Ide to pomaly. Do roku 2029 budú viac elektromobilov ako spaľovákov predávať len tieto dve automobilky
Ak máš pocit, že Európska únia až príliš tlačí na nástup elektromobilov a že elektrické autá pribúdajú neprirodzene rýchlo, si na omyle. Nová štúdia Influence Map odhaľuje, ako budú vyzerať emisné ciele veľkých automobiliek v roku 2029 pri súčasnom trende predaja elektrických áut – teda ak s ich propagáciou a dostupnosťou ešte poriadne nedupneme na plyn.
Ekologický cieľ celého sveta je udržať globálne otepľovanie do roku 2029 pod hranicou +1,5 stupňa Celzia. K splneniu tejto výzvy je potrebné znížiť produkciu emisií prakticky vo všetkých odvetviach.
Výrobcovia automobilov by museli do konca tejto dekády predávať aspoň 50 % bezemisných vozidiel, teda elektromobilov alebo áut na vodík. Pri súčasnom trende predaja elektrických áut je to však pre väčšinu svetových výrobcov absolútne nereálny cieľ.
Splní ho len dvojica automobiliek
Podľa správy, na ktorú upozornil aj portál Electrek, dosiahnu potrebné predaje bezemisných a nízkoemisných vozidiel iba dve automobilky. Neprekvapivo ide o Teslu, tou druhou je nemecký Mercedes.
Pri Tesle je to jasné, nakoľko automobilka už teraz predáva 100 % čisto elektrických áut. Súčasné prognózy naznačujú, že v roku 2029 bude Mercedes predávať 56 % bezemisných vozidiel.
Všetky ostatné sledované automobilky sú pod hranicou 50 %. Dokonca aj VW, ktorý jednoznačne tlačí na elektromobilitu najviac spomedzi všetkých tradičných výrobcov automobilov.
BMW a VW tesne pod hranicou
Automobilky BMW a VW by mali v roku 2029 dosahovať 45 %, respektíve 43 % podiel predaja čisto elektrických modelov. Nad úroveň 40 % sa dostal aj koncern Stellantis. Prognózy pre všetky ostatné automobilky sú, podľa štúdie, na míle vzdialené cieľu predávať do roku 2030 minimálne 50 % elektrických modelov.
Ak by sa predaje automobilov uberali takýmto smerom, tak do roku 2030 by sa Zem mohla otepliť až o 2 stupne Celzia. Dobrou správou je, že podľa predpovedí ide Európa príkladom a do konca dekády by sa u nás mohlo predávať v priemere až 59 % bezemisných áut. Globálne však bude ich produkcia tvoriť iba 32 %. Najhoršie na tom sú oblastí ako Afrika (8 %) a Južná Amerika (3 %).
Rok 2021 bol katastrofálny
Ako informuje ScienceAlert, globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) narástli v roku 2021 až o 6 %, vďaka čomu dosiahli historicky najvyššie čísla. Boj proti nebezpečným klimatickým zmenám tak nezvládame, hoci riešení nie je vôbec málo.
Rekordný medziročný nárast
Počas pandémie COVID-19 globálna produkcia emisií skleníkových plynov výrazne poklesla, bohužiaľ však len dočasne a nové dáta prinášajú nepríjemné správy. Podľa IEA narástli emisie oxidu uhličitého v roku 2021 o 6 %, teda o približne 2 miliardy ton.
Celkové číslo tak dosiahlo historické maximum a to neuveriteľných 36,3 miliárd ton CO2 za jediný rok. Prekonaný tak bol tým pádom celý pandemický pokles o 1,86 miliárd ton v roku 2020, pričom na vine sú nielen prírodné podmienky, ale aj nešťastná situácia na trhu.
Narástli totiž ceny plynu, čo viedlo k vyššiemu využitiu oveľa viac znečisťujúceho uhlia. Podľa odborníkov musí svet zaručiť, že takýto nárast počas zotavovania sa z pandémie bol výnimočný a prechod na obnoviteľné zdroje zaručí nižšie ceny pre spotrebiteľov.
Najviac prispela Čína
Jediná väčšia ekonomika, ktorá vykázala rast emisií aj počas pandémie, bola tá čínska a zároveň prispela k zvýšeniu globálnej produkcie emisií skleníkových plynov najväčším dielom. Jej celoročné emisie sa vyšplhali na závratných 11,9 miliardy, teda 33 % svetovej produkcie.
Od roku 2019 do konca 2021 jej emisie narástli o 750 miliónov ton CO2 a to napriek pokrokom, ktoré Čína robí v oblasti obnoviteľných zdrojov, napríklad práve v podobe solárnej energie. Tento ázijský gigant sa totiž snaží vybudovať jednu z najväčších solárnych fariem na celom svete a energiu z nej chce prenášať na ohromnú vzdialenosť.
Len v roku 2021 narástol dopyt po elektrickej energii v Číne až o 10 %, čo je približne 700 TWh, pričom sa jedná aj o lokálny rekord. O nič lepšie na tom nie je ani India, ktorej produkcia energie z uhlia vzrástla od roku 2019 do 2021 o celých 13 %.
Riešení je mnoho
Emisie pritom nie sú problémom, ktorý ľudstvo nedokáže riešiť. Práve naopak, existuje množstvo potenciálne revolučných riešení a neustále sa rodia nové. Len pred pár dňami sa svojimi veľkolepými plánmi pochválila mladá americká firma, ktorá chce využiť geotermálnu energiu z hlbín Zeme na zásobovanie sveta čistou elektrickou energiou.
Problémom je, že tieto riešenia vyžadujú čas, často vysoké počiatočné investície a nimi vyprodukovaná energia spočiatku nie je cenovo konkurencieschopná, čo celý proces brzdí. V posledných rokoch v tomto smere nepomohla ani pandémia a momentálne prebiehajúca vojna na Ukrajine, kvôli ktorej je aj podľa Muska, dlhodobého obhajcu a bojovníka za obnoviteľné zdroje, nutné navýšiť produkciu ropy a plynu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Policajti NAKA bez obvinení, generálny prokurátor Žilinka ich zrušil
Kedysi mali Japonci len 153 storočných ľudí, dnes takmer 100 000. Tajomstvo dlhovekosti spočíva v jednoduchých návykoch
Hamran späť v hre: Bývalý šéf polície je asistentom známej poslankyne
Rusko odstúpilo od dohovoru proti mučeniu. Štátna duma návrh Putina odhlasovala
Asteroid 2025 FA22 veľký ako mrakodrap sa rúti k Zemi: Vesmírny kolos preletí „tesne“ okolo nás
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP