Dnešný trh s nákladnými vozidlami čelí neustálym tlakom na to, či vodík alebo batérie budú hnacou silou vozidiel zajtrajška. Svoje k tomu zrejme má čo povedať aj riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus, Alexander Vlaskamp, ktorý tvrdí, že vodík nie je momentálne životaschopnou alternatívou pre nákladné vozidlá. Presnejšie Vlaskamp uviedol, že „vodík nemá šancu efektívne konkurovať elektrickým batériovým nákladným vozidlám“. Na tému upozornil portál Electrek.

Vodík nie je budúcnosť

V rozhovore s magazínom Expansión Vlaskamp zdôraznil, že technológia musí byť nielen dostupná, ale aj udržateľná. Podľa neho zelený vodík, ktorý je kľúčovým krokom k environmentálnej udržateľnosti, nie je v súčasnosti vhodný pre dopravu.

„Zelený vodík nie je dostupný pre dopravu a nemá zmysel prejsť z nafty na vodík, ak zdroj energie nie je udržateľný,“ uvádza Vlaskamp.

Udržateľnosť môže byť chápaná dvoma spôsobmi – ako udržateľnosť podnikania a ako environmentálna udržateľnosť. Vlaskamp sa pritom snaží poukázať na to, že vodík nie je udržateľný ani v jednej z týchto perspektív. Argumentuje, že na trhu je vodík dnes nedostupný za konkurencieschopné ceny.

Predpríprava výroby elektrických ťahačov MAN. Zdroj: MAN

Vysvetlil, že výroba zeleného vodíka je v porovnaní s výrobou elektriny z obnoviteľných zdrojov, ako sú vietor a solárna energia, výrazne nákladnejšia. Navyše je vodík potrebné skladovať a distribuovať pomocou špeciálnych vysokotlakových nádrží, čo s sebou prináša určité riziká.

„Dnes si vodík nekúpite pod 13 či 14 eur,“ uviedol Vlaskamp. „A to nie je zelený…,“ dodal.

MAN Truck & Bus avšak pokračuje v investíciách do výskumu vodíkovej technológie, aj keď ju nepovažuje za momentálne vhodnú pre praktické využitie. Spoločnosť si uvedomuje, že v budúcnosti sa všetko môže zmeniť a nevylučuje tak možnosť využitia vodíka v doprave do roku 2035. Má to však jedno veľké ALE! Je totiž potrebný dostatok zeleného vodíka za správnu cenu a to pri správne vybudovanej infraštruktúre.

Na druhej strane, MAN sa v súčasnosti môže pochváliť už 800 objednávkami na svoje elektrické návesy, ktoré dokážu v závislosti od špecifikácie objednávky prejsť až 800 km za deň. Spoločnosť tiež tvrdí, že aktuálne pracuje na vylepšení batérií, ktoré umožnia návesom za deň prejsť cez 1 000 km.

Podobné články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP