Je čas na zmenu? Elektromobil už vyjde lacnejšie ako spaľovák pri kúpe aj prevádzke
„Je čas na prechod,“ uviedol CEO koncernu Volkswagen Herbert Diess vo svojom príspevku na sociálnej sieti LinkedIn. Šéf najväčšieho výrobcu áut so spaľovacími motormi zdieľal grafiku, ktorá porovnáva naftové modely s ich elektrickými ekvivalentami. Takmer všetky parametre naznačujú, že elektromobil je oproti naftovému modelu výhodnejší, informuje Electrek.
Vo všeobecnosti sa hovorí, že jazdenie elektrickým autom je lacnejšie, než jazda spaľovákom. O koľko presne dokážeš jazdiť na elektrinu lacnejšie, než na benzín či naftu, je ale veľmi premenlivé.

Závisí to od niekoľkých faktorov, ako napríklad cena elektriny a pohonných hmôt v danej krajine, úľavy pre majiteľov elektromobilov či bonusy na nákup ekologického auta, ktorá sa menia od krajiny ku krajine.
Jazda spaľovákom až o 50 % drahšia
Dáta zahrnuté v infografike sú lokalizované na nemecký trh, preto sa niektoré sumy môžu pre náš trh líšiť. Aj tak nám ale toto porovnanie poskytuje aký-taký pohľad na to, o koľko drahšia je jazda spaľovákom v porovnaní s elektromobilom.
Prvé takéto priame porovnanie sa objavilo v nemeckom magazíne Auto Zeitung, no Volkswagen ho aplikoval na svoje modely, respektíve modely dcérskych automobiliek. Porovnáva teda celkové náklady od kúpy, poistenia až po celkové náklady na jazdu vybranými modelmi v Nemecku.
Do priameho súboja sa teda dostal VW Tiguan a ID.4, Škoda Kodiaq a Enyaq no a nakoniec Audi Q5 quattro verzus Q4 e-tron.
Základné cenovky hrajú s výnimkou Škodovky v prospech spaľovacích motorizácií, no VW do výpočtu kúpnej ceny zahrnul aj bonusy, ktoré je možné získať v Nemecku.
Po aplikovaní bonusov už vyjde nákup každého porovnávaného elektromobilu lacnejšie, než nákup spaľováku. Výkon hrá takisto v prospech elektromobilov, s výnimkou modelov od VW, kde je Tiguan 2.0 TDI mierne výkonnejší a s lepším krútiacim momentom, ako VW ID.4 Pure.
Čo hrá jednoznačne do karát spaľovákov, je dojazd „na plnú“. Na jednu nádrž benzínu či nafty prejdeš aj 1 000 km, v prípade elektromobilov je to od 300 do 500 km. Iba Enyaq 80 iV disponuje papierovým dojazdom 536 km, čo je najviac z trojice vybraných elektromobilov.
Ceny poistenia sú porovnateľné a je tomu tak aj u nás. V článku, v ktorom sme sa danej téme venovali podrobnejšie, sme sa pýtali odborníkov, či sú ceny poistenia elektromobilu vyššie, alebo nižšie.

Poisťovne aktuálne nerozlišujú, či sa jedná o elektromobil alebo spaľovák a výšku poistného kalkulujú na základe výkonu auta.
Dostávame sa ale k tej najpodstatnejšej časti, ktorou sú náklady na jazdu. V tomto smere zasa spaľovacie modely zaostávajú proti svojim elektrickým ekvivalentom pri všetkých modeloch.
Ako uviedol Diess vo svojom príspevku, náklady na jazdu VW ID.4 Pure sú až o 30 % nižšie, ako náklady na jazdu s Tiguanom s naftovým dvojlitrom. V prípade luxusnejších Audín sú náklady pre Q4 e-tron nižšie až o 40 % v porovnaní s naftovou Q5.
Najlepšie na tom je Škoda Enyaq, pri ktorej ťa jazdenie stojí takmer o 50 % menej než pri jazdení dieselovým Kodiaqom s pohonom všetkých štyroch kolies.
„Najlacnejší“ je úplne iný typ pohonu
Z dlhodobého hľadiska totiž nie je najlacnejší ani spaľovák a dokonca ani elektromobil. Vedci, ktorí pracovali na novej štúdii v nej zohľadnili niekoľko dôležitých faktorov.

Okrem toho, že pracovali zvlášť s malými a väčšími osobnými vozidlami, pozreli sa aj na rozdiely pri veľkých a stredných nákladných vozidlách. Tie rozdelili do piatich kategórií na základe ich pohonného ústrojenstva – spaľováky, hybridy, plug-in hybridy, vodíkové vozidlá a elektromobily.
Pri počítaní celkových nákladov na vlastníctvo a prevádzku vozidla tiež zohľadnili viacero faktorov, ako kúpna cena, odpisy, náklady na pohonné hmoty či elektrinu, údržba a opravy, no a v neposlednom rade dane a poplatky spojené s poistením vozidla.
Výsledok štúdie mnohých prekvapí. V súčasnosti je totiž najekonomickejším pohonným ústrojenstvom v kategórii osobných automobilov hybridná motorizácia. To sú vozidlá, ktoré disponujú spaľovákom aj elektromotorom a malou batériou, ktorú však nie je možno nabíjať zo siete, ale nabíja sa iba rekuperáciou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Neurovedec odhaľuje najlepší doplnok pre zdravie mozgu. Pomáha pri migréne aj nespavosti
PREMIUMRevolúcia v bývaní: Z panelákov sa skôr či neskôr vysťahujeme, no investičné byty budeme kupovať aj naďalej (ROZHOVOR)

Plyn aj teplo výrazne zdražejú. Zisti, o koľko si priplatíš už od nového roka

Slovákmi milované potraviny poškodzujú takmer každý orgán. Potvrdzuje to viac ako 90 vedeckých štúdií

Zomrel známy producent. Slovenský svet filmu smúti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
Namiesto paliva budúcnosti sa vraciame v čase. Uhlie a ropa zažívajú nečakaný zvrat
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NATO sa pripravuje na najhoršie. Holandsko posiela na Východ vojakov aj rakety
Slovenským domácnostiam hrozí výrazné zdraženie elektriny. Vláda nie je pripravená, tvrdí SaS
Čína úplne rozdupala Európu. Tento rok vyrobí podľa analytika šialené množstvo elektromobilov
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Neurovedec odhaľuje najlepší doplnok pre zdravie mozgu. Pomáha pri migréne aj nespavosti
PREMIUMRevolúcia v bývaní: Z panelákov sa skôr či neskôr vysťahujeme, no investičné byty budeme kupovať aj naďalej (ROZHOVOR)

Plyn aj teplo výrazne zdražejú. Zisti, o koľko si priplatíš už od nového roka

Slovákmi milované potraviny poškodzujú takmer každý orgán. Potvrdzuje to viac ako 90 vedeckých štúdií

