Nemci sa snažia naštartovať ekonomiku. Dotácie na e-autá budú obrovské, peniaze ale dostaneš aj na spaľováky
Po každej kríze vždy prichádza ekonomická recesia a inak tomu nebude ani po skončení súčasnej koronakrízy. Vlády postupne prichádzajú s plánmi na obnovu ekonomiky a Nemecko si dalo pomerne odvážne ciele. Tamojšia vláda pod vedením Angely Merkelovej schválila miliardové dotácie, z ktorých časť nevyhnutne poputuje aj na podporu jedného z pilierov domácej ekonomiky – automobilového priemyslu, píše portál Electrive.
Nemecká kancelárka v stredu predstavila 130-miliardový balík pomoci nemeckým firmám a zamestnancom s jasným cieľom. Nemecko, ako jedna z kľúčových ekonomík EÚ, by sa mala z koronakrízy spamätať medzi prvými. Podľa agenúry Reuters sa Nemci okrem podpory vzdelávania či kultúrnych podujatí a mimovládnych organizácií zamerali aj na obnoviteľné zdroje energie a znižovanie emisií v automobilovom priemysle.
Bezútešný stav v nemeckých skladoch, ktoré sú preplnené nepredanými vozidlami, je dôkazom, že v časoch ekonomickej neistoty si ľudia naozaj prehodnocujú rebríčky hodnôt.
Zaujímavé je, že kým predaje áut so spaľovacím motorom takmer vo všetkých európskych krajinách za posledné mesiace výrazne klesli, elektromobily a plug-in hybridy si výrazne polepšili. Písali sme o tom v tomto článku.
Elektromobily vs. spaľováky
Aj vo vláde Angely Merkelovej sú ľudia, ktorí sú pre záchranu planéty pred emisiami CO2 schopní urobiť čokoľvek. Norbert Walter-Borjans, predseda sociálnych demokratov, ktorí sú v koalícii s Merkelovej CDU/CSU, je totiž zásadným odporcom dotácií pre automobily s benzínovým alebo dieselovým pohonom. Zrejme aj vďaka jeho tlaku boli v rámci balíka pomoci pre automobilový priemysel presadené dotácie na elektromobily vo výrazne väčšom množstve ako pre spaľováky.
Pre elektrické autá s cenovkou pod 40 000 €, kam patria napríklad Opel Corsa-e, BMW i3 alebo Volkswagen ID.3, dostanú občania dotáciu vo výške 9000 €. Plug-in hybridy s rovnakou cenovkou dostanú o niečo nižšiu dotáciu 6750 €, no oproti autám so spaľovacím motorom je to stále veľa.
Nemecká vláda, pravdepodobne pod tlakom predajcov, ktorí nemajú v skladoch miesto, má v úmysle podporiť aj predaj spaľovákov. Na kúpu tohto vozidla dostanú Nemci dotáciu vo výške 2500 až 3000 €. Podiel novoregistrovaných elektromobilov za prvý kvartál roka 2020 výrazne stúpol.
Neznamená to však, že prišiel veľký elektromobilový ošiaľ – podiel nových registrácií elektromobilov sa zvýšil, nakoľko ľudia, ktorí by si inak kúpili auto so spaľovacím motorom, túto investíciu odložili na neskôr. Je teda otázne, či dotácie nemeckému priemyslu nejak výrazne pomôžu.
Ľudia možno postupne začnú kupovať autá, no ak nekupovali elektromobily pred koronakrízou, iné to nebude ani po nej a pravdepodobne tomu nepomôžu ani trikrát vyššie dotácie. Automobilky však elektromobily musia vyrábať, píše portál Automotive News.
„Výrobcovia sa budú musieť zlepšiť vo výrobe a urýchliť predaj vozidiel s nízkymi alebo žiadnymi emisiami,“ varovala Európska komisia. Ak totiž nebudú mať dostatočne uspokojivé výsledky, čakajú ich mastné pokuty od EÚ, čo im po miliardových stratách spôsobených koronakrízou určite nepomôže.
V akom stave sú dotácie na Slovensku?
V decembri minulého roka štát spustil dotačný projekt na podporu kúpy elektromobilov. Po prvotnom faux pas bolo rozdaných celkovo až 6 miliónov eur na nákup vozidiel s alternatívnym pohonom. Na kúpu elektromobilu bolo možné získať dotáciu 8000 € a na kúpu plug-in hybridu 5000 €.
Kvôli pandémii koronavírusu, ktorá vypukla začiatkom marca, vyplácanie dotácií dočasne pozastavili, o čom sme písali tu. Koncom apríla však štát začal schválené dotácie postupne vyplácať, financie vtedy získalo prvých 13 žiadateľov. Do konca mája sa dostalo k 40 uchádzačom takmer 300-tisíc eur.
K zvyšným približne 300 úspešným žiadateľom by sa mali peniaze dostať už čoskoro, komisia prisľúbila, že proces schvaľovania čo najviac urýchli. Celkovo bolo doteraz schválených 340 žiadostí, čo predstavuje celkovú sumu už takmer tri milióny eur z celkovej sumy peňazí, ktorými najnovší dotačný program disponoval.
Pripomeňme, že úspešní žiadatelia majú od termínu podpísania zmluvy o prijatí dotácie 12 mesiacov na kúpu elektromobilu alebo plug-in hybridu. Ministerstvo neschválilo 13 žiadostí a okrem toho bolo 75 žiadostí stornovaných. „Keďže sa uvoľnili doteraz vyčlenené finančné prostriedky na tieto neschválené a storno žiadosti, v súlade s podmienkami výzvy budú od júna oslovovaní ďalší žiadatelia zo zásobníka,“ píše sa na stránke ministerstva.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
PREDPOVEĎ: Teploty dosiahnu až 43 °C. Európu zasiahli neznesiteľné horúčavy, v týchto krajinách bude najhoršie
Zlepšuje pamäť až o 15 %: Vedci odhalili skrytý potenciál bylinky, ktorú máš, ale nepoužívaš
Premiér Fico sa odmieta stretnúť so Zelenským: „Ja nemám chuť pripravovať sa na vojnu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Zabudni na ľudskosť. Takto tvoja zdvorilosť kazí odpovede umelej inteligencie
Žraloky nie sú neporaziteľné. Veda ukazuje, čo ich môže úplne ochromiť
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP