Na elektromobily nedá Sulík ani cent, výrobe vodíka vyše 10 miliónov. Takto rozdelí Slovensko peniaze z EÚ
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlásila výzvu na výstavbu zariadení na výrobu „zeleného vodíka“ elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie, ktorá bude financovaná z Operačného programu Kvalita životného prostredia. Na tento účel je vyčlenených 15 miliónov € a žiadosti je možné podávať priebežne do vyčerpania alokácie, píše v tlačovej správe pre médiá.
Výška nenávratného finančného príspevku je 60 % z celkových oprávnených výdavkov. Na jeden projekt je možné v rámci tejto výzvy získať príspevok maximálne 6 miliónov €. O nenávratný finančný príspevok môžu požiadať fyzické alebo právnické osoby s oprávnením na podnikanie s minimálne 3-ročnou existenciou na trhu.
Oprávnené sú investičné projekty zariadení na výrobu vodíka elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie s podmienkou, že na výrobu vodíka sa použije výlučne elektrická energia získaná zo zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie vybudovaných v rámci projektu a zároveň sa bude vyrobená elektrická energia prioritne využívať na výrobu vodíka.
Žiadosti je možné predkladať priebežne k termínom hodnotiacich kôl. Termín uzavretia prvého hodnotiaceho kola je stanovený na koniec apríla 2022. Následne budú projekty hodnotené v mesačných intervaloch.
„Avizoval som „vodíkovú jar“, pretože naším cieľom je podporiť inovatívne vodíkové riešenia. Podporené projekty budú zamerané na výrobu vodíka výlučne s využitím elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Takýto vodík bude ďalej využitý v doprave a na energetické účely. Je to šanca významne pomôcť napríklad pri zavádzaní zelených alternatív k tradičným palivám. Ak sa vďaka podporeným projektom rozšíri sieť vodíkových čerpacích staníc, je to cesta, ako eliminovať emisie a zlepšiť ovzdušie, ale aj znížiť závislosť na fosílnych palivách vrátane ruského zemného plynu,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš k výzve, ktorá má prispieť k dosiahnutiu klimatickej neutrality Európskej únie do roku 2050.
Podpora batériových elektromobilov je stále mizivá
Nie je žiadnym tajomstvom, že minister hospodárstva Richard Sulík dáva prednosť vodíku pred batériovými elektromobilmi. Z tohto dôvodu je aj podpora vodíkových technológií na Slovensku podstatne silnejšia, než napríklad podpora a rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
Práve batériové elektromobily a plug-in hybridy nabíjateľné zo siete sú na Slovensku najrozšírenejšími ekologickými typmi pohonov a preto by sa rozhodne patrilo prispieť aj na podporu tohto odvetvia. Tá paradoxne nemusí byť nevyhnutne finančná, častokrát je problémom iba byrokracia.
Svoju predstavu o tom, ako by to mohlo vyzerať, nám v rozhovore prezradil Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure:
Aj súčasná situácia na Ukrajine nám ukazuje, že my musíme čo najskôr, ja hovorím, že za 10 rokov, elektrifikovať všetko, čo sa rozumne elektrifikovať dá. To je samozrejme doprava, ale napríklad aj výroba tepla a mnoho iných procesov.
Toto sa našťastie deje, vidíme to aj pri novom pláne obnovy, ale na to, aby to celé fungovalo, tak musíme výrazne rýchlejšie budovať infraštruktúru, čiže káble. Ani toto nie je problém zdrojov a peňazí, ale je to problém procesný. My keď povieme distribučnej spoločnosti, že tu a tu potrebujeme pripojenie, tak to niekedy trvá aj dva roky a to sa musí výrazne skrátiť.
Pre elektromobilitu je tiež dôležité, aby sa do rozvoja infraštruktúry zapájali aj mestá. To sa na Slovensku, žiaľ, stále nedeje v dostatočnej miere. AC-čkové nabíjačky, ktoré by mohli stáť napríklad na sídliskách, to je v západných krajinách iniciatíva miest.
U nás je pohľad miest na budovanie nabíjačiek reaktívny. Príďte, vybavte si stavebné povolenie a my vám na to dáme štempeľ. Nabíjacia infraštruktúra v meste by ale mala byť niečo ako pouličné osvetlenie.
Mesto ju nemusí financovať a dokonca ani spravovať, napríklad v Bratislave sa o osvetlenie stará Siemens. Je však na iniciatíve mesta, aby na každej ulici to osvetlenie bolo. Rovnako by to malo byť aj s rozvojom nabíjacej infraštruktúry. Taká Bratislava by mala mať podľa mňa zamestnaných 2-3 ľudí, ktorí by sa tomuto venovali, no taký samozrejme neexistuje ani jeden.
Plán obnovy zatiaľ nemá žiaden efekt
Aby sme boli objektívni, slovenská vláda odklepla z plánu obnovy až 50 miliónov eur na rozvoj nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, no v tomto balíku je zahrnutá aj výstavba plniacich staníc na vodík. Problém však je, že tieto projekty sú zatiaľ na bode mrazu.
Vláda SR v stredu schválila ambiciózny Plán obnovy, ktorý by mal posunúť množstvo oblastí života na Slovensku. Jednou z…
Posted by SEVA – Slovenská asociácia pre elektromobilitu on Friday, April 30, 2021
Poskytovatelia nabíjacích staníc sa tak zatiaľ spoliehajú iba sami na seba, no keby dostali podobne „šťavnatú“ finančnú injekciu, akú dostali projekty na výrobu zeleného vodíka, nabíjacia infraštruktúra u nás by zažila obrovský boom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Aktuálne: Z liečebne utiekol nebezpečný muž. Polícia žiada, aby sa ho ľudia nesnažili zadržať
Generácia Z valcuje pracovný trh: Slovenskí zamestnávatelia priznávajú, že na takýchto ľudí neboli pripravení
Odhalili 4 800 rokov staré tajomstvo: Vedci prečítali DNA muža zo starovekého Egypta
80 % Slovákov skončí hneď na začiatku. Vieš, kedy začala 1. svetová vojna a kedy Kolumbus dorazil do Ameriky? (KVÍZ)
Štát pošle takmer 200 € automaticky: Rodičia malých školákov si prilepšia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
Na toto sme čakali. Banku zmeníš aj z obývačky. Nový systém je spustený
Vláda urobila poriadok s online zmluvami. Nový zákon ochráni spotrebiteľov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP