Koniec dohadom o životnosti. Vyvinuli batériu, ktorá trikrát prežije elektromobil
Švédska firma Northvolt, ktorá sa venuje vývoju batérií pre elektromobily, spojila sily so spoločnosťou Scania. Spoločne vyvinuli unikátne batériové články primárne určené pre vozidlá nákladnej dopravy. Ako uvádza výrobca nákladiakov v tlačovej správe, ich najsilnejšou stránkou je životnosť. Batérie Northvolt vydržia v kamióne počas celej jeho životnosti, nakoľko sú stále funkčné aj po prejdení 1,5 milióna kilometrov.
Nový batériový článok prešiel testami, ktoré potvrdili jeho mimoriadne dlhú životnosť. Firma Northvolt plánuje spustiť výrobu článkov v meste Skellefteå, ktoré sa nachádza v severnom Švédsku. V najbližších rokoch chce spoločnosť zvýšiť produkčné kapacity tejto továrne až na 60 GWh ročne, aby uspokojila dopyt zákazníkov, ktorými sú okrem Scanie aj automobilky BMW či Volvo, informuje Electrive.
Primárne pre nákladné autá, no dostať sa môže aj do osobných elektromobilov
Batériový článok s extrémne dlhou životnosťou až 1,5 milióna kilometrov sa bude spočiatku montovať do batériových packov, ktoré poháňajú elektrické nákladiaky značky Scania. Výrobca ťažkých nákladných vozidiel plánuje neskôr v tomto roku spustiť otvoriť vlastnú továreň na výrobu batérií v meste Skellefteå, kde by sa batériové články firmy Northvolt spájali do veľkých blokov.
Spoločnosť pritom testovala batérie práve pri použití v ťažkej nákladnej doprave. Pri ich nasadení v osobných elektromobiloch by nové batériové články mohli dosiahnuť ešte dlhšiu životnosť. V súčasnosti automobilky v priemere garantujú, že kapacita batérie po 8 rokoch alebo cca 160 000 km neklesne pod 70 %. Pri nových batériách firmy Northvolt je teda garantovaná životnosť na základe nájazdu až takmer 10-krát vyššia.
Samotné články pritom disponujú úctyhodnými parametrami. Kapacita jedného článku je 157 Ah a nominálne napätie je 3,6 V. Články majú tvar hranola, nejedná sa teda o čoraz populárnejšie „valcové“ články typu Tesla 4680. Detaily ohľadom chémie, energetickej hustoty a teda aj vonkajších rozmerov, zatiaľ zostávajú záhadou.
Výroba batériových článkov je však takmer stopercentne uhlíkovo neutrálna. Továreň, v ktorej sa vyrábajú, je poháňaná energiou z obnoviteľných zdrojov, čiže spoločnosť Northvolt myslí aj na ekologickú stránku svojho produktu. Celkové emisie vyprodukované pri výrobe jedného článku sú zhruba tretinové v porovnaní s ostatnou konkurenciou.
Scania už má na cestách celé flotily elektrických kamiónov
Scania nie je v segmente elektrických ťahačov žiadnym nováčikom. Výrobca aktuálne ponúka dve verzie veľkých kamiónov, pričom jedna je schopná ťahať príves a tá druhá ma pevnú nákladnú plochu.
Obe verzie ponúkajú rovnakú konfiguráciu batérie a výkonu, pričom maximálny výkon je 260 kW a batéria má využiteľnú kapacitu 468 kWh. Súprava s hmotnosťou 40 ton dokáže pri batérii nabitej na 75 % prejsť na jedno nabitie 350 km a 64-tonová súprava urazí bez zastávky na nabíjanie 250 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP