Jedna výnimka od EÚ prešla. Tento druh spaľovákov sa bude predávať aj po roku 2035
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je definitívny. Už pri formovaní tohto návrhu sa ale hovorilo o tom, či sa bude zákaz vzťahovať aj na automobilky s nízkoobjemovou produkciou vozidiel. Portál AutoBlog teraz informuje, že títo výrobcovia dostali zo zákazu predaja spaľovákov výnimku.
V praxi to ale znamená, že autá so spaľovacími motormi si budú užívať iba tí najbohatší. Medzi automobilky s nízkou produkciou sa môžu zaradiť iba tí výrobcovia, ktorí ročne nepredajú viac než 1 000 vozidiel. Asi ti je už jasné, aké značky by do tejto skupiny mohli patriť.
Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg. Do predajného limitu by sa už napríklad nevošlo také Ferrari, ktoré minulý rok predalo vyše 13 000 vozidiel a tiež Lamborghini, ktorý celosvetovo predal cez 9 000 kusov nových áut.
Odborníci z automobilového priemyslu sa ale zhodujú, že návrh zákona mohol vyzerať inak. Aj luxusné automobilky, ktoré ročne predajú viac ako 1 000 vozidiel, mohli dostať výnimku, pričom by za rok mohli predať iba 1 000 spaľovákov a zvyšok by museli byť elektromobily. Takýto krok by bol omnoho efektívnejší nakoľko predaje týchto automobiliek stále môžeme považovať za nízkoobjemové a samotní výrobcovia to môžu považovať za diskrimináciu.
Pravidlá neplatia pre všetkých rovnako
Je pravda, že určité automobily by jednoducho bez spaľovacieho motora stratili celkový šmrnc. Napríklad britská automobilka Morgan, ktorá sa venuje výrobe automobilov s klasickým až oldschoolovým vzhľadom, takisto spadá do skupiny výrobcov, ktorí ročne predajú menej než 1 000 vozidiel, píše Autocar. V tomto prípade je dobé, že tieto autá budú mať aj naďalej spaľovací motor.
V prípade moderných automobiliek, ktorý vyrábajú exotické hyperautá, výnimka zo zákazu predaja až tak logická nie je. Napríklad taký Rimac Nevera je dôkazom, že aj hyperšport môže byť elektrický a že na závodnom okruhu funguje veľmi dobre. Tieto automobilky by sa teda bez problémov mohli transformovať na výrobu elektromobilov.
Súhlasíme, že automobilky, ktoré ročne predajú iba pár desiatok či stoviek vozidiel, prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia iba minimálnym podielom, ak berieme do úvahy všetky osobné vozidlá. Pravidlá by ale mali platiť pre všetkých rovnako, inak môže takýto krok, aj keď je myslený dobre, spôsobiť viac konfliktov ako osohu. V tomto prípade to vyzerá tak, že na tých najbohatších sa pravidlá nevzťahujú a že na ekologické ciele doplácajú bežní ľudia.
Návrh pritom v Európskom parlamente prešiel len tesne. Za hlasovalo 340 poslancov, proti bolo 279 a 21 sa hlasovania nezúčastnilo.
Názory odborníkov na zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 sa líšia
Zatiaľ čo niektorí odborníci a politici stoja za zákazom predaja spaľovákov, iní tento krok odsudzujú a považujú ho za urýchlený. Dopravný analytik Ján Bazovský sa pre Startitup vyjadril nasledovne:
„Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
V tomto smere má Bazovský pravdu. Adaptácia elektromobility rozhodne nie je v Európe rovnako rýchla. Západné krajiny s vyššou životnou úrovňou prechádzajú na elektrické autá podstatne ľahšie než východné krajiny, kde je životná úroveň nižšia. Inak povedané, pre Slovákov sú elektromobily stále pridrahé.
Ak sa pozrieme na slovenské cesty, veľmi rýchlo si uvedomíme, prečo je u nás počet elektromobilov minimálny. Viaceré dáta odhaľujú, že priemerný vek osobných vozidiel na Slovensku je 14 rokov. Z toho vyplýva, že aj v roku 2050 bude na našich cestách jazdiť stále mnoho áut so spaľovacími motormi, ktoré budú mať práve vek vyše 15 rokov.
Predpovedať však niečo, čo bude o 10 či dokonca 15 rokov je ale nemožné. Elektromobilita napreduje raketovým tempom vpred, zlepšujú sa batérie, pohon, efektivita, nabíjanie a tiež klesajú aj ceny nových elektromobilov.
V roku 2035 môže byť všetko inak a ceny elektromobilov sa môžu dostať na hodnoty prijateľné aj pre Slovákov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
Banka vstupuje do AI. Slovenská sporiteľňa chce zodpovedné inovácie
Slovenská veda naberá výkon. Nový superpočítač Perun zmení výskum aj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené