Jedna výnimka od EÚ prešla. Tento druh spaľovákov sa bude predávať aj po roku 2035
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je definitívny. Už pri formovaní tohto návrhu sa ale hovorilo o tom, či sa bude zákaz vzťahovať aj na automobilky s nízkoobjemovou produkciou vozidiel. Portál AutoBlog teraz informuje, že títo výrobcovia dostali zo zákazu predaja spaľovákov výnimku.
V praxi to ale znamená, že autá so spaľovacími motormi si budú užívať iba tí najbohatší. Medzi automobilky s nízkou produkciou sa môžu zaradiť iba tí výrobcovia, ktorí ročne nepredajú viac než 1 000 vozidiel. Asi ti je už jasné, aké značky by do tejto skupiny mohli patriť.
Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg. Do predajného limitu by sa už napríklad nevošlo také Ferrari, ktoré minulý rok predalo vyše 13 000 vozidiel a tiež Lamborghini, ktorý celosvetovo predal cez 9 000 kusov nových áut.
Odborníci z automobilového priemyslu sa ale zhodujú, že návrh zákona mohol vyzerať inak. Aj luxusné automobilky, ktoré ročne predajú viac ako 1 000 vozidiel, mohli dostať výnimku, pričom by za rok mohli predať iba 1 000 spaľovákov a zvyšok by museli byť elektromobily. Takýto krok by bol omnoho efektívnejší nakoľko predaje týchto automobiliek stále môžeme považovať za nízkoobjemové a samotní výrobcovia to môžu považovať za diskrimináciu.
Pravidlá neplatia pre všetkých rovnako
Je pravda, že určité automobily by jednoducho bez spaľovacieho motora stratili celkový šmrnc. Napríklad britská automobilka Morgan, ktorá sa venuje výrobe automobilov s klasickým až oldschoolovým vzhľadom, takisto spadá do skupiny výrobcov, ktorí ročne predajú menej než 1 000 vozidiel, píše Autocar. V tomto prípade je dobé, že tieto autá budú mať aj naďalej spaľovací motor.
V prípade moderných automobiliek, ktorý vyrábajú exotické hyperautá, výnimka zo zákazu predaja až tak logická nie je. Napríklad taký Rimac Nevera je dôkazom, že aj hyperšport môže byť elektrický a že na závodnom okruhu funguje veľmi dobre. Tieto automobilky by sa teda bez problémov mohli transformovať na výrobu elektromobilov.
Súhlasíme, že automobilky, ktoré ročne predajú iba pár desiatok či stoviek vozidiel, prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia iba minimálnym podielom, ak berieme do úvahy všetky osobné vozidlá. Pravidlá by ale mali platiť pre všetkých rovnako, inak môže takýto krok, aj keď je myslený dobre, spôsobiť viac konfliktov ako osohu. V tomto prípade to vyzerá tak, že na tých najbohatších sa pravidlá nevzťahujú a že na ekologické ciele doplácajú bežní ľudia.
Návrh pritom v Európskom parlamente prešiel len tesne. Za hlasovalo 340 poslancov, proti bolo 279 a 21 sa hlasovania nezúčastnilo.
Názory odborníkov na zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 sa líšia
Zatiaľ čo niektorí odborníci a politici stoja za zákazom predaja spaľovákov, iní tento krok odsudzujú a považujú ho za urýchlený. Dopravný analytik Ján Bazovský sa pre Startitup vyjadril nasledovne:
„Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
V tomto smere má Bazovský pravdu. Adaptácia elektromobility rozhodne nie je v Európe rovnako rýchla. Západné krajiny s vyššou životnou úrovňou prechádzajú na elektrické autá podstatne ľahšie než východné krajiny, kde je životná úroveň nižšia. Inak povedané, pre Slovákov sú elektromobily stále pridrahé.
Ak sa pozrieme na slovenské cesty, veľmi rýchlo si uvedomíme, prečo je u nás počet elektromobilov minimálny. Viaceré dáta odhaľujú, že priemerný vek osobných vozidiel na Slovensku je 14 rokov. Z toho vyplýva, že aj v roku 2050 bude na našich cestách jazdiť stále mnoho áut so spaľovacími motormi, ktoré budú mať práve vek vyše 15 rokov.
Predpovedať však niečo, čo bude o 10 či dokonca 15 rokov je ale nemožné. Elektromobilita napreduje raketovým tempom vpred, zlepšujú sa batérie, pohon, efektivita, nabíjanie a tiež klesajú aj ceny nových elektromobilov.
V roku 2035 môže byť všetko inak a ceny elektromobilov sa môžu dostať na hodnoty prijateľné aj pre Slovákov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP