Ak by existovala súťaž o najrozšírenejšiu hru v školských učebniach a rôznych úradoch s prvými počítačmi na konci osemdesiatych rokov, tak by to rozhodne vyhral prvý, najlegendárnejší Prince of Persia od štúdia Broderbund.  Keď Jordan Mechner 3. októbra 1989 vydával hru pre počítače Apple II však ešte netušil, že vytvorí ikonu herného priemyslu.

Prečo bola táto hra tak rozšírená? V prvom rade išlo o vynikajúcu premisu, v ktorej Princ musí vyslobodiť svoju vyvolenú do 60 minút, no aby sa mu to podarilo, ty ako hráč si musel riešiť rôzne logické hádanky. Tie si vo väčšine prípadov riešil, na tú dobu, technicky skvele zvládnutými animáciami hlavnej postavy a keďže hra dokázala balansovať medzi hádankami a akrobatickými kúskami princa, išlo o vynikajúcu a prístupnú zábavu pre široké publikum.

Druhým faktorom úspešnosti dnes už legendy a v podstate zakladateľa žánru akčných adventúr bola široká základňa systémov, na ktorých sa Prince of Persia objavil. Nechýbali konverzie na ďalšie populárne systémy tohto obdobia a vynikajúce priame pokračovanie, doťahujúce techniky jednotky do dokonalosti.

Princ of Persia z roku 1989 ustanovil základy žánru akčných adventúr

Po úspechoch jednotky a dvojky princ v roku 1999 prezliekol modernejší 3D kabát s Prince of Persia 3D, ktorý aj napriek rozporuplným recenziám pripravil pevný základ pre veľkolepý návrat série. Vedľa pôvodnej hry, druhým najslávnejším vstupom do života hráčov bola aj trilógia s reštartovanou značkou Prince of Persia v roku 2003, obsahujúca hry s podtitulmi Sands of Time, Warrior Within a The Two Thrones. Po úspechoch Sands of Time trilógie sa vtedajšie materské štúdio Ubisoft zameralo na sériu Assassin´s Creed a mnohí tvrdia, že ide o duchovného nástupcu dlhoročnej ikony videohier.

Návrat princa si mohol zaznamenať až v roku 2008 s jednoduchým názvom Prince of Persia, a keďže išlo o prekopanie techník stanovených vyššie spomínanou trilógiu z počiatku 21. storočia, hra bola prijatá vlažne. Sérii nepomohlo ani pretransformovanie príbehu Sands of Time do záležitosti s podtitulom The Forgotten Sands z roku 2010 a možno aj preto sme o regulárnej hre v tejto sérii odvtedy nepočuli.

Nenechaj si ujsť
Toto sú najznámejšie hry pre MS-DOS, ktoré ti navodia nostalgické spomienky. Všetky ich teraz môžeš hrať priamo v prehliadači

Perzský princ v našich srdciach ostane vždy vtesaný ako ten z roku 1989. Preto si aj teraz pripomíname výročie tejto prelomovej udalosti, vďaka ktorej dnešné akčné adventúry vyzerajú tak, ako vyzerajú. Pamätaj si, že keby Mechner pred tridsiatimi rokmi nevyvinul 2D klasiku, možno by si nikdy nemal možnosť zažiť príbehy Ezia alebo Nathana Drakea, na ktoré mal Prince of Persia nevysloviteľný vplyv. A nezabúdaj, pôvodného princa si teraz môže pohodlne zahrať v prehliadači.

Hry