Mercedes predstavil budúcnosť elektromobility nadupanou dodávkou EQV. Vyskúšali sme ju
Píše sa rok 2020 a automobilka Mercedes posunula rozmanitosť svojho portfólia elektromobilov. Na trh prichádza nová generácia plne elektrickej dodávky EQV, korá voči predchodcovi spravila poriadne revolučný skok. Ešte pred oficiálnym spustením predaja som mal možnosť horúcu novinku otestovať v praxi v krásnom rakúskom prostredí nedaľeko mesta Melk.
Skoro 200 km okruh cez Viedeň ponúkal jazdu malebnými dedinami, mestom či diaľnicou. V prvom rade som chcel na aute objaviť všetko, čo je iné ako na klasickom spaľovacom V-čku.
Auto na mňa pôsobí mohutne, no všade, kde sa pozriem, vidno aerodynamické tvary, ktoré napomáhajú výslednej spotrebe a odporu vzduchu. V zadnej časti ľahko rozoznáme, že ide o elektrický pohon aj vďaka označeniu EQV 300. Nové sú aj disky kolies, ktoré dostali tiež čiastočné zaslepenie.
Veľmi ma potešilo, že v Mercedese nešpekulovali s futuristickým dizajnom a auto pôsobí pre laika na prvý pohľad rovnako ako spaľovací model. Čo sa tda dnes dozvieš?
- Dojazd EQV na jedno nabitie
- Výhody elektrického pohonu v „dodávkovom“ svete
- Priemerná spotreba energie pri jazde v režime comfort
- Prvé pocity z jazdy
- Možnosti a čas nabíjania
- Prečo si vybrať práve EQV
Najväčšiu zmenu si však nevšimneme na vzhľade, ale „pod kapotou“. Nové eVito totiž oproti predchodcovi so 41 kWh batériou disponuje tentokrát s kapacitou batérie až 100 kWh (v skutočnosti je použiteľných 90 kWh).
Srdcom pohonu je elektromotor s výkonom 201 koní (predchodca mal 112 koní) s krútiacim momentom 362 Nm. Maximálna rýchlosť je oproti predchodcovi so 120 km/h obmedzená na 140 km/h, no s možnosťou úpravy dokonca až na 160 km/h.
Prvé kilometre som nechal nastavenie na plne automatickom režime Comfort. V tomto režime je EQV vyrovnané, odozva na plynový pedál je nastavená na pocitovo optimálnu hodnotu. Auto sa správa kultivovane a spotreba sa držala na úrovni 28 kWh / 100 km. Išlo o kombinovanú premávku, takže batérii dopomáhala aj rekuperácia. V komfortnom móde je k dispozícií 150kW (204 koní) a krútiaci moment 362 Nm.
Pokojná jazda malebnými dedinkami popri Dunaji pokračovala na režime EKO a neskôr aj EKO+. Ide o inteligentné a hlavne efektívne jazdenie. Systém si na základe údajov z máp a jazdných senzorov automaticky nastavuje rekuperáciu, ktorú je možné nastaviť hneď v niekoľkých úrovniach. Auto má nižší výkon, využíva techniku plachtenia či jazdu iba s jedným pedálom.
Pri režime EKO+ hovoríme o maximálne ekonomickej jazde pre čo najdlhší dojazd. Auto v tomto režime disponuje výkonom len 80 kW a krútiacim momentom 293 Nm. Výhodou režimu je maximálny dojazd na úrovni tesne pod 400 km. EQV je v tomto EKO+ móde pocitovo dosť lenivé, pedál mäkký akoby vôbec nezaberal, jazda je výrazne pomalšia. Uplatnenie takéhoto režimu si však viem predstaviť napríklad pri shuttle preprave osôb napríklad z letiska, kedy má byť jazda pokojná a príjemná.
Teraz ale niečo aj k režimu Sport. Riadenie stuhlo, plynový pedál je okamžite ostrejší a stuhol aj podvozok. Spotreba prudko stúpala, no zážitok z jazdy bol výborný. V zákrutách som si musel v hlave pripomínať, že sedím v dodávke a nie v osobáku. Maximálny výkon si ale vyžiada svoju daň. Dojazd pri takomto štýle jazdy so zapnutou klimatizáciou nepresiahne 180 – 200 km.
Veľkým prekvapením bol podvozok. Akoby som jazdil na mäkkej perine. Vzduchový podvozok Airmatic dodáva jazde neuveriteľné pohodlie. Na začiatku som mal pocit, že je to zásluha kvalitných rakúskych ciest, no keď som vybehol na nespevnené cesty, pochopil som, o čo ide.
Podvozok teda ubytoval aj úctyhodnú 90 kWh batériu. Je uložená, aby nezmenšila vnútorný priestor, ktorý sa oproti spaľovaciemu V-čku nezmenšil. Rýchlonabíjanie 110 kW výkonom zabezpečilo nabitie z 10 na 80 % za 45 minút. Ak by som chcel úplne vybité EQV nabíjať doma z klasickej zásuvky, čas sa výrazne predĺži a na plné nabitie potrebuješ rovný jeden deň. Riešením na domáce nabíjanie je ale wallbox – ten nabíjanie skráti na 10 hodín pri nabíjacom výkone 11 kW.
Mercedes postupne vychytáva všetky „muchy“ elektrickej jazdy a nabíjania. Zaujala ma služba Mercedes me Charge, vďaka ktorej si vieš na jednu kartu auto nabíjať na rôznych konkurenčných dobíjacích staniciach. Za Viedňou sme otestovali nabíjanie cez stanicu Ionity. Dorazili sme s 50 % kapacitou a stačilo by len 10 minút na dobitie na 75 %.
Nové elektrické EQV bude dostupné vo verzii pre 6 alebo 8 osôb, teda vo verziách Long a Extra Long. Čo sa týka interiéru, ostalo všetko ako pri klasickom V-čku.
Výborne pôsobia prémiové materiály, prístrojovka v modrej farbe, vynikajúce audio Burmester, komfortné sedadlá, podpora Apple Carplay či Android Auto a kopec ďalších detailov, ktoré robia z tejto e-dodávky monopol segmentu.
Počas jazdy som si nestihol zvyknúť iba na lakťovú opierku, ktorá je iba na pravej strane sedadla. Ľavý lakeť musí mať vodič trošku neergonomicky opretý o opierku na dverách na rozdiel napríklad od VW Multivan 6.1., kde sú nastaviteľné opierky na oboch stranách sedadla + opierka na dverách. Zadné posuvné dvere po oboch stranách robia nastupovanie pohodlné aj pre posledný rad sedadiel.
VW Multivan 6.1 je teda asi jediné auto, ktoré by mohlo konkurovať, no elektrická verzia je zatiaľ v nedohľadne. Jedine koncern PSA ponúka vo svojich dodávkových triedach elektrické alternatívy. Keď si ale porovnám Citroen alebo Peugeot, každý dobre vie, že s Mercedesom to nie je férový súboj. Francúzi cielia na úplne iné zameranie a hlavne inú cieľovú skupinu.
Zhrnutie
Myslím si, že Mercede opäť posunul hranice svojich možností. Budúcnosť tohto modelu vidím v luxusnom transfere z letísk, ale aj v súkromnej sfére.
V cene od 76 000€ dostaneš technológiami nabitú plne elektrickú dodávku, ktorú môžeš preháňať aj na diaľniciach na dlhé trasy vďaka inteligentným systémom. Tie si vedia poradiť s plánovanými dlhšími presunmi na stovky kilometrov veľmi šikovne a potenciálny majiteľ sa skutočne nemusí báť toho, že uprednostnil elektrickú verziu pred spaľovákom.
Takéto časy strachu a neistoty sú na konci. Negarantujeme síce, že s EQV by si prešiel na jedno nabitie Bratislavu a Košice, no pár minutová zastávka niekde pri Budči či ďalej na východ vyrieši aj takýto problém a pri správnom nastavení je z EQV veľmi obstojný diaľničný krížnik.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vodičovi stačí len zaparkovať. Hyundai a Kia sa spojili a stvorili revolúciu v nabíjaní elektromobilov
Experti v tom majú úplne jasno. Elektromobil je dnes už ekonomicky výhodnejší ako spaľovák
Šok pre vodičov: Vyspelá európska krajina zakazuje spaľováky už od októbra
830 km dojazd a skvostné parametre. Xiaomi oficiálne predstavilo jedno z najlepších SUV na svete
Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Už prvá otázka potrápi nejeden mozog. Otestuj svoj všeobecný prehľad o svete
Počet ochorení sa po pandémii zvýšil päťnásobne: Trpia ním milióny ľudí, často sa mýli s nízkym tlakom (ODBORNÍK)
Sociálna poisťovňa prináša praktickú novinku: Výšku budúceho dôchodku si môžeš overiť online
Na severnom Slovensku zaútočil na muža medveď. Obec vydala varovania
Dôchodkový strop by mal platiť aspoň pre manuálne pracujúcich, naznačil minister práce Erik Tomáš
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Tesla v Európe padla. Vodiči od nej dávajú ruky preč, našli lacnejšiu a lepšiu alternatívu
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
-
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Tesla v Európe padla. Vodiči od nej dávajú ruky preč, našli lacnejšiu a lepšiu alternatívu
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
Generácia Z padá do informačnej bubliny. Mediálna gramotnosť na Slovensku je v troskách
Ruský tankerový gigant sa potápa. Sovcomflot prerobil stovky miliónov
Rusi podnikli masívny útok na Kyjev. Vypálili balistické rakety a nasadili drony
Slovnaft stavia novú spaľovňu. Odborníci bijú na poplach
Požiarna sezóna v Grécku naberá rekordné rozmery. V akcii bude 18 000 hasičov a stovky dronov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Už prvá otázka potrápi nejeden mozog. Otestuj svoj všeobecný prehľad o svete
Počet ochorení sa po pandémii zvýšil päťnásobne: Trpia ním milióny ľudí, často sa mýli s nízkym tlakom (ODBORNÍK)
Sociálna poisťovňa prináša praktickú novinku: Výšku budúceho dôchodku si môžeš overiť online
Na severnom Slovensku zaútočil na muža medveď. Obec vydala varovania
Dôchodkový strop by mal platiť aspoň pre manuálne pracujúcich, naznačil minister práce Erik Tomáš
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené