatí a mimovládnych organizácií zamerali aj na obnoviteľné zdroje energie a znižovanie emisií v automobilovom priemysle.
Bezútešný stav v nemeckých skladoch, ktoré sú preplnené nepredanými vozidlami, je dôkazom, že v časoch ekonomickej neistoty si ľudia naozaj prehodnocujú rebríčky hodnôt.
Zaujímavé je, že kým predaje áut so spaľovacím motorom takmer vo všetkých európskych krajinách za posledné mesiace výrazne klesli, elektromobily a plug-in hybridy si výrazne polepšili. Písali sme o tom v tomto článku.
Elektromobily vs. spaľováky
Aj vo vláde Angely Merkelovej sú ľudia, ktorí sú pre záchranu planéty pred emisiami CO2 schopní urobiť čokoľvek. Norbert Walter-Borjans, predseda sociálnych demokratov, ktorí sú v koalícii s Merkelovej CDU/CSU, je totiž zásadným odporcom dotácií pre automobily s benzínovým alebo dieselovým pohonom. Zrejme aj vďaka jeho tlaku boli v rámci balíka pomoci pre automobilový priemysel presadené dotácie na elektromobily vo výrazne väčšom množstve ako pre spaľováky.
Pre elektrické autá s cenovkou pod 40 000 €, kam patria napríklad Opel Corsa-e, BMW i3 alebo Volkswagen ID.3, dostanú občania dotáciu vo výške 9000 €. Plug-in hybridy s rovnakou cenovkou dostanú o niečo nižšiu dotáciu 6750 €, no oproti autám so spaľovacím motorom je to stále veľa.
Nemecká vláda, pravdepodobne pod tlakom predajcov, ktorí nemajú v skladoch miesto, má v úmysle podporiť aj predaj spaľovákov. Na kúpu tohto vozidla dostanú Nemci dotáciu vo výške 2500 až 3000 €. Podiel novoregistrovaných elektromobilov za prvý kvartál roka 2020 výrazne stúpol.

Neznamená to však, že prišiel veľký elektromobilový ošiaľ – podiel nových registrácií elektromobilov sa zvýšil, nakoľko ľudia, ktorí by si inak kúpili auto so spaľovacím motorom, túto investíciu odložili na neskôr. Je teda otázne, či dotácie nemeckému priemyslu nejak výrazne pomôžu.
Ľudia možno postupne začnú kupovať autá, no ak nekupovali elektromobily pred koronakrízou, iné to nebude ani po nej a pravdepodobne tomu nepomôžu ani trikrát vyššie dotácie. Automobilky však elektromobily musia vyrábať, píše portál Automotive News.
„Výrobcovia sa budú musieť zlepšiť vo výrobe a urýchliť predaj vozidiel s nízkymi alebo žiadnymi emisiami,“ varovala Európska komisia. Ak totiž nebudú mať dostatočne uspokojivé výsledky, čakajú ich mastné pokuty od EÚ, čo im po miliardových stratách spôsobených koronakrízou určite nepomôže.
V akom stave sú dotácie na Slovensku?
V decembri minulého roka štát spustil dotačný projekt na podporu kúpy elektromobilov. Po prvotnom faux pas bolo rozdaných celkovo až 6 miliónov eur na nákup vozidiel s alternatívnym pohonom. Na kúpu elektromobilu bolo možné získať dotáciu 8000 € a na kúpu plug-in hybridu 5000 €.
Kvôli pandémii koronavírusu, ktorá vypukla začiatkom marca, vyplácanie dotácií dočasne pozastavili, o čom sme písali tu. Koncom apríla však štát začal schválené dotácie postupne vyplácať, financie vtedy získalo prvých 13 žiadateľov. Do konca mája sa dostalo k 40 uchádzačom takmer 300-tisíc eur.
K zvyšným približne 300 úspešným žiadateľom by sa mali peniaze dostať už čoskoro, komisia prisľúbila, že proces schvaľovania čo najviac urýchli. Celkovo bolo doteraz schválených 340 žiadostí, čo predstavuje celkovú sumu už takmer tri milióny eur z celkovej sumy peňazí, ktorými najnovší dotačný program disponoval.
Pripomeňme, že úspešní žiadatelia majú od termínu podpísania zmluvy o prijatí dotácie 12 mesiacov na kúpu elektromobilu alebo plug-in hybridu. Ministerstvo neschválilo 13 žiadostí a okrem toho bolo 75 žiadostí stornovaných. „Keďže sa uvoľnili doteraz vyčlenené finančné prostriedky na tieto neschválené a storno žiadosti, v súlade s podmienkami výzvy budú od júna oslovovaní ďalší žiadatelia zo zásobníka,“ píše sa na stránke ministerstva.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori



