Sú nebezpečnejšie elektromobily alebo spaľováky? Poznáme odpoveď, ktoré ťa prekvapí
Zdá sa, že o požiaroch elektromobilov je v poslednej dobe počuť na každom rohu. Či už sa jedná o požiar nákladnej lode, na ktorej sa nachádzali aj elektromobily, požiar Jaguar I-Pace, ktorý nedávno horel v Prahe, alebo elektrických ťahačoch Nikola.
Napriek týmto incidentom sú požiare elektrických vozidiel, respektíve ich batérií extrémne zriedkavé. Podľa dostupných informácií je v skutočnosti riziko požiaru 20- až 80-násobne vyššie pri vozidlách so spaľovacími motormi. Riziko požiaru je dokonca vyššie aj pri elektrických kolobežkách či elektrobicykloch. Na tému upozornil exkluzívne portál TheConversation.
Bezpečnosť EV
Vzhľadom na to, že predaje elektrických vozidiel neustále lámu rekordy a štvorkolesových osobných „elektrických tátošov“ na cestách neustále pribúda, niektorí ľudia sa obávajú, že začne dochádzať čoraz vyššiemu riziku požiarov. Údaje zaznamenané za posledných 13 rokov však naznačujú pravý opak.
Podľa dát austrálskej spoločnosti EV FireSafe, ktorá sleduje celosvetové požiare batérií osobných elektrických vozidiel, od roku 2010 do júna 2023 došlo len k 393 overeným požiarom batérií pre EV na celom svete. Na cestách sa pritom premáva zhruba 30 miliónov EV.

Ďalším dôkazom je aj Správa švédskeho úradu pre civilné nepredvídateľné udalosti z mája tohto roka, ktorá ukázala, že vozidlá poháňané spaľovacími motormi majú vo Švédku až 20-krát vyššiu pravdepodobnosť požiaru, než EV.
Za zmienku rozhodne stojí aj fakt, že Švédsko v roku 2020 zaznamenalo celkovo 106 požiarov rôznych elektrifikovaných prepravných prostriedkov, pričom 38 z nich pochádza z elektrických kolobežiek, 20 z elektrobicyklov. Celkovo bolo vo Švédku hlásených len 23 požiarov EV, pričom po švédskych cestách sa premáva viac ako 611 000 EV (0,004 %). Pre porovnanie, vo Švédku bolo tiež zaznamenaných 3 400 požiarov vozidiel so spaľovacími motormi, pričom na tamojších cestách sa pohybuje zhruba 4,4 milióna vozidiel so spaľovacími motormi (0,08 %)

Podľa databázy EV FireSafe v celosvetovom meradle od roku 2010 do roku 2023 začalo horieť len 0,0012 % EV. Hoci podobné štatistiky pre spaľovacie automobily je veľmi ťažké dohľadať, podľa celého radu správ, ktoré mala spoločnosť k dispozícii sa zdá, že vozidlá so spaľovacími motormi horia omnoho častejšie – v rovnakom období totiž zhorelo zhruba 0,1 % vozidiel so spaľovacími motormi.
Mimo spomínaných 393 požiarov, ktoré sa odborníkom z EV FireSafe podarilo potvrdiť, existuje ďalších 74 incidentov, ktoré aktuálne preverujú a 21, ktoré sú na čakacej listine.
Čo sa týka samotných príčin požiarov, databáza EV FireSafe naznačuje, že zhruba 18 % požiarov vzniklo pri nabíjaní vozidla a 2 % vznikli do jednej hodiny po odpojení nabíjačky. Približne 25 % incidentov sa stalo v podzemných priestoroch, 31 % pri parkovaní vonku a 29 % počas jazdy (zostáva 16 % neznámych).

Častejšie horia aj elektrické kolobežky
Ďalšie štatistiky zasa ukazujú, že miera požiarov a dopravných nehôd je vyššia v prípade elektrických kolobežiek a elektrických bicyklov. Údaje totiž naznačujú, že v celosvetovom meradle spôsobilo viac ako 500 požiarov batérií na týchto prostriedkoch, 138 zranení a 36 úmrtí. Za tých istých šesť mesiacov malo 35 požiarov batérie elektrických vozidiel za následok osem zranení a štyri úmrtia.
A fire sparked by a luxury electric vehicle's lithium-ion battery spread to four other vehicles at Sydney Airport. Pictures from the scene show multiple melted-down vehicles, including the burnt-out battery. "A battery, which had recently been detached from the luxury car and… pic.twitter.com/Nx0Ma4sE6T
— Net Zero Watch (@NetZeroWatch) September 12, 2023
Vyššie riziko pre e-kolobežky a e-bicykle súvisí najmä s nekvalitným dizajnom a konštrukciou batérie a používaním neschválených nabíjačiek. Elektrické autá a nákladné autá používajú rovnakú technológiu batérií a majú omnoho prepracovanejší dizajn. Pokročilé chladiace systémy udržujú ich batérie na optimálnej teplote.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Huawei ukázal v Európe technologickú víziu: AI má potenciál zásadne ovplyvniť ekonomiku, digitalizáciu aj zelenú transformáciu

To najlepšie príde na konci. TOP 9 nových filmov a seriálov na Netflixe a ďalších, ktoré stoja za to

OFICIÁLNE: Samsung predstavil najbizarnejší smartfón súčasnosti. Stojí šialené peniaze a má TOP parametre

Ukradli ju Ukrajine a Rusom prakticky nič nevyrieši. „Nová" ruská raketa má byť najlepšia na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní

