Aktualizácia 28.3.2022:

Administrátori fóra Teslaclub.sk, ktorí stoja aj za mapou nabíjacích staníc na Slovensku, vytvorili špeciálny filter, pomocou ktorého si dokážeš zobraziť iba nabíjacie stanice pred obchodmi Lidl.

Okrem nabíjacích staníc na Slovensku tu nájdeme aj stanice v susednom Česku, Maďarsku a Rakúsku. V krajinách mimo Slovenska sa však nenachádzajú úplne všetky nabíjačky Lidl.

Mapa nabíjacích staníc Lidl
Nabky.sk (Screenshot)

Webová stránka Nabky.sk tak ponúka veľmi užitočný filter, s ktorým si dokážeš vyhľadať spomínané rýchlonabíjačky s výkonom 50 kW. Keď sa pozrieme na ich rozmiestnenie, tak minimálne po západnom Slovensku by sa dokázali majitelia elektromobilov s voľným nabíjaním na staniciach Lidl pohybovať prakticky úplne zadarmo.

Pôvodný článok 19.3.2022:

Spoločnosti LIDL nie sú ekológia a moderné technológie cudzie. Na parkoviskách pri svojich predajniach potravín buduje táto sieť supermarketov nabíjacie stanice pre elektromobily a ako upozornil portál Teslamagazín, nedávno pribudli ďalšie stojany, kde svoj elektromobil nabiješ úplne zadarmo.

Ešte v lete minulého roka spoločnosť LIDL informovala v tlačovej správe, že chce zásadným spôsobom zvyšovať počet nabíjacích staníc pri svojich predajniach a tento sľub sa jej zatiaľ darí plniť.

V júli 2021 sa na parkoviskách pred Lidlom nachádzalo 6 nabíjacích staníc pre elektromobily, dnes ich už nájdeme v prevádzke desiatky, pričom ďalšie nabíjacie body sú vo výstavbe.

Nabíjanie zdarma výkonom až 50 kW

Informácie o nových dostupných nabíjacích staniciach LIDL sa objavili na fóre Teslaclub. Nabíjačky v mestách Trenčín a Krompachy sú aktuálne vo výstavbe, trenčiansky LIDL na Bratislavskej ulici a ďalej LIDL Ilava, Liptovský Mikuláš, Krompachy, Komárno, Topoľčany, Nové Mesto nad Váhom, majú už nabíjacie stanice spustené.

Stanice v Bojniciach, Levoči a Žiari nad Hronom už stoja, no v príspevku na fóre Teslaclub ešte nie je preverená ich funkčnosť. Skvelou správou je, že na všetkých nabíjacích staniciach je dobíjanie bezplatné.

Matej Paluš

Nabíjačky sú však určené predovšetkým pre zákazníkov supermarketu LIDL, preto je čas nabíjania obmedzený maximálne na 30 minút a nabíjacie stanice sú funkčné iba počas doby otváracích hodín priľahlého obchodu.

Nabíjanie počas nákupov dáva obrovský zmysel

Budovanie nabíjacích staníc pred bežnými obchodmi dáva obrovský zmysel a podľa mnohých je to najlepšie miesto, kde vôbec nabíjačku postaviť. Dôvod je jednoduchý – počas nákupov naše auto stojí na parkovisku niekoľko desiatok minút a za ten čas sa dokážu niektoré modely nabiť aj doplna.

Na tému budovania nabíjacích staníc sme sa nedávno rozprávali s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa v budúcnosti prestavajú čerpačky na nabíjacie HUB-y nám odpovedal nasledovne:

„Na toto podľa môjho názoru neexistuje jednoduchá a jednoznačná odpoveď. Tá variabilita nabíjacích staníc je omnoho väčšia, ako tomu je pri benzínových pumpách. Nabíjaciu stanicu chcete postaviť v lokalite, kde môže človek stráviť nejaký ten čas, napríklad si nakúpiť.

To síce robíme aj na pumpách, chodíme tam a nakupujeme, no primárne tam nejdeme kvôli nákupu, ale kvôli tankovaniu. Pri nabíjacích HUB-och to bude pestrejšie, budú rásť tam, kde ľudia idú napríklad primárne kvôli nakupovaniu a počas toho si svoje auto nabijú.

Určite ale vzniknú aj také, kde si pôjdem primárne nabiť auto a počas toho si nakúpim, no takéto nabíjačky majú význam prevažne na diaľnici a podobne. Čo sa ale týka púmp, tak spoločnosti, ktoré ich prevádzkujú, majú ambíciu uchádzať sa o budovanie nabíjacích staníc a postupne prebudovávať niektoré stanice.

Avšak pumpy, ktoré sa nachádzajú na vhodných lokalitách, aby sa z nich mohli stať nabíjacie HUB-y, takých je asi iba 20 %. Zatiaľ je však stále pre prevádzkovateľov čerpacích staníc nerentabilné prerobiť celú čerpačku na nabíjaciu stanicu. Dokonca aj keď prerobia iba jeden čerpací stojan na nabíjanie elektromobilu, tak to, čo budú mať z toho nabíjacieho stojanu za deň, im zarobí ten čerpací stojan za pol hodinu.“

Shell

„Z tohto pohľadu je teda budúcnosť taká, že áno, niektoré pumpy sa transformujú, ale veľká väčšina nebude vhodná na to, aby sa na nich postavili nabíjačky. Napríklad keď máte pumpu a oproti nej máte obchodné stredisko, kde sú dve kaviarne, veľké potraviny a je tam tiež obrovské parkovisko, tak na čo by ste robili nabíjačku na tej pumpe, keď to môžete urobiť pred tým obchodom.

Princíp je teda taký, že vybaviť parkovacie miesta nabíjačkou je jednoduché, kdežto vybaviť parkovacie miesto stojanom na tankovanie nejde, preto na to potrebujeme pumpy,“ hodnotí Peter Badík z GreenWay.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú