Najväčšie aerolínie sveta vyťahujú 3 miliardy €. Budeme sa premávať lietajúcimi taxíkmi, lietať začnú už čoskoro
Kým najväčšie mestá na Zemi bojujú s extrémnou premávkou a snažia sa nájsť riešenie tohto problému, niektoré spoločnosti v tom majú jasno. Vyvíjajú lietajúce taxíky a práve do nich sa rozhodli vložiť svoju dôveru aj niektoré aerolínie, ktoré vstúpili do partnerstva so spoločnosťou Vertical Aerospace Group, informuje Virgin Atlantic.
Šlo však o pomerne rušnú dobu pre letectvo a veľké novinky hlási aj kalifornský startup Archer Aviation, ktorý predstavil svoj elektrický VTOL (skratka z anglického „Vertical take-off and landing“, teda stroj schopný vertikálneho vzletu a pristátia, ďalej len eVTOL).
Stalo sa tak po tom, čo startup získal investíciu vo výške 16,5 miliónov eur od United Airlines. Ako píše Bloomberg, na svoje si prišiel aj brazílsky konglomerát Embraer.
Spôsobia lietajúce taxíky prevrat? Vyzerajú skvelo a ich parametre sú výborné
Aerolínie v poslednej dobe investujú obrovské čiastky do nových revolučných strojov. Kým niektoré nakupujú nadzvukové lietadlá dosahujúce rýchlosť 2000 km/h, iné sa zameriavajú na pomalší transport na kratšie vzdialenosti. Britská spoločnosť Vertical Aerospace Group získala podmienené objednávky na svoje eVTOLy, ktorých môžu predať celkovo až 1000.
To znamená celkovú kúpu vo výške 3,3 miliardy eur od rôznych kupcov. Jedným z najväčších je práve Virgin Atlantic, ktorý má po dohode možnosť kúpiť až 150 strojov VA-X4.

Tento stroj unesie štyroch pasažierov a pilota, čo je vlastne identické s klasickými taxíkmi. Na rozdiel od nich ale dokáže vzlietnuť, ako už meno napovedá, vertikálne, čo rieši dlhodobý problém lietajúcich áut, ktoré potrebovali dlhú vzletovú a pristávaciu dráhu a stávali sa tak prakticky nepoužiteľnými.
VA-X4 je na prednej časti krídel vybavený štyrmi nakláňajúcimi sa vrtuľami, na zadnej časti naopak štyrmi skladnými vrtuľami pre čo najvyššiu efektivitu letu. Spoločnosť sa v tomto prípade pýši nulovými emisiami, pretože pohonné motory sú elektrické. Aj vďaka tomu je tento eVTOL 100-násobne tichší, než niektoré vrtuľníky. Dosahuje totiž len 60 db, čo je menej ako niektoré pračky.

Dosiahne tiež maximálnu rýchlosť 325 km/h, jeho dolet je však len niečo cez 160 km. To však môže stačiť, keďže sa nemusí v rámci mesta vyhýbať prekážkam a s najväčšou pravdepodobnosťou bude vybavený aj schopnosťou rýchleho nabíjania. Napriek tomu všetkému je jasné, že klasickým taxíkom sa jeho cena, aspoň v začiatkoch, nevyrovná.
Vlastný eVTOL predstavil aj Archer Aviation, je o niečo slabší
V takmer rovnakom čase predstavila vlastný eVTOL s názvom Maker aj firma Archer Aviation, v porovnaní s VA-X4 ponúka nižšie kapacity. Jeho dolet činí necelých 100 km, rýchlosť 240 km/h a unesie len dvoch pasažierov, vrátane pilota. Na tom sa však zrejme odrazí aj jeho cena, ktorá bude v porovnaní so strojom od Vertical Aerospace nižšia.
Maker je podobne tichý a pýši sa napríklad vertikálne integrovanými akumulátormi, prvotriednou kvalitou interiéru s 13“ displejom či výhľadom na 270° okolia. Podobne ako VA-X4 má aj Maker vrtule vpredu aj vzadu, ich celkový počet ale nie je osem – má ich totiž až 12.

Spoločnosť United Airlines, ktorá do firmy už investovala 16,5 milióna eur, je pripravená kúpiť 200 týchto strojov. Aj keď zatiaľ nie sú certifikované pre komerčné použitie, podľa európskych úradov sa môžu dostať na trh a vzlietnuť v roku 2024. To je o dosť skôr, než plne elektrické vzducholode, ktoré majú prekonávať tisícky kilometrov.
Nakoniec je tu brazílsky Embraer, ktorý oznámil, že prebieha jednanie a jeho dcérska firma vyvíjajúca eVTOL sa stane verejnou obchodnou spoločnosťou. To spôsobilo, že akcie Embraeru okamžite vystrelili na vrchol a majú potenciál prekonať svoj rekord z roku 2015. Projektov je teda neúrekom – čoskoro sa ukáže, ktoré naozaj uspejú a či majú lietajúce taxíky reálnu perspektívu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

