Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Neustále doťahovačky o tom, či je z dlhodobého hľadiska lacnejší elektromobil, spaľovák, vodíkové auto alebo hybrid, sú zdá sa konečne na konic. Ako informoval portál Electrek, nová štúdia Ministerstva energetiky v USA sa pozrela na celkové náklady spojené s vlastníctvom rôznych typov áut.

Z dlhodobého hľadiska totiž nie je najlacnejší ani spaľovák a dokonca ani elektromobil. Vedci, ktorí na štúdii pracovali, v nej zohľadnili niekoľko dôležitých faktorov.

Okrem toho, že pracovali zvlášť s malými a väčšími osobnými vozidlami, pozreli sa aj na rozdiely pri veľkých a stredných nákladných vozidlách. Tie rozdelili do piatich kategórií na základe ich pohonného ústrojenstva – spaľováky, hybridy, plug-in hybridy, vodíkové vozidlá a elektromobily.

Freepik

Pri počítaní celkových nákladov na vlastníctvo a prevádzku vozidla tiež zohľadnili viacero faktorov, ako kúpna cena, odpisy, náklady na pohonné hmoty či elektrinu, údržba a opravy, no a v neposlednom rade dane a poplatky spojené s poistením vozidla.

Víťazom nie je elektromobil, ani spaľovák

Výsledok štúdie mnohých prekvapí. V súčasnosti je totiž najekonomickejším pohonným ústrojenstvom v kategórii osobných automobilov hybridná motorizácia. To sú vozidlá, ktoré disponujú spaľovákom aj elektromotorom a malou batériou, ktorú však nie je možno nabíjať zo siete, ale nabíja sa iba rekuperáciou.

Zo štúdie ale vyplýva jedna veľmi podstatná vec. Prevádzkové náklady batériového elektromobilu sú oproti prevádzkovým nákladom spaľováku až o 40 % nižšie. Ak sa teda elektromobily kúpnou cenou vyrovnajú spaľovákom, ich vlastníctvo bude neporovnateľne ekonomickejšie.

NEPREHLIADNI
Začne nová doba. Elektromobily budú lacnejšie než spaľováky, tvrdí šéf Volkswagenu

To isté platí aj v prípade vodíkových áut, v tomto smere je navyše potrebné, aby výrazne klesla cena vodíka. Analytik David Gohlke tvrdí, že s istotou nemožno povedať, kedy tento zlom nastane, no technológie stále napredujú a všetko sa teda vyvíja správnym smerom.

freepik

Zo štúdie ďalej vyplýva, že batériový pohon bude finančne najvýhodnejším aj v prípade ťažkej nákladnej dopravy. Tu by však zlomový moment mohol nastať okolo roku 2035, nakoľko veľké ťahače potrebujú masívnu batériu. V tomto prípade tak musia ceny batérií klesnúť ešte rapídnejšie.

Lacnejším elektromobilom verí aj šéf Volkswagenu

Šéf koncernu Volkswagen, Herbert Diess, je veľkým vizionárom a jeho názory by sme preto nemali brať na ľahkú váhu. Nedávno sa pre nemecký portál WiWo vyjadril, že elektromobily sa už do pár rokov cenami vyrovnajú spaľovákom, alebo ich dokonca podlezú.

VW

Podľa jeho slov už o niekoľko rokov dokonca elektromobily nebudú potrebovať ani štátne dotácie, aby boli pre zákazníka cenovo atraktívne. Diess už teraz bojuje za zastavenie dotácií, avšak stať by sa tak malo na všetkých frontoch, čiže by sa malo stopnúť aj dotovanie fosílnych palív.

Vlastniť elektromobil na Slovensku je extrémne výhodné

Hovorí sa, že dlhodobé vlastníctvo a jazda elektromobilom je z finančného hľadiska výhodnejšie, než kúpa a následné „živenie“ spaľováku. Vlastníctvo auta nie je len kúpa a následné tankovanie či nabíjanie, podstatnú časť nákladov tvorí aj povinné zmluvné poistenie a v tomto smere už na tom nie sú v niektorých krajinách elektromobily tak dobre.

Téme poistenia elektromobilov sme sa podrobne venovali v tomto článku. Stále ale platí, že ročné poistné je u nás v porovnaní s inými krajinami Európy extrémne nízke a dalo by sa povedať, že vlastniť elektromobil na Slovensku je z tohto pohľadu nesmierne výhodné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú