Elektromobily sa začínajú v mnohých vyspelých krajinách dostávať do úplne novej fázy, čo naznačujú aj správy zo Spojeného kráľovstva. Ako informuje Financial Times, krajina sa chystá zaviesť daň na elektromobily, pričom ako dôvod uvádza pokles ziskov z výberu automobilových daní, ktoré mali množiace sa elektrické autá odpustené.

Logický krok, no mnohých nepoteší

Štátna pokladnica Spojeného kráľovstva už dávnejšie upozorňovala, že potrebuje nový zdroj príjmov. Zdá sa, že ho našla a stanú sa ním batériové elektromobily, ktorých predaje neustále rastú a začínajú z trhu vytláčať autá so spaľovacími alebo hybridnými pohonmi. Ako navyše naznačujú dáta SMMT, ich predaje rastú prekvapivo intenzívne.

Kým v roku 2021 tvorili batériové elektromobily 8,4 % predajov nových áut, v tomto roku je to už približne 14 %. V auguste sa toto číslo vyšplhalo na 14,5 % a keďže sa tieto autá stávajú čoraz dostupnejšími a zvládajú konkurovať aj klasickým autám so spaľovacími motormi, je logické zaviesť daň na elektromobily. To však platí len pre krajiny, ktoré sú na tom s predajmi takýchto áut naozaj dobre.

freepik

Kým v Spojenom kráľovstve je to niečo cez 14 %, v Nórsku tvoria predaje elektrifikovaných aút až okolo 80 %, z ktorých väčšinu tvoria práve batériové elektromobily, píše CleanTechnica. Nové dane z elektrických áut majú v Spojenom kráľovstve vojsť do platnosti od roku 2025 až 2026, pričom sa vláda snaží vyplniť rozpočtovú dieru s veľkosťou až 61 miliárd eur.

Slovensko zaostáva

Slovensko naďalej zaostáva a to nielen v dotáciách, ale tiež v samotných predajoch. Aj keď u nás predaje elektromobilov rastú, tento rast je nesmierne pomalý a nepomáha ani ekonomická situácia, ktorá sa v priebehu tohto roka výrazne skomplikovala.

Zatiaľ majú výnimku

Momentálne majú batériové elektromobily v Spojenom kráľovstve výnimku a nie je nutné za ne každoročne platiť daň so základom približne 188 eur. Odhaduje sa, že v roku 2025 môže táto situácia spôsobiť každoročný výpadok až vyše jednej miliardy eur. Faktom je, že tieto rozpočtové diery je nutné vykryť a keď viac na cestách nebudú autá so spaľovacími motormi, iná možnosť, než zdaniť tie elektrické, neostane.

Nejde však o daň špecifickú iba pre elektromobily. V Spojenom kráľovstve sa daň z motorového vozidla odvádza z každého spaľováku, od 2025 k nim pribudnú aj elektromobily, ktoré majú aktuálne spomínanú výnimku. Daň z motorového vozidla je pritom vo Veľkej Británii pomerne vysoká a niekedy dokáže prekročiť hodnotu mnohých lacnejších vozidiel.

Tesla

Zároveň je nutné poznamenať, že osobné autá ako také sú vysoko neefektívnou formou dopravy a z ekologického hľadiska je nutné ich používať čo najmenej. Zdanenie tak môže niektorých odradiť od zaobstarania si takéhoto vozidla a miesto toho využitie hromadnej dopravy, ktorá je oveľa efektívnejšia a vo väčšine prípadov lacnejšia.

Z dôvodov rozšírenia predajov elektromobilov došlo v mnohých krajinách aj k zrušeniu dotácií a rôznych úľav, ktoré mali ich predaje podporiť a nabádať ľudí, aby si miesto auta so spaľovacím motorom zaobstarali elektromobil. Krajiny sa totiž snažia splniť svoje klimatické ciele a mnohé sa zaviazali, že dosiahnu v najbližších desaťročiach uhlíkovú neutralitu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP