Záver roka tradične patrí rebríčkom najlepších filmov či najväčších prepadákov a portály sa idú roztrhať, len aby do svojich TOP 10 vniesli niečo originálne a šokujúce. My sme sa na filmy a seriály v roku 2019 rozhodli pozrieť trocha komplexnejšie a prinášame ti na jednom mieste všetky najdôležitejšie novinky a udalosti, ktoré filmový a seriálový rok 2019 definovali.

Zbohom, 20th Century Fox

Najväčšia novinka roku sa udiala hneď na jar a nešlo ani tak o správu roka, ako skôr celého desaťročia. Veľká šestka Hollywoodu v podobe Disney, 20th Century Fox, Sony, Paramount, Warner Bros. a Universal totiž prišla o jedného zo svojich členov. Megatransakcia, o ktorej sa v Hollywoode hovorilo takmer dva roky, sa nakoniec uzavrela 20. marca, kedy dve minúty po polnoci mediálny gigant Disney prevzal práva a plnú kontrolu nad 20th Century Fox, jej filmovými značkami i niektorými televíznymi stanicami.

20th Century Fox

Disney tak razom získalo práva na obrovské univerzum X-Men, Fantastickú štvorku, Avatara, ale tiež mnoho ďalších známych filmových značiek, napríklad Titanic, Predátor, Smrtonostná zbraň, Kingsman, Votrelec, Sám doma, Planéta opíc či Doba ľadová. Už tak bohaté portfólio spoločnosti sa rozšírilo o desiatky filmových produktov a stovky nových postáv. Aj keď od transakcie desaťročia ubehol už takmer rok, otázky ohľadom budúcnosti mnohých legendárnych filmových sérií naďalej zostávajú nezodpovedané.

Vizitka filmových štúdií patriacich pod Disney budí obrovský rešpekt a pri pohľade na Pixar, Marvel Studios, Lucasfilm, 20th Century Fox či Walt Disney Pictures je jasné, kto bude udávať filmové tempo nasledujúce roky. Odkúpením konkurencie Disney zároveň získalo väčšinový podiel v streamovacej službe Hulu, známej predovšetkým vďaka seriálom ako Príbeh služobníčky, Castle Rock či Hlava 22. Disney navyše v roku spustil aj predplatnú streamovaciu službu Disney+. Vplyv mediálneho giganta sa tak  v roku 2019 netýkal výhradne filmov, ale čoraz väčšmi tiež sveta televízie.

Joker zničil kiná

Ak by si niekomu vo Warner Bros. začiatkom roka povedal, že chystaný komixový počin Joker, navyše s dramatickým poňatím a prístupnosťou až od 18 rokov, sa v roku 2019 stane šiestym najzárobkovejším filmom, asi by sa ti vysmial do tváre. Joker s bravúrnym Joaquinom Phoenixom v hlavnej úlohe je jednoznačným prekvapením roka a boli by sme vskutku zaskočení, ak by psychologická dráma z oscarového galavečera odchádzala s prázdnou. Kritici pritom v recenziách film nešetrili, označovali ho ako sklamanie roka a kritizovali ho za to, že oslavuje násilie. Divácka obec však mala na vec podstatne iný názor a na Jokera sa v húfoch hnala do kina.

moviestillsdb.com

Výsledkom je stanovenie rekordu ako najzárobkovejšieho filmu s R-kovým ratingom v histórii a zároveň je Joker prvým filmom s týmto ratingom, ktorému sa podarilo pokoriť miliardovú métu. Ak by sme sa pozreli na produkčný rozpočet a tržby, investícia sa tvorcom vrátila viac než 15-násobne, čím Joker pokoril aj takého giganta, akým boli Avengers: Infinity War. Obrovský úspech filmu však nemá význam len pre Warner Bros., ale siaha omnoho ďalej.

Príbeh Arthura Flecka totiž jasne dokazuje, že moderní diváci sú pripravení investovať voľný čas aj do dospelejších filmov a môžeme sa spoľahnúť, že v nasledujúcich rokoch sa ku nám naženie celá lavína R-kových kúskov s dramatickým nádychom. Joker zároveň znamená dôležitý míľnik pre DC, ktoré v porovnaní s Marvelom stále nedokáže nabrať momentum a naďalej so silným konkurentom stráca krok.

Najdôležitejšou oblasťou, do ktorej film Todda Phillipsa vracia nádej na úspech, sú strednorozpočtové snímky, ktoré sú v posledných rokoch na ústupe a trpia neochotou veľkých štúdií podieľať sa na ich tvorbe. Práve kvôli nim sú miliardový Joker a jeho tržby podčiarknuté tučnou čiarou a my dúfame, že prichádzajúce filmové roky prinesú do kín viac podobne odvážnych projektov, ktoré sa nebudú báť vystúpiť zo zaužívaných filmových stereotypov.

Krutovláda Disney

Filmové štúdiá patriace pod Disney boli doslova továrňou na peniaze a to, čo v roku 2019 Disney predviedlo, vo filmovej histórii nemá obdobu. Americký gigant totiž počas roka vydával jeden miliardový hit za druhým a v tržbách podľa Variety presiahol hranicu 10 miliárd dolárov.

Spoločnosť tak prekonala svoj vlastný rekord z roku 2016, v ktorom vo filmových tržbách zinkasovala 7,6 miliardy dolárov. K ohromným 10 miliardám sa navyše nerátajú tržby zo štúdií patriace Foxu, ktoré Disney začiatkom roka kúpilo. Ak by sa k tržbám prirátali aj čísla Foxu, Disney by za rok 2019 presiahol 12 miliárd dolárov.

Youtube / Walt Disney Studios

Číslo sa ešte bude zväčšovať, keďže Ľadové kráľovstvo 2, ktoré iba nedávno prekročilo miliardovú métu, ešte počas vianočných sviatkov v tržbách pekne porastie. Disney na záver roka navyše plánuje premiéru Star Wars: Vzostup Skywalkera, čo bude nepochybne ďalším obrovským hitom.

Určite nezmeškaj
Epické vyvrcholenie Star Wars či pokračovanie miliardovej komédie. Takýto bude december v kinách

Celkovo štúdio Disney v roku 2019 podľa vlastnej stránky do kín uviedlo 14 filmov (nepočítame k nim nové Star Wars ani Spies in Disguise s premiérou koncom roka), z ktorých takmer polovica v tržbách presiahla miliardovú hranicu.

TOP 10 Najzárobkovejších filmov roka
No. Názov filmu Distribútor Celosvetové tržby
1 Avengers: Endgame Disney $2 797 800 564
2 The Lion King $1 656 405 082
3 Spider-Man: Far From Home Sony $1 131 927 996
4 Captain Marvel Disney $1 128 274 794
5 Toy Story 4 $1 073 394 593
6 Joker Warner Bros. $1 060 342 715
7 Aladdin Disney $1 050 693 953
8 Frozen II $1 033 623 091
9 Hobbs & Shaw Universal $758 910 100
10 Ne Zha Beijing Enlight $728 993 357

Zdroj: Wikipedia

Disney tak vo filmovom svete stanovilo hneď niekoľko nových rekordov, ktoré v blízkej budúcnosti nikto ďalší neprekoná. Avengers dobyli svet a s tržbami na úrovni gigantických 2,8 miliárd sa stali najzárobkovejším filmom histórie. V rebríčku TOP 10 filmov s najväčšími tržbami dokázali filmy od Disney získať až šesť miest a rovnaký počet filmov v tržbách zároveň pokoril miliardovú hranicu, čo tiež predstavuje nový svetový rekord. Úspech spoločnosti vo filmovom roku 2019 je jednoducho neprehliadnuteľný a aj keď sa z výnimočných ziskov spoločnosti tešíme, začíname sa báť filmového monopolu, ktorým sa Disney stal.

Čínska dominancia a pretváranie filmovej podoby

Čínsky trh predstavuje pre amerických filmárov čoraz väčšiu príležitosť na navýšenie svojich tržieb. Neraz sa stalo, že americké stomiliónové blockbustery od totálneho fiaska zachránili práve čínski diváci. Pacific Rim, Warcraft, Need for Speed, Transformers, Piráti z Karibiku, Rýchlo a zbesilo… To je len časť vysokorozpočtových filmov, ktoré by bez tržieb z Číny skončili v hlboko v červených číslach.

Na to hollywoodski filmári myslia pri nakrúcaní čoraz viac, čo môžeme vo veľkej miere sledovať aj priamo na plátne. Či už je to čínsky lekár, ktorý ošetruje Tonyho Starka, Karate Kid odohrávajúce sa v čínskej škole alebo James Bond, ktorý si musí odskočiť na misiu do Šanghaja. Scén pre čínskych divákov každým rokom pribúda a výsledkom je v mnohých prípadoch prehnaná politická korektnosť.

Čína tento rok napríklad nedovolila v kinách premietať novinku Quentina Tarantina, Vtedy v Hollywoode, v ktorej si Bruce Lee počas krátkej scény zmeria sily s Bradom Pittom. Čínskym autoritám sa podľa Variety nepáčilo vyobrazenie Bruca Leeho a Tarantino mal byť požiadaný niektoré zo scén vystrihnúť. Slávny režisér na ponuku nepristal, výsledkom teda bolo, že Vtedy v Hollywoode sa do čínskych kín vôbec nedostal.

Neo Wave Cinema/YouTube

Tarantinov film je iba malým príkladom toho, aký citlivý a cenzúrou ovládaný čínsky filmový trh je a zároveň dôkazom toho, na aké maličkosti musia filmoví tvorcovia myslieť, pokiaľ chcú na čínskom filmovom trhu preraziť. Rok 2019 by podľa CNBC mohol byť posledným, kedy filmovým tržbám dominuje Severná Amerika (USA + Kanada) a Čína by prvenstvo mohla získať už v nadchádzajúcom roku.

Ak by sa tak ešte náhodou nestalo, otázka nie je či, ale kedy Čína prvú priečku preberie, keďže nárast v oblasti filmových tržieb sa od roku 2013 do konca minulého roka takmer strojnásobil, zatiaľ čo Severná Amerika v tržbách už dlhodobo stagnuje. Dominancia Číny však rozhodne nie je zlou správou, keďže kopec filmov by v posledných rokoch bez čínskych investícií vôbec nebolo natočených. Za mnohé spomeňme napríklad tohtoročný vojnový hit Midway.

Koniec Topserialy a súboj streamovacích služieb

Seriálový a filmový rok na Slovensku v roku 2019 sprevádzala predovšetkým prekvapivá správa o konci obľúbeného portálu Topserialy.to, na ktorom filmoví a seriáloví nadšenci našli množstvo obľúbených filmov úplne zadarmo. 31. októbra boli vypnuté úložiská Openload a Streamango, na báze ktorých Topseriály fungovali, webu teda nezostalo nič iné, len svoju prevádzku ukončiť.

FonTech

Zatvorenie dvoch populárnych úložísk je významným víťazstvom pre Alianciu za kreativitu a zábavu (ACE), združujúcu veľké filmové vydavateľstvá i streamovacie služby, no zároveň tiež veľkou prehrou pre užívateľov hľadajúcich bezplatný filmový a seriálový obsah. Pozeranie zadarmo je pre slovenského diváka opäť o niečo ťažšie, aj keď spôsoby, ako na to, sa naďalej dajú nájsť.

Jeden z nich môže predstavovať aj predplatenie niektorej z oficiálnych streamovacích služieb, napríklad v podobe Netflix či HBO Go, ktorých portfólio sa v roku 2019 rozrástlo o dvoch významných hráčov. 1. novembra bola oficiálne spustená avizovaná streamovacia služba Apple TV+, ktorá síce momentálne dopláca na pomerne slabú ponuku, zároveň však divákov láka atraktívnou cenou a 4K rozlíšením.

O necelé dva týždne neskôr bola vo vybraných krajinách spustená ďalšia služba, Disney+, za ktorou stojí americký kolos Disney. Služba sa s 500 filmami a viac než 7500 seriálovými epizódami okamžite stala hitom a počet predplatiteľov už po dvoch týždňoch od spustenia prekročil 10 miliónov. Na Slovensku však Disney+ oficiálne spustené nebolo a momentálne nie je známe, kedy (a či vôbec) do našich končín služba dorazí.

Disney

Z globálneho pohľadu znamenal rok 2019 pre streamovacie služby zhodenie rukavíc a odštartovanie skutočnej vojny, z ktorej by mal v konečnom dôsledku profitovať iba samotný divák. Amazon, Netfix, HBO, Disney či Apple sa v skutočnosti ešte len začnú predháňať v ponuke svojho exkluzívneho obsahu, cene predplatného, poskytnutého rozlíšenia či mobilite, čo v konečnom dôsledku iba zvýši kvalitu spomenutých služieb.

Fanúšikovia filmovej a seriálovej zábavy však môžu mať aj hlavu v smútku, pretože pri toľkých službách a tisíckach hodín kvalitného obsahu bude čoraz ťažšie vybrať si svojho favorita.

Pošli nám TIP na článok