Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Už dlhú dobu platí, že dobíjať elektromobil je cenovo výhodnejšie, ako tankovať palivo do klasického spaľováka. Práve relatívne nízka cena elektrickej energie bola jedným z hlavných lákadiel Tesly, ale i ďalších výrobcov.

Výrazné zdražovanie elektrickej energie

Ako je na tom nabíjanie EV teraz, keď hneď „za rohom“ vypukla vojna, ktorá má neblahé dôsledky na celý svet?

V uplynulých týždňoch prudko vzrástla cena ropy, lenže rast cien elektriny a plynu pre domácnosti v Európskej únii je na tom podobne – len za minulý rok sa ceny zvýšili o štvrtinu, presnejšie závratných 26 %.

Pixabay / Fontech (Michal Varga)

Prvýkrát sa ceny medziročne zdvihli v marci 2021 (+4,3 %) a potom na prelome septembra a októbra 2021 rast dosiahol viac ako 20 %, v decembri už 23 %. Na Slovensku bol tento rast našťastie nižší ako priemer EÚ. Podľa rozhodnutí Úradu regulácie sieťových odvetví mala cena plynu narásť o maximálne 23 % a cena elektriny o 15 %.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v tejto súvislosti informuje, že „pri cenovej regulácii v elektroenergetike pre rok 2022 sa uplatní priemerná cena elektriny na burze PXE Praha vo výške 61,2077 €/MWh.“

Treba tiež zdôrazniť, že „burzová cena elektriny tvorí v štruktúre koncovej ceny elektriny pre slovenské domácnosti cca 40 %.“

Fontech na základe ÚRSO

Ako je na tom ropa?

Podľa údajov Štatistického úradu SR sa v aktuálnom 11. týždni ceny pohonných hmôt na čerpačkách pohybujú v priemere na úrovni 1,668 € za liter 95-oktánového benzínu a 1,575 € za liter nafty.

Ako uviedla agentúra SITA začiatkom marca, zdražovanie na slovenských čerpacích staniciach sa nekončí. Analytička 365.bank Jana Glasová to predpokladá na základe vývoja svetových cien ropy.

V nadchádzajúcich týždňoch bude mať na ropný trh v prvom rade dopad ruská invázia na Ukrajinu. „Nakoľko ceny ropy na globálnom trhu aktuálne prudko rastú a prekračujú 100–dolárovú hranicu, predpokladáme, že aj ceny na našich pumpách budú v ďalších týždňoch výrazne rásť,“ uviedla pre agentúru SITA Glasová.

[twenty20 img1=“321408″ img2=“321410″ offset=“0.5″ before=“Cena benzínu“ after=“Cena nafty“]

Čo to znamená pre majiteľov áut?

Jednoduchá odpoveď – majitelia vozidiel, či už tých elektrických alebo spaľovacích, si tento rok za jazdu poriadne priplatia. Stále však platí, že aj pri rapídnom zdražovaní oboch komodít je jazda na EV výrazne lacnejšia, ako jazda na spaľovakú.

Pri priemernej cene, pri využívaní rýchleho 100 kW nabíjania, ak sú ceny dobíjania cca 0,40 €/kWh, benzínu 1,668 €/l a nafty 1,575 €/l, je jazda na spaľováku dokonca až 2-krát drahšia, ako jazda na elektromobile – ako príklad sme si dokonca zobrali pomerne veľký elektromobil Audi Q4 e-tron 40 s priemernou spotrebou elektriny 17,3 kWh/100 km.

Tejto problematike sme sa venovali v samostatnom článku. Ak by však majiteľ elektromobilu nenabíjal na verejných nabíjacích staniciach, ale doma, pri súčasnej cene elektriny cca 0,10 €/kWh, je tento rozdiel ešte markantnejší.

V číslach to znamená zhruba toľko, že Audi Q5 40 TFSI s priemernou spotrebou WLTP 7,6 litra benzínu, prejde 100 km trasu za 12,67 €, zatiaľ čo Audi Q4 e-tron 40, ktorú majiteľ  nabíja výhradne doma, prejde rovnakú trasu, pri WLTP spotrebe 17,3 kWh, iba za 1,73 €. Tu ide, samozrejme, o ten najekonomickejší variant. Pri kombinovanom nabíjaní sa cena môže vyšplhať na približne 4 až 5 € na 100 km.

Ako je na tom zahraničie?

Portál CNBC nedávno urobil podobné porovnanie, z ktorého jasne vyplynulo, že aj s ohľadom na tamojší ešte prudší nárast cien, je stále o dosť drahšie natankovať benzínovú nádrž, ako nabiť batériu EV. Portál pritom do úvahy zobral dva trhy, Boston a San Francisco, kde sú nielen elektromobily veľmi populárne, ale kde je elektrina drahšia ako národný priemer.

Priemerná spotreba benzínu v USA na 100 míľ (160 km) bola 3,9 galónu (14,7 litra). Za túto trasu prejdenú v spaľováku si obyvatelia San Francisca a Bostonu zaplatia v priemere 16,25 dolárov, respektíve 18,5 dolárov v San Franciscu a 14 dolárov v Bostone.

Čo sa týka elektrických vozidiel, podľa hodnotenia účinnosti EPA, nazývané MPGe – ekvivalent míľ na galón – dokáže elektromobil prejsť s 33,7 kWh (množstvo elektriny, ktoré je chemicky ekvivalentné energií v galóne benzínu) 97 míľ. Pri 100 míľach by teda priemerne elektrické vozidlo v USA spotrebovalo 34,7 kWh elektriny. Za túto trasu si majitelia elektromobilov v San Franciscu a Bostone zaplatia zhruba 9,5 dolárov.

Ak teda pri súčasných cenách a ich neustálom navyšovaní počítaš, aké vozidlo je pre teba to správne,  vedz, že jazda na elektromobile je na Slovensku, tak i v zahraničí stále dramaticky lacnejšia. Navyše, nič nenasvedčuje tomu, že sa v dohľadnej dobe niečo zmení.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú