Prvýkrát to nevyšlo, skúsime znova. Slovensko stále chce vodíkové autobusy a nové čerpačky
Slovenská inovačná a energetická agentúra naďalej obstaráva vodíkové autobusy aj ďalšie čerpacie stanice na vodík. Zrušené bolo len verejné obstarávanie na zabezpečenie jedného autobusu na vodíkový pohon, ktorý sa mal využívať počas prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou. Všetky ostatné verejné obstarávania naďalej pokračujú, rovnako ako aj všetky avizované vodíkové aktivity SIEA.
Verejné obstarávanie, predmetom ktorého je nájom dvoch autobusov na vodíkový pohon, je stále aktívne. Lehota na predkladanie ponúk je do 21. júna 2022. Rovnako pokračuje aj verejné obstarávanie dvoch čerpacích staníc, z ktorých jedna by mala byť v Trenčianskom a druhá v Košickom kraji, ako aj tretej tzv. mobilnej vodíkovej čerpacej stanice.
„Jediné, čo bolo zrušené, je verejné obstarávanie, v ktorom SIEA požadovala zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon spolu s ďalšími súvisiacimi službami. V tomto prípade mal úspešný uchádzač zabezpečiť aj vodiča, prezentátora, ktorý by autobus a jeho technické náležitosti prezentoval počas podujatí, a tiež krízové tankovanie vodíkového paliva. V stanovenej lehote na predkladanie ponúk však SIEA nedostala žiadnu ponuku. To ale rozhodne neznamená, že Slovensko nebude mať vodíkový autobus, ako odznelo v niektorých médiách. My stále veríme, že sa nám podarí autobusy obstarať a že to budú prvé lastovičky, ktoré nám ukážu, ako by mohla vyzerať ekologická, moderná a pritom veľmi efektívna hromadná doprava na Slovensku,“uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
S efektivitou vodíka je to otázne
O vodíkových technológiách sa hovorí ako o ideálnej náhrade spaľovákov pri nákladnej doprave či MHD. Slovenská firma Mobility-Innovations Production nedávno predstavila náš prvý vodíkový autobus, ktorý dokonca dostal zelenú od Európskej únie.
Spoločnosť autobus prezentuje ako ekologický dopravný prostriedok so skvelou spotrebou, no ak sa na ňu pozrieme detailnejšie, zistíme, že spotreba tohto autobusu v skutočnosti vôbec nie je taká skvelá, ako na papieri.
Vodík v doprave skrátka nie je efektívny
Aj tento príklad dokazuje, že v súčasnosti je najefektívnejším typom pohonu elektrina. Ako sme uviedli v staršom článku z oficiálneho predstavenia autobusu od MIP, jeho spotreba dosahuje 3,2 kg vodíka na 100 km.
Vodíkový palivový článok s výkonom 30 kW pritom dobíja 70 kWh batériu, ktorá následne napája elektromotor s výkonom 125 kW. Nádrž na vodík má kapacitu 10,5 kg, takže plne nabitý a natankovaný autobus dokáže prejsť úctyhodných 400 km.
Zatiaľ naozaj všetko vyzerá ružovo, no ak si spotrebu vodíka prepočítame na elektrickú energiu, zistíme, že ak by bol autobus čisto elektrický, bol by podstatne efektívnejší. Energetická hustota 1 kg vodíka je podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) 33 kWh elektrickej energie. Ak teda tento autobus spotrebuje 3,2 kg vodíka na 100 km, spotrebuje 105,6 kWh elektrickej energie na 100 km.
To je aj na veľký 68-miestny autobus extrémne veľa. Pre porovnanie môžeme uviesť príklad z nášho staršieho článku, kde sme sa pozreli na spotrebu veľkých elektrických ťahačov.
Napríklad elektrický ťahač Scania disponuje výkonom až 295 kW, krútiacim momentom 2 200 Nm a batériou s inštalovanou kapacitou 300 kWh. Ťažná kapacita tohto nákladiaku je 29 ton.
Rátajme, že pri najlepšom je z 300 kWh batérie využiteľných 280 kWh energie a automobilka udáva dojazd na úrovni 250 km. V takomto prípade je priemerná spotreba niečo málo cez 110 kWh/100 km. To je takmer identická spotreba, ako pri vodíkovom autobuse s menej než polovičným výkonom a menej než polovičným maximálnym zaťažením.
Pomysleným „posledným klincom do rakvy“ je výroba vodíka, ktorá v súčasnosti vôbec nie je ekologická. Väčšina vodíka sa totiž vyrába pri rafinácii ropy a plynu. Zdá sa teda, že skutočne efektívne a ekologické nasadenie vodíkových technológií do dopravy je ešte na míle ďaleko.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ďalšia tvrdá rana pre Teslu. Predaje klesli o hrozivých 71 %, takto reagovala automobilka
V Číne stál len 9 500 € a porazil aj Teslu. Do Európy príde tento rok ultralacný elektromobil
Slovákom hrozí za volantom mastná pokuta. Tento zlozvyk ťa môže stáť až 5 800 €
BIZÁR: AUDI sa chystá odhaliť svoje prvé auto. Elektromobilu s dojazdom 700 km sa ľudia smejú
Elektromobil, ktorý sa tvári ako spaľovák. Má falošnú 8-stupňovú prevodovku aj zvuk motora
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fyzioterapeutka otvorene o silnejúcom trende: Veľa ľudí cvičí panvové dno nesprávne, pomôže ti aj intímna hračka
Zatvorené ZOO, zákaz vstupu do lesa a utratenie domácich zvierat. Štát zavádza opatrenia proti šíreniu choroby
Dubaj spustil revolúciu v realitnom sektore. Vlastniť nehnuteľnosť vieš, aj keď nemáš státisíce „vo vrecku“
MIMORIADNE: Na Slovensku sa potvrdil výskyt slintačky a krívačky, hlási minister Takáč
MIMORIADNE: V Malej Fatre napadol medveď turistu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí za volantom mastná pokuta. Tento zlozvyk ťa môže stáť až 5 800 €
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- BIZÁR: AUDI sa chystá odhaliť svoje prvé auto. Elektromobilu s dojazdom 700 km sa ľudia smejú
- Mercedes predstavil špičkový elektromobil s dojazdom skoro 800 km. Takto lacný byť nemal
- Ďalšia tvrdá rana pre Teslu. Predaje klesli o hrozivých 71 %, takto reagovala automobilka
-
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Slovákom hrozí za volantom mastná pokuta. Tento zlozvyk ťa môže stáť až 5 800 €
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- BIZÁR: AUDI sa chystá odhaliť svoje prvé auto. Elektromobilu s dojazdom 700 km sa ľudia smejú
- Mercedes predstavil špičkový elektromobil s dojazdom skoro 800 km. Takto lacný byť nemal
-
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Slovákom hrozí za volantom mastná pokuta. Tento zlozvyk ťa môže stáť až 5 800 €
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
Štvrtý blok Mochoviec v ďalšej fáze testovania. Začala sa horúca hydroskúška
Putinov rozkaz neútočiť má platiť. Napriek tomu boje neprestávajú
Na mýte nechali milióny. Zaplatili vo februári za dialnice viac Slováci alebo cudzinci?
Ceny palív na Slovensku stagnujú. Výrazné zlacnenie sa nekoná, ale nafta môže klesnúť
Likvidujú ich roboty. Fukušima stále skrýva rádioaktívne hrozby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fyzioterapeutka otvorene o silnejúcom trende: Veľa ľudí cvičí panvové dno nesprávne, pomôže ti aj intímna hračka
Zatvorené ZOO, zákaz vstupu do lesa a utratenie domácich zvierat. Štát zavádza opatrenia proti šíreniu choroby
Dubaj spustil revolúciu v realitnom sektore. Vlastniť nehnuteľnosť vieš, aj keď nemáš státisíce „vo vrecku“
MIMORIADNE: Na Slovensku sa potvrdil výskyt slintačky a krívačky, hlási minister Takáč
MIMORIADNE: V Malej Fatre napadol medveď turistu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené