Slovák Ing. Marián Ferenc stojí za mladou firmou Cybertron, ktorá sa stará o import a internetový predaj a skladovanie náhradných dielov čínskych elektrických mikromobilov Runhorse.

Na našom trhu je mikromobilita spomínaná len pri elektrických kolobežkách, ale patria sem aj elektrické kapotované štvorkolky s konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h, preto sa rozhodol, že vyplní dieru na trhu a prinesie osvetu v rámci ekologickej a ekonomickej mobility v meste, ktorá funguje celoročne.

Mikromobilita na Slovensku, respektíve v našom hlavnom meste, je v porovnaní s inými vyspelejšími a ďaleko väčšími mestami iba na počiatku svojho rozvoja.

Zatiaľ čo sa u nás začínajú vo väčšom rozmáhať zdieľané elektrické kolobežky či bicykle, vo svetových husto zaludnených metropolách fungujú na rovnakom princípe aj malé mestské elektromobily. Vlastníctvo elektrickej kolobežky je u nás už pomerne bežné, no mikromestské elektromobily sú na našich cestách stále veľkou neznámou. Vo vyspelejších mestách, odkiaľ prišiel aj ich impulz priniesť takéto mini autíčka aj na Slovensko, je však mikromobilita už roky zabehnutá.

„Keď sme boli v Izraeli v Tel Avive, videli sme po cestách jazdiť niekoľko takých malých elektrických autíčok. Extrémne nás to zaujalo a práve to bol pre nás ten impulz priniesť niečo podobné aj na Slovensko. Tel Aviv je však moderné mesto, ktoré skôr pôsobí ako z budúcnosti a celé je v podstate nadizajnované pre potreby mikromobility – sú tu vyhradené jazdné pruhy či parkovacie miesta s nabíjačkami.“

Marián, ktorý so svojou firmou Cybertron sídli v Šoporni, prináša na Slovensko možnosť bezstarostne si zaobstarať takýto malý mestský elektromobil, ktorý je navyše možné šoférovať už od 15 rokov. Stačí ti na to totiž vodičský preukaz typu AM.

Okrem toho, že zabezpečia objednávku a dovoz z Číny, vybavia všetky potrebné papiere a vozidlo prihlásia, navyše v prípade problémov s autom sa postarajú aj o servis. Toto všetko je zahrnuté v cene, ktorá končí na sume 9840 € za vozítko osobnej dopravy v plnej výbave a s najvyšším dojazdom.

Záruka je 2 roky na vozidlo a 3 roky na lítium fosfátovú batériu. V prípade jednoduchých servisných úkonov nepotrebuje zákazník navštíviť autorizovaný servis, autíčko si môže opraviť aj sám doma alebo v neautorizovanom servise bez straty záruky.

„Cieľovou skupinou pre naše malé elektrické autíčka sú predovšetkým tínedžeri, starší ľudia, alebo mamičky s deťmi, ktoré potrebujú zaniesť svoje dieťa do škôlky, školy, prípadne zbehnúť na nákup, ďalej sú to špedičné firmy, fast foody a obce. Aktuálne teda ponúkame tri verzie, osobnú s dvoma miestami na sedenie, food delivery na rozvoz jedla a špedičnú pre rozvoz balíkov, pošty, mrazených výrobkov či komunálne služby“

Ako sme už uviedli, na tomto autíčku, ktoré je teda oficiálne klasifikované ako štvorkolka, je možné jazdiť už od 15 rokov. Aj preto je maximálna rýchlosť obmedzená na 45 km/h, špedičné verzie sú od 16 rokov a dosahujú rýchlosť 52km/h.

FonTech

Reálny dojazd na jedno nabitie sa pohybuje na úrovni 120 km na 80% batérie km pri osobnej verzii, food delivery verzia do 190 km na 100% batérie a špedičná verzia zvládne prejsť na jedno nabitie do 170 km na 100% batérie. Nabíjanie je však zatiaľ obmedzené iba na domácu 230 V zásuvku, kde plné nabitie trvá zhruba 2-3 hodiny pri osobnej verzií a 4-7 hodín pri špedičnej a food delivery verzií. Odmenou za tieto čiastočne obmedzujúce vlastnosti sú bezkonkurenčné náklady na jazdu.

„Náklady na prejdenie 100 km sa pri menšej osobnej verzii pohybujú na úrovni okolo 80 centov pre domácnosti, pri väčšej špedičnej verzii je to 90 centov až 1 euro, v prípade firmy s lacnejšou elektrinou je to menej. Momentálne sú všetky verzie obmedzené len na domáce nabíjanie, no dodávateľská firma autíčko neustále vylepšuje a zhruba každý rok prichádza aktualizovaná verzia. Je teda možné, že v budúcnosti príde verzia s konektorom pre nabíjanie na verejných AC staniciach, či dokonca hardvérom pre carsharing .“

Mikromobilita prináša niekoľko výhod

Okrem finančných úspor prináša mikromobilita do veľkých miest aj výhody spojené so šetrením miesta. Vo väčších mestách a vyspelejších krajinách si tieto benefity naplno uvedomujú a aj preto je inde mikromobilita ďaleko viac rozvinutá, ako u nás.

„Boom mikromobility v Európe sa očakáva až o nejakých 10 rokov. Žiaľ, u nás trvá všetko o niečo dlhšie, než všade inde v Európe či vo svete. Chýba nám napríklad infraštruktúra v mestách, kde by si mohli ľudia z panelákov takéto autíčka na parkovisku nabíjať. Na druhej strane, mikromobilita by elegantne vyriešila problém s nedostatkom parkovacích miest. Na jedno bežné parkovacie miesto pre osobné auto sa zmestia až tri takého mikro autíčka.“

Z technického hľadiska milé prekvapenie

My sme mali možnosť si toto mini autíčko vyskúšať na vlastnej koži a musíme povedať, že po technickej stránke nás celkom milo prekvapilo. Samozrejme, od takéhoto vozidla nemôžeš očakávať komfort plnohodnotných elektromobilov, tento typ vozidla slúži na lacné presuny v meste. Nahradiť má skôr elektrický skúter alebo kolobežku. Tým, že je toto autíčko okapotované, s nim môžeš jazdiť aj v daždi či v zime.

Vo vnútri sa teda nachádza dvojica sedadiel umiestnených za sebou, špedičná verzia má sedadlo iba jedno. Pred vodičom sa nachádza zhruba 6″ farebný displej, ktorý zobrazuje základné údaje o rýchlosti, spotrebe, stave nabitia batérie a tiež informácie o zapnutých svetlách a smerovkách. Na displej sa dokonca premieta aj obraz z cúvacej kamery.

V letných mesiacoch poteší prítomnosť klimatizácie, v tých zimných si zasa môže vodič zakúriť. Z bezpečnostných prvkov je vo vozidle prítomný jedine bezpečnostný pás. Veľkým benefitom je aj to, že na sedadlo vodiča môžeš nastupovať z pravej, ale aj ľavej strany.

Pri prvom pohľade na toto autíčko sme sa obávali toho, ako sa bude chovať v zákrutách. Po nasadnutí a prejdení prvou zatáčkou však všetky obavy opadli. Auto síce vyzerá tak, že pri každom zatočení volantu by sa malo prevrátiť, no vzhľadom na svoje ťažisko je naozaj dostatočne stabilné v zákrute do 15 km/h.

Filtrovanie nerovností by mohlo byť na trocha vyššej úrovni, no vzhľadom na cenu nemôžeme očakávať nejaký prepracovaný podvozok.

FonTech

Z materiálov použitých v interiéri sme mali zmiešané pocity, niektoré časti pôsobili veľmi dobre, no inde boli použité tie najlacnejšie plasty. Dobre pôsobia napríklad sedačky potiahnuté koženkou či podsvietený volič jazdných režimov vpred a vzad. Naopak volant, ktorý v aute drží vodič najviac času, pôsobil lacno. Spomenúť tiež musíme prítomnosť klasickej ručnej brzdy, na voliči jazdných režimov sa totiž nenachádza režim parkovania.

Cena základného modelu pre osobnú prepravu začína na sume pod 7000 € a pri najlepšie vybavenom autíčku 9840 € s dojazdom do 140 km. Pri špedičných verziách sa dokáže vyšplhať až na vyše 14 000 € s dojazdom do 190 km s príplatkovou výbavou chladiarenského alebo mraziarenského boxu do 2000 €

Slovenský distribútor ponúka iba vyššie verzie výbavy, nakoľko tie disponujú väčšími batériami s vyšším dojazdom. Autíčka, ktoré je možné riadiť od 15 rokov, disponujú elektromotorom s výkonom 3 kW, silnejšie verzie, na ktoré je potrebný vodičák A1, majú výkon 5 kW.

FonTech

Spoločnosť Cybertron zastrešuje kompletné dodanie a vybavenie všetkých papierov, dodanie tohto autíčka trvá 4 mesiace od naplnenia minimálnej potrebnej kapacity objednávky. Nakoľko sa jedná o batériové vozítka, k dispozícii sú len na objednávku, skladovými zásobami spoločnosť nedisponuje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom