Je čas na zmenu? Elektromobil už vyjde lacnejšie ako spaľovák pri kúpe aj prevádzke
„Je čas na prechod,“ uviedol CEO koncernu Volkswagen Herbert Diess vo svojom príspevku na sociálnej sieti LinkedIn. Šéf najväčšieho výrobcu áut so spaľovacími motormi zdieľal grafiku, ktorá porovnáva naftové modely s ich elektrickými ekvivalentami. Takmer všetky parametre naznačujú, že elektromobil je oproti naftovému modelu výhodnejší, informuje Electrek.
Vo všeobecnosti sa hovorí, že jazdenie elektrickým autom je lacnejšie, než jazda spaľovákom. O koľko presne dokážeš jazdiť na elektrinu lacnejšie, než na benzín či naftu, je ale veľmi premenlivé.
Závisí to od niekoľkých faktorov, ako napríklad cena elektriny a pohonných hmôt v danej krajine, úľavy pre majiteľov elektromobilov či bonusy na nákup ekologického auta, ktorá sa menia od krajiny ku krajine.
Jazda spaľovákom až o 50 % drahšia
Dáta zahrnuté v infografike sú lokalizované na nemecký trh, preto sa niektoré sumy môžu pre náš trh líšiť. Aj tak nám ale toto porovnanie poskytuje aký-taký pohľad na to, o koľko drahšia je jazda spaľovákom v porovnaní s elektromobilom.
Prvé takéto priame porovnanie sa objavilo v nemeckom magazíne Auto Zeitung, no Volkswagen ho aplikoval na svoje modely, respektíve modely dcérskych automobiliek. Porovnáva teda celkové náklady od kúpy, poistenia až po celkové náklady na jazdu vybranými modelmi v Nemecku.
Do priameho súboja sa teda dostal VW Tiguan a ID.4, Škoda Kodiaq a Enyaq no a nakoniec Audi Q5 quattro verzus Q4 e-tron.
Základné cenovky hrajú s výnimkou Škodovky v prospech spaľovacích motorizácií, no VW do výpočtu kúpnej ceny zahrnul aj bonusy, ktoré je možné získať v Nemecku.
Po aplikovaní bonusov už vyjde nákup každého porovnávaného elektromobilu lacnejšie, než nákup spaľováku. Výkon hrá takisto v prospech elektromobilov, s výnimkou modelov od VW, kde je Tiguan 2.0 TDI mierne výkonnejší a s lepším krútiacim momentom, ako VW ID.4 Pure.
Čo hrá jednoznačne do karát spaľovákov, je dojazd „na plnú“. Na jednu nádrž benzínu či nafty prejdeš aj 1 000 km, v prípade elektromobilov je to od 300 do 500 km. Iba Enyaq 80 iV disponuje papierovým dojazdom 536 km, čo je najviac z trojice vybraných elektromobilov.
Ceny poistenia sú porovnateľné a je tomu tak aj u nás. V článku, v ktorom sme sa danej téme venovali podrobnejšie, sme sa pýtali odborníkov, či sú ceny poistenia elektromobilu vyššie, alebo nižšie.
Poisťovne aktuálne nerozlišujú, či sa jedná o elektromobil alebo spaľovák a výšku poistného kalkulujú na základe výkonu auta.
Dostávame sa ale k tej najpodstatnejšej časti, ktorou sú náklady na jazdu. V tomto smere zasa spaľovacie modely zaostávajú proti svojim elektrickým ekvivalentom pri všetkých modeloch.
Ako uviedol Diess vo svojom príspevku, náklady na jazdu VW ID.4 Pure sú až o 30 % nižšie, ako náklady na jazdu s Tiguanom s naftovým dvojlitrom. V prípade luxusnejších Audín sú náklady pre Q4 e-tron nižšie až o 40 % v porovnaní s naftovou Q5.
Najlepšie na tom je Škoda Enyaq, pri ktorej ťa jazdenie stojí takmer o 50 % menej než pri jazdení dieselovým Kodiaqom s pohonom všetkých štyroch kolies.
„Najlacnejší“ je úplne iný typ pohonu
Z dlhodobého hľadiska totiž nie je najlacnejší ani spaľovák a dokonca ani elektromobil. Vedci, ktorí pracovali na novej štúdii v nej zohľadnili niekoľko dôležitých faktorov.
Okrem toho, že pracovali zvlášť s malými a väčšími osobnými vozidlami, pozreli sa aj na rozdiely pri veľkých a stredných nákladných vozidlách. Tie rozdelili do piatich kategórií na základe ich pohonného ústrojenstva – spaľováky, hybridy, plug-in hybridy, vodíkové vozidlá a elektromobily.
Pri počítaní celkových nákladov na vlastníctvo a prevádzku vozidla tiež zohľadnili viacero faktorov, ako kúpna cena, odpisy, náklady na pohonné hmoty či elektrinu, údržba a opravy, no a v neposlednom rade dane a poplatky spojené s poistením vozidla.
Výsledok štúdie mnohých prekvapí. V súčasnosti je totiž najekonomickejším pohonným ústrojenstvom v kategórii osobných automobilov hybridná motorizácia. To sú vozidlá, ktoré disponujú spaľovákom aj elektromotorom a malou batériou, ktorú však nie je možno nabíjať zo siete, ale nabíja sa iba rekuperáciou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dlhovekosť je v našej moci: Tieto návyky dokážu predĺžiť život až o 24 rokov, tvrdí prevratný vedecký výskum
Elektromobil vs. spaľovák: Známy automobilový novinár má vo voľbe jasno. Toto sú pre a proti
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Len 1 hodinu od Bratislavy vznikla špičková samoobslužná výberová kaviareň s „Porsche medzi kávovarmi“
SNS vyzýva exprezidentku Čaputovú na dokladovanie príjmu, inak avizuje návrh na zmenu zákona
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
Jednoduchú fotku premení na 3D a je zadarmo. Tento AI nástroj je pre profíkov aj bežných ľudí
Každý človek má svojho nečakaného strážcu. Nové zistenia zmenia pohľad na baktérie
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dlhovekosť je v našej moci: Tieto návyky dokážu predĺžiť život až o 24 rokov, tvrdí prevratný vedecký výskum
Elektromobil vs. spaľovák: Známy automobilový novinár má vo voľbe jasno. Toto sú pre a proti
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Len 1 hodinu od Bratislavy vznikla špičková samoobslužná výberová kaviareň s „Porsche medzi kávovarmi“
SNS vyzýva exprezidentku Čaputovú na dokladovanie príjmu, inak avizuje návrh na zmenu zákona
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené